• tussilago00

han vill BARA sova!!!

Jag håller på att bli galen på min sambo! Vi har 2 hundar och ett barn på snart 7 månader. Hans "uppgifter" hemma är att gå ut med hundarna morgon och kväll samt  att laga middag. Men inte ens detta små saker klarar han av. För att han är såååå trött hela tiden!
    På morgonen försover han sig 4 av 5 dagar i veckan, så det blir jag som får gå upp klockan 06,00 och packa ner bebisen i vagnen och gå ut med hundarna. Vilket ju blir lite bökigt särskilt nu på vintern med alla kläder. Och det faktum att jag behöver få sova ut på morgonen eftersom bebisen vaknar flera gånger per natt gör ju inte mig gladare direkt.
    Härom dagen så tyckte han att jag skulle laga middag! Inga problem egentligen för mig om det inte va för att han ville SOVA!! Så då menar han att jag ska laga middag samtidigt som  jag ska hålla kolla på den lille som dessutom precis har börjat krypa.
    Och att gå ut med hundarna på kvällen! Det är knappt det går! Han är ju så trött, så ibland har han mage att fråga om jag kan göra det efter att jag har lagt pojken att sova vid 22-23 tiden?

Det jag undrar nu är om någon har nåt tips på hur han ska bli piggare? Och hur jag ska få upp honom på morgonen utan att sonen vaknar och jag låter gnällig?

• Svar på tråden han vill BARA sova!!!
  • Suneboll

Låter som han lider av någon slags depression...han borde gå till sin läkare o kolla.

• tussilago00

Nä, men för ovrigt är han glad och på helgerna när han får sova ut till 10-11 så är han pigg som en lärka.
    Han jobbar iof rätt så mycket, men det är inget ansträngande jobb! Funderar på om han kanske gör för lite på jobbet?

• Suneboll

Men om han är pigg när han får sova ut så kanske hans over för lite på veckodagarna då??? Lägga sig tidigare?

• Hannah76
    tussilago00 skrev 2011-02-04 09:15:18 följande:
    Nä, men för ovrigt är han glad och på helgerna när han får sova ut till 10-11 så är han pigg som en lärka.
    Han jobbar iof rätt så mycket, men det är inget ansträngande jobb! Funderar på om han kanske gör för lite på jobbet?
    Ska han vara föräldraledig?
  • tussilago00
    Suneboll skrev 2011-02-04 09:18:33 följande:
    Men om han är pigg när han får sova ut så kanske hans over för lite på veckodagarna då??? Lägga sig tidigare?

Det kan du ju ha en poäng med! Men hur mycket sömnbehov har en människa egentligen?
    Han går oftast och lägger sig innan 23 och SKA gå upp 05,30 men det blir nästan alltid 06,30.
    När jag jobbade så hade jag dom tiderna jag me och jag hade inga problem att komma upp!

Läste nånstans att aspergers syndrom - symptom kan vara att man bara vill sova? Någon som vet något om det`?

• Suneboll
    tussilago00 skrev 2011-02-04 09:25:04 följande:

Det kan du ju ha en poäng med! Men hur mycket sömnbehov har en människa egentligen?
    Han går oftast och lägger sig innan 23 och SKA gå upp 05,30 men det blir nästan alltid 06,30.
    När jag jobbade så hade jag dom tiderna jag me och jag hade inga problem att komma upp!

Läste nånstans att aspergers syndrom - symptom kan vara att man bara vill sova? Någon som vet något om det`?

Jag lägger mig vid 21 om jag ska upp 5.30 :0)

Alla har olika sömnbehov...framförallt nu när det är mörkt.
    Tycker absolut inte han har något aspergers-sömnbehov.
    Men om man har vinterdepression, en mild variant, så akn det yttra sig i ökat sömnbehov.

Men om han lägger sig 23 o går upp 6.30 blir det bara 7.5h vilket faktiskt är ganska lite sömn, de flesta klaarar sig på det om de får sova igen på helgen vilket han gör....annars ska man ju ha 8h sömn.

• tussilago00
    Hannah76 skrev 2011-02-04 09:22:11 följande:
    Ska han vara föräldraledig?
    ja, jag vet inte riktigt! Vi har inte rett ut det än, men 60 dgr ska han nog ta iaf...
  • tussilago00
    Suneboll skrev 2011-02-04 10:15:36 följande:

Jag lägger mig vid 21 om jag ska upp 5.30 :0)

Alla har olika sömnbehov...framförallt nu när det är mörkt.
    Tycker absolut inte han har något aspergers-sömnbehov.
    Men om man har vinterdepression, en mild variant, så akn det yttra sig i ökat sömnbehov.

Men om han lägger sig 23 o går upp 6.30 blir det bara 7.5h vilket faktiskt är ganska lite sömn, de flesta klaarar sig på det om de får sova igen på helgen vilket han gör....annars ska man ju ha 8h sömn.

nä, men då kanske det helt enkelt är för lite sömn han får då?
    Nåt tips på hur jag ska få honom att lägga sig tidigare?
Svar på tråden han vill BARA sova!!!