• Anonym

Vad har jag för rättigheter samt skyldigheter som umgängesförälder?

Kan ni som har lite mer koll skriva till mig och säga vad jag har för rättigheter samt skyldigheter som umgängesförälder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 21:39
    Har bestämt mig för att gå ner till familjerättens kontor för att boka in en tid med dom för att få lite bättre koll på vad jag har för rättigheter samt skyldigheter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 21:05
    Det uppskattas inte att de som skriver i denna tråd skriver om sina egna problem det kan ni starta en egen tråd för och inte skriva i min då jag startade denna tråd för att själv få tips och råd så jag ber de som skriver i denna tråd att respektera att svara på allt som rör denna tråden och lämna allt annat utanför eller starta en egen tråd.
  • Svar på tråden Vad har jag för rättigheter samt skyldigheter som umgängesförälder?
  • Xantippa2004

Samma som den andra förutom att du inte kan få några bidrag, kan bli tvungen att betala underhåll samt inte är skyldig att försörja barnet annat än med det som barnet behöver under sin vistelse hos dig.

• Anonym
    Xantippa2004 skrev 2011-02-03 19:29:14 följande:
    Samma som den andra förutom att du inte kan få några bidrag, kan bli tvungen att betala underhåll samt inte är skyldig att försörja barnet annat än med det som barnet behöver under sin vistelse hos dig.
    Okej, i nuläget träffar jag min son runt den 25 varje månad då jag fått pengar. Mamman anser sig ha rätten att kräva att jag ska åka från där jag bor till där hon bor med andra ord 30-35 mil om jag vill ha umgänge med sonen.
  • Anonym
    lightfish skrev 2011-02-03 19:41:08 följande:
    Hur gammal är barnet?
    6½ snart 7
  • Anonym
    lightfish skrev 2011-02-03 19:48:42 följande:
    Har du träffat barnet regelbundet sen födsel? Har du och mamman bott ihop?
    Vi har bott ihop fram tills pojken var 2½ år gammal, jag har träffat pojken en helg i månaden sedan dess att vi separerade
  • Anonym

Ugföräldern får ofta stå för resor men är det mer en 10 mil så bör bbåda hjälpas åt med resorna. Nåt sånt finns med hör med fr

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-03 19:54:52 följande:
    Vi har bott ihop fram tills pojken var 2½ år gammal, jag har träffat pojken en helg i månaden sedan dess att vi separerade
    Vill du inte träffa barnet oftare?

Som umgängesförälder ska du hämta och lämna barnet i barnets hem, alltså hos mamman, om inget annat är överenskommet.
  • bonnieloveskim

mamman har rätt i detta, det är uf som sma stå för resor eftersom umgänge börjar och slutar i hemmet.

MEN bf bör ta del av resekostnaderna efter ekonomiks förmåga och billigaste färdsätt alternativ bästa färdsätt för barnet.. men du kan inte påståa att bil är bästa sättat bara för att du tycker det är bekvämt.

Enligt praxis så om resan överstiger 10 mil enkel resa så bör bf ta del av hela stäckan efter ekonomisk förmåga.

det kan alltså bli olika i olika fall.. en fattig uf kanske kan få hela resan betalad av bf... eller så kanske inte bf  behäver betala något alls.

jag får uppfattningen att du har låg inkomst.. du träffar barnet bara när du har fått lön.. stämmer det..?
    vid den åldern barnet är i skulle det kanske ha betydelse om mamman kunde ta barnet tex till en tågstation och du möter mamman med barnet där.. för att underlätta hämtningen.
    Efter ett par resor så kan säkert barnet klara en tågresa sjäv..

barn växer ju med ansvar och de kan klara av en del ganska bra även om de fortfarande är barn.

om du har barnet 12 nätter om året har du rätt till bostadsbidrag som ekonomiks hjälp.

kan du inte speciciera dig lite mer om vad du undrar vilka mer rättigheter och skyldigheter du har..
    det är ju svårt att svara generellt..

du har umängesrätt.. och skyldighet att ta hand om barnet och ge det omsorg och vård och god utbildning..
    och bf är skylig till att medverka till att barnet har en god kontakt med den föräldern barnet inte bor med.

läs lite här.
    http://vardnads-umgangeslagar.se/index.php/foeraeldraansvar

kortfattat vad föräldra ansvar är... och det är ju en skylidghet.

Med föräldraansvar avses frågor som rör vårdnad om barn, barns boende och umgänge med barn.

Med vårdnad avses det juridiska ansvaret för barnets person. Den som har vårdnaden om ett barn har en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga förhållanden, t.ex. var barnet skall bo och i vilken skola barnet skall gå i. Den som har vårdnaden om ett barn skall se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare ansvarar också för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till dess ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning
Svar på tråden Vad har jag för rättigheter samt skyldigheter som umgängesförälder?