• Phobic

Förnamn som rimmar på efternamnet

Alla förnamn vi har som namnförslag rimmar på barnets blivande efternamn. Hur mycket tanke bör man egentligen lägga på en sådan sak? Var för sig låter det jättefint men ska man säga barnets hela namn blir det lite knasigt.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förnamn som rimmar på efternamnet
  • Nilam7

Det måste passa bra ihop med efternamnet tycker jag..

• Phobic

Jo, visst gör det det! Väldigt tråkigt när vi hittat namn vi trivs med bara, då det varit svårt att komma på flicknamn för våran del.

Men du har alldeles rätt i det du säger. Det känns som om det måste vara lite "flyt" i hela namnet (inklusive andranamn.)

• St Augustine

Jag skulle stryka namnet från listan direkt, tyvärr. Tycker att ett namn bör funka som helhet, vilket föräldrarna till Ann Ahl kanske borde ha tänkt på...Flört

• Phobic

Haha! Ja, den klassiska tabben vill man ju inte göra om. Flört Lite i stil med amerikanska versionen; "Ben Dover".

• St Augustine
    Phobic skrev 2011-02-04 10:42:27 följande:
    Haha! Ja, den klassiska tabben vill man ju inte göra om. Flört Lite i stil med amerikanska versionen; "Ben Dover".
    Föräldrarna till den gamle fotbollsmålvakten Dick Last borde också tänkt till lite extra, vem vill heta "Last, Dick" på klasslistan i skolan?
  • nelli08

Jag tycker nog att det ska passa nåt sånär ihop..det låter konstigt om det rimmar..
    Exempel på det är..
    Jag tycker jätte mycket om namnet Joline..men vi kunde inte ta det för det lät så korkat med efternamnet..som är Cervin..
    Joline Cervin ;) ehh, näää..

• Surfare

Går det inte att ändra sista bokstaven till ett E eller A. Anna blir Annie eller Julia, Julie eller tvärtom.

Har ingen aning om vad för namn det rör sig om men det kanske gar att ta ett namn som nâstan är de ni gillar?

• kakalf

Vet en som heter Dick Bender, som dessutom jobbar i Australien... xD
    Man måste tänka på att det ska passa med efternamnet, det kommer ju hen att säga ofta när hen blir äldre. Men det kanske inte gör något att det rimmar om det inte låter fånigt.

Svar på tråden Förnamn som rimmar på efternamnet