• MrsPA

Va inne på Gyn i ett annat ärende och fick Pergotime

Hej på er!

Jag är ny här o har ärligt talat huvudvärk efter allt jag läst här MEN det är för att jag suger åt mig all information :)

Min bakgrund är att vi har en son på 4½ år och vi har försökt skaffa syskon åt honom sen oktober 2009.
    I sommras försvann min mens och har lyst med sin frånvaro tills förra veckan då de kom väldigt mycket. Jag har varit i kontakt med VC för detta men inte riktigt tagit tag i de ändå.

Pga den väldiga blödningen fick jag en akut tid på Kvinnokliniken och väl där konstaterade läkaren att det inte var något konstigt med det. Skönt! När vi satt där o pratade så kom vi in på detta med att vi försökt skaffa ett syskon så länge. Och hux flux så frågar han om ja ville bli gravid nu och självklart svarade jag ja o han sa att då är det nog bra om vi tar till vara på den här chansen :D Vilken lycka!!! Han skrev ut Pergotime och sa hur jag skulle förhålla mig med dessa tabletter. Och om jag inte blev gravid skulle jag höra av mig.......

Och varför är jag då så fundersam? :) Vi vill ju verkligen ha ett syskon och nu ökar kanske chansen för det.

Jo jag blir fundersam för att alla här inne vet ju oftast vart felet ligger. Jag vet ingenting mer än att ja ibland har ägglossning o ibland inte. Tog några ÄL tester under våren 2010 men blir knäpp i huvudet av de nästan.
    Och nu är jag här igen :) De stiger mig åt huvudet trots att jag har en mycket mer avslappnad syn på det hela eller ja tror inte på något helt enkelt,

Blev nog väldigt chockad över att jag fick Pergotime också MEN jag är väldigt glad och min man också.

Lååångt :D Jepp de blev de..... Hehe

Men nån kanske känner igen sig på något litet vis :)

• Svar på tråden Va inne på Gyn i ett annat ärende och fick Pergotime
  • mammaNena

tycker det va en väldigt dålig läkare du fick! iom att du aldrig haft pergo innan så vet du inte hur din kropp reagerar. du kanske släpper 5 ägg nu på första äl, utan att ha en aning om det. därför ska ALLTID ett vul göras innan äl .

• MrsPA

Han gjorde ett då jag va där men han sa ju inget om det...... Men det kanske inte ens är samma sak.... Har ju inte en aning ja.

• MrsPA

Efter nattens funderande känner jag mig inte lika glad längre. Jag har ju faktiskt inte en aning om vad som kommer hända med min kropp.

Idag tog jag iaf sista tabletten i Pergotime kuren. När är det man ska göra vul om det ska göras? Känns som jag måste ta tag i detta själv o försöka förstå :S

• mammaNena
    MrsPA skrev 2011-02-04 07:28:47 följande:

Efter nattens funderande känner jag mig inte lika glad längre. Jag har ju faktiskt inte en aning om vad som kommer hända med min kropp.

Idag tog jag iaf sista tabletten i Pergotime kuren. När är det man ska göra vul om det ska göras? Känns som jag måste ta tag i detta själv o försöka förstå :S

på ca dag 10-12 sen mensens första dag. alltså bara någon dag innan du beräknas få ÄL. för då kan de se hur många äggblåsor som är såpass stora att de ser ut att släppa. och OM de då är flera stycken, då får du sex förbud. för vem skulle vilja få 5-10 st barn på en gång om den fick välja!?!
  • snuddi

Har du ingen mens/väldigt oregelbunden och inte får några plus på äl-stickor så kan det vara så att du har PCO. Kom gärna in i vår tråd och snacka av dig lite, många som fått pergobehandlingar där :) Och det är rätt som tjejerna i tråden säger, i vissa fall kan fler än 1-2 ägg mogna och då ska du helst inte ha sex. I de allra flesta fall mognar dock bara 1-2 stycken som det ska. Men detta kan du inte veta innan, så därför är det kanske smartast att du bokar en telefontid med läkaren angående déssa fungeringar.

här är vår tråd  "  vi unga med PCO nr 2  "
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• MrsPA
    mammaNena skrev 2011-02-04 11:24:22 följande:
    på ca dag 10-12 sen mensens första dag. alltså bara någon dag innan du beräknas få ÄL. för då kan de se hur många äggblåsor som är såpass stora att de ser ut att släppa. och OM de då är flera stycken, då får du sex förbud. för vem skulle vilja få 5-10 st barn på en gång om den fick välja!?!
    Tack för ditt svar :) Jag får ta o ringa på måndag för att kolla vad dom säger. Måndag är dag 12 så hoppas dom kan ta emot mig direkt då isf.
    Det är ju mycket större risk för missfall med flerbörd som jag förstått och missfall vill man ju gärna undvika.
  • MrsPA
    snuddi skrev 2011-02-04 14:00:29 följande:

Har du ingen mens/väldigt oregelbunden och inte får några plus på äl-stickor så kan det vara så att du har PCO. Kom gärna in i vår tråd och snacka av dig lite, många som fått pergobehandlingar där :) Och det är rätt som tjejerna i tråden säger, i vissa fall kan fler än 1-2 ägg mogna och då ska du helst inte ha sex. I de allra flesta fall mognar dock bara 1-2 stycken som det ska. Men detta kan du inte veta innan, så därför är det kanske smartast att du bokar en telefontid med läkaren angående déssa fungeringar.

här är vår tråd  "  vi unga med PCO nr 2  "
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

Tack Snuddi :) Skrev lite där med för känns som jag vill ha så mycket information som möjligt :)

• Gunnell

Jag gjorde inte vul varje gång jag åt pergotime. En gång av 5 tror jag. Denna gång tog de även ett blodprov efteråt för att kolla så att jag verkligen fått äl. Testerna är ju inte helt tillförlitliga. Men jag kände av ägglossningen väldigt väl kan jag säga! Blev inte gravid på 5 kurer men det verkade som att pergon sparkade igång hela systemet för efter dessa kurer hade jag mens och ägglossning av mig själv (hade mens typ 1-2 gånger om året innan). 3 månader efter pergon blev jag gravid :) Resultatet ligger och sover bredvid mig på soffan :)

Min gyn var gammal som gatan och verkade inte tycka att Pergotime var någon stor grej, när jag frågade så sa han att det var ytterst ovanligt med komplikationer (?) Men jag fick vul när jag bad om det. Jag tycker att du borde kräva vul och blodprov efteråt.  

• HopeSoon

Jag åt Pergotime men fick 3 stora blåsor och sexförbud!

• MrsPA
    Gunnell skrev 2011-02-04 17:52:24 följande:
    Jag gjorde inte vul varje gång jag åt pergotime. En gång av 5 tror jag. Denna gång tog de även ett blodprov efteråt för att kolla så att jag verkligen fått äl. Testerna är ju inte helt tillförlitliga. Men jag kände av ägglossningen väldigt väl kan jag säga! Blev inte gravid på 5 kurer men det verkade som att pergon sparkade igång hela systemet för efter dessa kurer hade jag mens och ägglossning av mig själv (hade mens typ 1-2 gånger om året innan). 3 månader efter pergon blev jag gravid :) Resultatet ligger och sover bredvid mig på soffan :)

Min gyn var gammal som gatan och verkade inte tycka att Pergotime var någon stor grej, när jag frågade så sa han att det var ytterst ovanligt med komplikationer (?) Men jag fick vul när jag bad om det. Jag tycker att du borde kräva vul och blodprov efteråt.  

Tack för ditt svar :) Ska som sagt ringa på måndag o se vad dom säger där inne på kvinnokliniken.

Svar på tråden Va inne på Gyn i ett annat ärende och fick Pergotime