• camave

Tik som löper???

Hejsan

Vi har precis skaffat våran allra första tik. har bara haft hanhundar innan...
    Hon är 5 år och alltså vuxen.

Jag har ingen aning om hur det med löpet funkar.
    Hur vet man att det är dags? hur länge blöder dom? ska man ha "bindor" på dom eller
    ska man helst låta bli? blir dom gnälliga eller är dom som vanligt?

ni med tikar får gärna upplysa mig hur det funkar så jag är förberedd när det är dags :)

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Svar på tråden Tik som löper???
  • Cajza85

De blöder olika mkt beroende på ras o storlek. När de är på g med löpet luktar de illa o de tvättar extra mkt. Trosskydd är bra att ha men beror ju på mängd osv. Ett löp räknar man ca 4 veckor detta för att man ska vara hundra på att det slutat o ingen risk att släppa ihop dom med andra hundar ex hanar. Undrar du ngt så bara skriv. Har själv en softis på 4 år

• camave

det är en cocker vi har :)

men dom blöder inte i 4 veckor va? uppfattat det som att dom blöder först?

tack för ditt svar

• Cajza85

Nä dom blöder ca 3 veckor. Mindre första o sedan ökar det lite 4 veckan är bara en extra vecka

• camave

okej, tycker det låter jättejobbigt :(

men men, det är sånt man får ta, undrar bara vad man ska säga till barnen?

• Cajza85

Hehe förklara det som att de med har "mens" om de vet vad det är och att det är bra att de gör så för då vet man att de mår bra

• Joico

Googla lite och läs på bara.
    Jag hade inte satt någon form av "tikskydd", det stör bara floran. Hon är ju ändå 5år så hon har nog koll på läget. Kan inte förra ägarna berätta hur hon var under löpen? Om hon höll rent osv? Många tikar tvättar rent, både sig själva och golvet (OM det droppar)

• hmcc

3 veckor blöder dom inte, då hade jag blivit orolig om jag haft en tik som gjort det.

Max 10 dagar.

Dom är mottagliga vanligtvis mellan 12-16 dygnet men jag har en tik som blivit parad 23 dygnet så det gäller att ha koll.

• Cajza85

Kanske inte exakt 3 veckor. Nu pratade vi löptiden totalt. Blöder tycker jag min gör olika länge o mkt...

• camave
    Minisen skrev 2011-02-03 20:22:16 följande:
    Har inboxat dig med massiv info som hjälpt mig Cool
    tack så mycket för dit meddelande, hjälpte mycket :)
  • camave
    Cajza85 skrev 2011-02-03 20:00:08 följande:
    Hehe förklara det som att de med har "mens" om de vet vad det är och att det är bra att de gör så för då vet man att de mår bra
    dom är bara 2 och 4 så dom har inte koll på sådant.....
    stora tjejen vet att hon legat i min mage men mer än så har hon inte frågat
  • MammaTillDomFinaste

haha, de där är så olika, jag ser på nina hahundar om hon ska till å löpa. OM jag har haft tikskydd på henne (så hon har fått vara i soffan) då kan jag ha sett blod prickar, men hon blöder typ ingenting alls och hon sväller inte upp. hahaha. Tur man har hanhundar som talar om att de är nå speciellt med henne, får typ tryckas upp muttan i ansiktet på sej själv så kan man se att hon är liiiiiite svullen. så de är så induviduellt, mammas hund droppar de som attan om. var hundvakt åt en hund som löpe en gång och hon luktade fruktavsvärt illa av löpet. alla är dom olika, lika som oss

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • smilez

Det är jätteolika med hundar. Våra hundar är extremt renliga och på vår bordercollieblandning (som är långhårig) så är det lätt att till o med missa ett löp.... på vår lilla hund som är korthårig syns det för hon svullnar upp, eller hur man nu ska förklara det... Vi har aldrig mer än max ett par droppar på golvet/utomhus (om det syns på snö etc)... så själv tycker jag att det är jättesvårt det där med löpen.

• Miss Juni

Vår valp löpte för första gången nu för någon vecka se´n, endast 6 månader gammal. Hon fixade det bra, tyckte jag. Visst har det blivit någon droppe här och där, och vi har ju inte gärna velat ha henne uppe i soffan, men så farligt är det ändå inte.
    Värre var då, att vi var hundvakter en hel dag - åt två hanar - precis i slutet av löpet.
    Det löste vi med att knyta fast ett par kalsonger på henne!!  Hahaha, blev jättesnyggt!    :)
    Hon verkade inte alls störd på det, utan dom härjade glatt hela dagen - och vi behövde inte kolla dom hela tiden och vara oroliga att det skulle hända en olycka!
Svar på tråden Tik som löper???