• danishdynamite

Hjälp mig äta rätt när jag är gravid.

Jag är gravid i vecka 17 och har redan gått upp 8 kilo. Jag äter nyttigt (tycker jag) och försöker motionera varje dag. Blir oftast en promenad på 30 min då jag mår ganska illa. Jag går upp ca 700 gram i vecka nu och kommer ju då sluta på aldeles för mycket i vecka 40.

En vanlig dag ser ut så här:

Frukost kl 7 - Lättfil med osötat müsli + banan - vatten till
    Mellanmål kl 9.30 - 2 skivor osötat rågbröd med skinka + gurka + krasse - dricker en kopp te till (utan socker)
    Lunch kl 12 - Rester från middagen t.ex kyckling, broccoli, ris - dricker lättmjölk till
    Mellanmål kl 15 - 2 ägg + ett äpple eller en banan - vatten till
    Middag kl 18 - t.ex lax, pasta, haricots verts - dricker vatten eller mjölk till
    Kvällsmat kl 20 - 2 skivor osötat rågbröd med ost + tomat - vatten till

Dricker vanligt kranvatten under hela dagen.

Jag vet att jag borde skippa kvällsmaten eller ta en morot i stället, men jag är så hungrig då och äter jag inte något mättande, vaknar jag på natten och är vrålhungrig.

Vad gör jag för fel???? Äter bara då jag är hungrig och äter inget godis/kaka om vi inte är bortbjudna nån helg. Men då tar jag bara en liten bit.

Hur äter ni som inte slutar på +25 kilo i vecka 40.

ps. Detta är mitt tredje barn, så jag vet att jag tyvärr kommer sluta på 20+ vid fullgången tid.

• Svar på tråden Hjälp mig äta rätt när jag är gravid.
  • MattssonE

du ska helst inte äta efter klockan 19.00.. men ett tips om du blir hungrig sent på kvällen är att dricka ett glas mjölk och äta en banan, det är bra för sömnen också för det utsöndrar något ämne i kroppen som gör att man sover bättre.

• Mamma Jenny01

Men som jag ser det så äter du jätte bra. Man ska äta sex gånger om dagen för att kroppen ska må som bäst.
    Jag väntar jag oxå mitt tredje barn och har precis som du gått upp mycket. Jag är i vecka 17 och har gått upp 10 kilo..Förvånad . Men som du jag äter som jag ska, motioner sex dagar i veckan. Några pass är högintensiva och några pass på gymmet samt utöver det promenader. Jag mår illa jag med så kan vara svårt i bland, men jag tvingar mig mer eller mindre.( Kanske inget att rekommendera. )

Du kan inte äta mindre, men om du kan så kan du kanske börja med tex spinning nån dag i veckan.
    Jag var väldigt smal innan jag blev gravid 60 kilo och är 179 cm lång, min BM tror att viktuppgången har med det att göra. Kroppen lixom samlar på sig för att den behöver det Obestämd . Men jag vet inte, tråkigt är det iaf. Jag gissar på att jag även samlar en massa vatten, känner det på ben och fingrar. Vatten väger väll en del. Mina tuttar har även dom svält upp och blivit enorma (70H). Dom väger väll två kilo styck hehe.

Jag vaknar som du på natten och är vrålhungrig, trots kvällsfikat ...jag står ut och väntar till frukost. Men hela dagarna så längtar jag efter mat!!! Som nu 25 minuter kvar innan jag kan äta lunch..var tvungen att ta en banan.

Någon gång under helgen anser jag att man bör få unna sig något gott. Det gör inte att man sticker i väg på vågen. Så gör det du oxå och ha ej dåligt samvete för det.

Nåja lite flummigt svar kanske, men du är inte ensam om detta iaf.
    /Jenny 

• Mamma Jenny01
    MattssonE skrev 2011-02-04 10:22:04 följande:
    du ska helst inte äta efter klockan 19.00.. men ett tips om du blir hungrig sent på kvällen är att dricka ett glas mjölk och äta en banan, det är bra för sömnen också för det utsöndrar något ämne i kroppen som gör att man sover bättre.
    Jo, ät efter 19. Börja inte tänk så. Man behöver äta. Framför allt när man är gravid! Man ska inte banta då!
  • MattssonE
    Mamma Jenny01 skrev 2011-02-04 10:36:44 följande:
    Jo, ät efter 19. Börja inte tänk så. Man behöver äta. Framför allt när man är gravid! Man ska inte banta då!
    nej jag menar inte så, men om man inte vill gå upp för mycket i vikt så ska man helst inte äta efter den tiden. men jag gav ju somsagt ett tips ifall hon vill äta då..
  • Miss Julie

De är ju inte säker att du har samma vikt uppgång under hela graviditeten.

Ät regelbundet som du gör nu, tycker du äter sunt. Skulle aldrig klara äta så sunt varje dag!

Ät när du är hungrig och njut av att vara gravid tycker jag och ta de andra sen ;)

• Veritaslux

Jag tycker du äter jättebra! Precis som Miss Julie skriver behöver du inte ha samma viktuppgång hela graviditeten. Med tanke på att du verkar äta väldit nyttigt och inte extremt mycket tror jag du nu är inne i en "fas" så kroppen sparar extra energi. Jag kom in min sån fas i v.19-20. Förändrade inte mina matvanor direkt, men plötsligt gick jag upp flera kilo på kort tid! Innan dess hade jag stått still förutom några kilo precis i början då jag hade en period då jag var vrålhungrig hela tiden. Jag har gått nu upp 8 kg totalt och är nu i v.23+6. Är inte särskilt orolig. Jag äter regelbundet, när jag är hungrid och rör på mig varje dag.

Väntar första barnet. BF 110603
Svar på tråden Hjälp mig äta rätt när jag är gravid.