• Anonym (lessen o trött)

Kan man avskriva sig sin arvsrätt??

Det jag undrar är om jag kan avskriva/avsäga mig min lagliga arvsrätt från min mor?
    Man kan ju undra varför...och det ska jag svara på. Ganska lång historia men kortfattat:

1. Hon har skulder som jag inte vill stå för.

2. Hon har upprepade gånger sagt till mig att jag endast hjälper henne för att jag vill ärva henne. Tex renoverar jag hennes lgh för att den ska vara värd så mycket som möjligt då hon dör.

Jag orkar inte höra allt detta längre.

Summan av det hela är eg att det kommer INTE bli ngt kvar att ärva så jag förstår inte denna hysteri.

Hjälp önskas

• Svar på tråden Kan man avskriva sig sin arvsrätt??
  • Anonym (#)

Först och främst så kan man inte ärva skulder så det behöver du inte oroa dig för.
    Dock ska skulderna (i den mån det finns tillgångar) betalas av dödsboet. Eftersom det verkar som din mamma har skulder som överstiger tillgångarna så kanske det inte blir ngt att ärva ändå?

Nej, arvsrätten kan man inte frånsäga sig. Det enda man kan göra är att skänka bort ett eventuellt arv efter man fått det.

• Anonym

Är man bröstarvinge, dvs arvinge i direkt nedstigande led (barn, barnbarn osv),är en arvsavsägelse i normalfallet dock endast bindande om den som avstår har fått “skäligt vederlag” (detta ska bedömas med hänsyn till omständigheterna vid tiden för avsägelsen) eller om egendom vars värde motsvarar laglotten tillfaller arvingens make eller bröstarvingar (laglott är den del av arvet som arvlåtarens barn alltid har rätt till och utgörs av halva arvslotten, exempel: om den som har dött efterlämnar fyra barn skulle deras respektive arvslott ha varit 1/4 av kvarlåtenskapen och var och ens laglott 1/8). Är ingen av dessa förutsättningar är uppfyllda är arvsavståendet dock giltigt till den del avståendet avser arvet i övrigt.

I vissa fall kan bröstarvinge med bindande verkan avsäga sig laglottsrätten även om avtalet innefattar ett avstående utan vederlag. Om egendom motsvarande laglotten tillfaller någon som är närstående till arvingen (t ex dennes barn) kan arvingens intresse anses tillvarataget så att det inte finns skäl att därutöver kräva vederlag för arvingen personligen.

Utgångspunkten är att om en bröstarvinge avsäger sig sitt arv innebär det att inte heller den avståendes barn får del av arvet. Men detta kan undvikas. Genom uttrycklig överenskommelse mellan arvlåtaren och den avstående arvingen kan avsägelsen bli begränsad att gälla arvingen personligen, och således inte dennes barn.

Sammanfattningvis är svaret på din fråga att du kan avsäga dig din arvsrätt till förmån för dina barn genom att skriftligen uppge att du avsäger dig din arvsrätt till förmån för just dina barn. Är du bröstarvinge gäller ytterligare förutsättningar (se ovan). Vad gäller omständigheten att du har skulder hos kronofogdemyndigheten så har man ansett att borgenärer inte kan göra anspråk på framtida arv, vilket innebär att den omständigheten inte hindrar att du skriftligen avsäger dig ditt arv från någon som fortfarande är i livet till förmån för dina barn.

Det var tråkigt att det inte finns någon utväg. vet inte hur jag skall få lugn o ro?

• Kerubmamman
    Anonym (lessen o trött) skrev 2011-02-03 21:43:58 följande:
    Det var tråkigt att det inte finns någon utväg. vet inte hur jag skall få lugn o ro?
    Bryt kontakten? Hon verkar ju ta massor av energi för dig
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (#)
    Anonym (lessen o trött) skrev 2011-02-03 21:43:58 följande:
    Men om det inte finns ngt att ärva så förstår jag inte riktigt? Är det att din mamma hävdar att du gör vissa saker bara för att få ärva hennes pengar?
    Förstår hon inte att hon har skulder som kommer äta upp de eventuella tillgångar hon har?

Nej min mor kan inte tänka så logiskt. Hon ser att jag ärver hur eller hur oavsett om det finns ngt eller inte att ärva. Skon klämmer bara vid att jag "ärver" så att säga...därav jag önskar bort det så man kan kan stå emot då hon hasplar ur sig det igen.

-Nej lilla mamma jag ärver inte dig, det har jag skrivit bort!

Hon har en privat skuld till släktingar som hon inte vill diskutera, Det är denna jag inte vill ärva! Jag menar det är ju mitt samvete sen OM det skulle bli ngn slant över. Vilket jag med lätt huvudräkning får till 0:-
    Jag tror att hon räknar iskallt med att denna inte skall uppdagas, tror inte det skrevs några papper
    Därför räknar hon säkert med att det kommer finnas pengar efter försäljning av hennes bostadsrätt.

Jag vill inte vara delaktig i detta

• Anonym (#)

Även om det finns en privat skuld så kan du aldrig bli skyldig att betala den!

Om hon är så förvirrad och oförmögen att tänka logiskt, kan du inte bara säga till henne att du avsagt dig arvet? Då försvinner ju hennes "hållhake"... när du väl ärver så ge bort det eventuella överskott som blir.

visst kan jag ju bara säga att jag avsagt mig arvet men jag skulle vilja ha det på papper.

Hon påstår även att hennes halvbror kommer ärva hälften så det skall hon i sin tur försöka skriva bort...jäkla soppa rent ut sagt.

så trött på detta blodsband

• Miss Cee

Om en person har barn och inte är gift så ärver barnen punkt slut. Hennes bror ärver enbart om du inte funnits och hennes föräldrar inte är i livet.

Varför skriver du helt enkelt inte ett enkelt papper till henne och ger henne där du avsäger dig ditt arv?? Om hon inte är kunnigare än så bör hon ju heller inte vara mer klok än att hon accepterar ett sådant. Säg att hon kan förvara det ihop med sitt testamente eller gör vad hon vill. Sen att det inte håller juridiskt spelar ju ingen större roll om allt du vill är att få henne att bli tyst..

• Ramborg

Tala om för henne att du helst skulle vilja slippa ärva, för den som ska ärva får ju reda upp hela röran med dödsboet och bouppteckning och sånt. Och säg då också att du känner till den där skulden, så om du blir bouppgivare måste du ju ta upp den för du undertecknar under straffansvar och tänker inte ljuga. -Så därför, snälla mamma, kan du gå och skriva ett testamente så behöver vi aldrig prata om detta mer?

• Anonym (#)
    Anonym (lessen o trött) skrev 2011-02-03 22:03:45 följande:
    visst kan jag ju bara säga att jag avsagt mig arvet men jag skulle vilja ha det på papper.

Hon påstår även att hennes halvbror kommer ärva hälften så det skall hon i sin tur försöka skriva bort...jäkla soppa rent ut sagt.

så trött på detta blodsband
    Det gör han inte. De enda som ärver är du och eventuella syskon till dig.

Men om jag ska vara ärlig så känns det ju inte direkt som att avsäga sig ett arv skulle lösa era problem. Verkar sitta djupare än så.
    Gällande arv så bara snäs åt henne att du ändå kommer att ge bort det du ärver till välgörenhet.

lycka till med relationerna!
    Miss Cee skrev 2011-02-03 22:11:06 följande:
    Om en person har barn och inte är gift så ärver barnen punkt slut. Hennes bror ärver enbart om du inte funnits och hennes föräldrar inte är i livet.

Varför skriver du helt enkelt inte ett enkelt papper till henne och ger henne där du avsäger dig ditt arv?? Om hon inte är kunnigare än så bör hon ju heller inte vara mer klok än att hon accepterar ett sådant. Säg att hon kan förvara det ihop med sitt testamente eller gör vad hon vill. Sen att det inte håller juridiskt spelar ju ingen större roll om allt du vill är att få henne att bli tyst..
    Det lät som en bra ide. fast jag tror hon kommer ringa runt o fråga om huruvida detta är giltigt.. Smart, envis o tja.. allt man kan vara

MEN, ny fråga...Kan HON skriva bort mig på ngt vis? Om man bollar över det till henne istället....
  • Ramborg

Hon kan skriva bort dig, men du har rätt till laglott (hälften av vad du skulle ärvt annars). Du kan även skriva på att du godkänner ett testamente som inskränker din laglott.

• Miss Cee
    Anonym (lessen o trött) skrev 2011-02-03 22:14:03 följande:
    Det lät som en bra ide. fast jag tror hon kommer ringa runt o fråga om huruvida detta är giltigt.. Smart, envis o tja.. allt man kan vara

MEN, ny fråga...Kan HON skriva bort mig på ngt vis? Om man bollar över det till henne istället....
    Vad jag vet så kan hon skriva ett testamente där hon tex skriver att ALLT hon äger ska gå till ortens katthem eller vad hon nu vill... Dvs att du inte får ett öre.

Om hon gör så, så kan du bestrida testamentet, och får då garanterat ut din laglott, vilket (om du är enda barnet) är 50% av vad hon äger. Dvs om du bara protesterar så spelar det ingen roll vad hon skriver. MEN om du väljer att strunta i att bestrida så kommer det bli som hon skrivit i testamentet.

Men det hänger ju alltså på att du väljer att inte "bråka". Om du väljer att bråka så är det en ren formsak, och du får utan tvivel ut dina 50%.
  • sommarbarnen
    Anonym (lessen o trött) skrev 2011-02-03 22:14:03 följande:

Hon kan avskriva allt utom arvslotten eftersom du är bröstarvinge
  • Ramborg

Bröstarvinge kan godkänna testamentet medan testator lever genom påskrift på testamentet.

Svar på tråden Kan man avskriva sig sin arvsrätt??