• 82sjo

Kopparspiral

Funderar på att sätta in en kopparspiral men vill gärna höra lite för och nackdelar

Har hört att man kan svimma när den sätts i och blev då lite skraj men annars har jag mest hört positiva saker.

Så ni som har eller haft kan ni berätta lite

• Svar på tråden Kopparspiral
  • frk Carlsson

Ojdå! Förvånad Har satt i kopparspiral 2 ggr, men inte har jag upplevt en sådan smärta så att jag skulle svimma! Det har kännts som lite mensvärk i ena äggstocken precis när bm satt in den, det är allt. Sen har jag haft typ mensvärk i 2-3 dgr efteråt samt blödit litegrann. Har klarat mig med vanliga Ipren. Kan tilläggas att jag är extremt smärtkänslig

I övrigt så har det funkat "sådär" för mig - upplever att jag fått rikligare blödningar vid mens efter spiralen satts in, samt att jag fått mer mensvärk som varat i 3-4 dgr vid varje mens. För mig är det stor skillnad mot för när jag åt p-piller då mensen var både mindre i omfattning (både blödning samt antal dagar) men oxå för att jag aldrig hade ngn mensvärk då. Så jag är i valet och kvalet kring hur jag ska göra faktiskt, om jag ska ta bort den eller...

Vill betona dock att det är MKT indivuduellt hur man påverkas av kopparspiral. Det jag beskrivit kan bara stå för mig.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • 82sjo

Skönt att höra att det inte gjorde så ont eller att du svimmade.

Har inte bestämt mej hur jag ska göra ännu, men har veckan på mej att bestämma mej.

Vill ju inte ha mer blödningar och mer ont, men vet ju inte om det blir så eller inte, innan jag provat.

Tack för ditt svar!

• nohonani

Har precis satt in en kopparspiral för andra gången och tycker inte att det egentligen gjort direkt ont alls. Mest varit lite obehagligt med instrumenten, men ingen smärta. Efteråt har jag haft lite molande värk i 2-3 dagar och lite blödningar, men det har slutat ganska snabbt. Har inte märkt nån större skillnad vid mens mot vad jag hade innan heller.

För mig är inte p-piller nåt alternativ då jag vill bort från hormonerna, men jag tyckte spiralen fungerade toppen (tog dessutom kort tid innan jag blev gravid igen förra gången efter jag tagit ut den ).

• Wennman

Jag har också kopparspiral och tycker väl att de funkar si så där? 
    Det gjorde ont att sätta in den, jag blöder jätte mycket när jag har mens och blöder även varenda gång jag har ägglossning. Inte mkt men så jag märker av det.
    Jag vet att jag kommer sätta in en ny kopparspiral när det är dags för jag har liksom vant mig även om jag ibland tjurar ihop (typ varje månad ) så tycker jag att det är himla praktiskt ! Jag vill inte heller ha hormoner i kroppen och äta kola med papper gör jag inte
    Men det har stabiliserat min mens, varje månad - samma datum osv. Vilket är skönt för det gjorde varken p-piller eller liknande. 

Har dock en kompis som också har kopparspiral och hon är helt tvärt emot vad jag tycker. Hon har aldrig haft problem.  

- Memphis, min själ, mitt hjärta, mitt liv -
  • Fru Draken

Svimma?! Nej verkligen inte. Känns lite obehagligt att sätta i den, men abslolut inge fara.

Nackdelen är de rikliga och långvariga blödningarna, men för mig finns inte riktigt något allternativ eftersom jag inte kan tillsätta mer hormoner i min kropp utan att få all världens bieffekter.

• MammaHela

Jag fick inte sätta in någon kopparspiral för min gynekolog. Eftersom jag har haft ett utomkvedshavandeskap och koppasspiralen inte förhindrar befruktning utan bara förhindrar att ägget fäster så är risken stor för att jag får ett X till.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • 82sjo

Tack för svar
    Lutar åt att det blir en spiral, då jag inte vill äta p-piller pga att jag har migrän och sist blev det värre.

Skulle egentligen göra det på fredag men får flytta tiden pga sjuka barn här hemma så ingen barnvakt underitden.
    Så får bli lite längre fram

• Toka2

Jag har provat både hormon- och kopparspiral.

Hormonspiral: Jag svimmade när den sattes in, men då hade jag inte fött barn. Spiralen funkade underbart i fem år, jag bytte (det gjorde ont, men jag svimmade inte denna gången) och hade nästa i drygt 4 år. Mina i vanliga fall extrema menssmärtor och extremt rikliga blödningar (tänk supertampong + megabinda, och byte var 30:e minut när det är som värst) försvann. Jag var tvungen att kolla i kalendern när det var dags för mens, och en ensam tampong räckte i flera timmar.

Kopparspiral: Sattes in efter min andra vaginalförlossning. Kändes inte öht, jag trodde att min BM skojade när hon sa att "Ja, då var jag klar.." Efter 3 månader kom jag tillbaka på utvärderingsbesök. Eftersom jag hade haft TRE helt blödningsfria dagar på tre månader, för att inte tala om konstant mensvärk, så åkte skräpet väck.

Min migrän var bättre med hormonspiralen, men försvann helt när jag bytte kost till LCHF. 

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • solida

Jag satte in kopparspiral för två måander sen, ca två månader efter min andra förlossning. Det kändes faktiskt knappt. Det är klart, en gynekologundersökning är väl aldrig jättekul men det gjorde inte ont eller så. Jag trodde innan att det skulle göra jätteont, men inte ett litet stick ens.
    Jag har inte fått tillbaka mensen än, så vet inte hur den kommer bli. Men hittills är jag iaf väldigt nöjd!

• 82sjo

Jag satte i en spiral men fick ta ur den dagen efter, blödde så mycket det dygnet. Det bara forsade ur mej, sen tog det några timmar efter den var urtagen innan blödningen upphörde, så tror inte min kropp ville ha en spiral i sig.
    Så tyvärr kunde jag inte ha den

Svar på tråden Kopparspiral