• Lady Bling

Ingen ÄL efter en dubbelkur pergotime, finns det då någon chans med trippelkur? Gyn vill ge upp jättesnabbt, hjälp snälla ni!

Har fått min yngsta dotter med pergotime på andra försöket med enkelkur för snart 4 år sedan. (1:a barne blev till på första försöket helt utan någon behandling)

Nu försöker vi få ett syskon och försökte en enkelkur pergotime, men det blev ej någon ägglossning av det, trodde gyn, för jag hade bara en äggblåsa på 12 mm på cykeldag 12.

Inget blodprov togs för att se om jag fick ägglossning, men fick starkt positiva ägglossningstest på cykeldag 21-22-23. Lyckades inte ha sex då av olika anledningar, och fick mens på cykeldag 36, så det stämmer ju med när jag fick positivt på ägglossningstesterna.

Fick då ta en dubbelkur istället, men på dag 12 fanns 3 äggblåsor på 12,13 och 14 mm. Fick komma igen på VUL cykeldag 15, och då hade ingen av äggblåsorna växt till sig mer, och då säger gyn att det troligen inte blir någon ägglossning av det, trots att jag brukar ha långa menscykler, och förra gången inte fick positivt ägglossningstest förän sent i cykeln.

Då säger gyn att det verkar som att jag inte svarar på pergotime och att det inte är nån ide att försöka igen då. Han vill inte ge sprutor istället för att jag har ett BMI på 33, även om han säger att det brukar funka bättre än pergotime.

Har gått upp 4 kg sen förra gången vi lyckades med pergotime, han säger att jag i så fall måste komma under 30 i BMI först, trots att det förra gången gick utan problem, med ett BMI på över 30.

Efter en del övertalning skulle jag få försöka nästa cykel med en trippelkur pergotime, innan vi "kastar in handduken" som gyn sa...

Frågan är nu, brukar man inte försöka mer än bara en gång med varje kur med pergotime med enkel, dubbel, trippelkur innan man helt ger upp?

Finns det någon chans med trippelkur pergotime om man ej svarar tillräckligt på en dubbelkur?

Finns det någon chans att man ändå får ägglossning på typ cykeldag 22 eller 23 om äggblåsorna är så små cykeldag 15?

• Svar på tråden Ingen ÄL efter en dubbelkur pergotime, finns det då någon chans med trippelkur? Gyn vill ge upp jättesnabbt, hjälp snälla ni!
  • this is it

Hej! Min läkare ville först också ge upp efter dubbelkur. Fick långt om länge prova trippelkur och det gav mig ÄL på dag 21. Var då på VUL dag 14 och han sa då att jag ej skulle få ÄL...

• Hjärtefröjd

Men om du hade 3 äggblåsor på 12,13 och 14 mm (dag 12) är det ju mycket troligt att du fick ÄL senare i cykeln, även om de inte vuxit så mycket på dag 15. ÄL-testade du efter dag 15, eller följdes det upp med blodprov för att säkerställa om ÄL ägt tum eller inte?

Jag tycker det verkar märkligt att du inte får testa trippeldos, eftersom du uppenbarligen får växande äggblåsor av pergo (även om de växer långsamt).

• Lady Bling

Thisisit: Var det enligt äl-test du fick äl på dag 21. Vad sa läkaren när du fick äl dag 21? Fick du fler kurer sen eller blev du gravid?

• Lady Bling

Hjärtans fröjd: Tror jag är på typ dag 27 nu, har fortsatt med äl- test hela tiden, inget utslag, men fick starkare utslag igår på teststrecket, och lite ont i magen. Idag mkt ont i magen, nere till vänster, ska ta test igen när jag kommer hem. Känns jättesent om det är äl nu, men brukar ha cykler på drygt 40 dagar normalt, så jag vet inte...

• Hjärtefröjd

Fragglan: Har du fått ta blodprov någongång för att kolla om du har haft äl?

Jag brukar utöver pergo/puregon få en ägglossningsspruta innan äl för att sätta fart på ägglossningen när äggblåsorna är mellan 15-20 mm. Det kanske kan vara ett alternativ om du inte ägglossar spontant.

• Lady Bling
    Hjärtefröjd skrev 2011-02-15 17:16:07 följande:
    Fragglan: Har du fått ta blodprov någongång för att kolla om du har haft äl?

Jag brukar utöver pergo/puregon få en ägglossningsspruta innan äl för att sätta fart på ägglossningen när äggblåsorna är mellan 15-20 mm. Det kanske kan vara ett alternativ om du inte ägglossar spontant.
    Ja, när jag fick pergotime förra omgången för att få min lilla dotter tog dom blodprover, dock inte nu, då jag missade provdagen av olika anledningar, plus att menscykeln ju blev 36-37 dagar förra menscykeln med enkelkur pergo, och då hade det ju varit helt fel att ta blodprovet den dagen som man egentligen ska, det hade ju varit för tidigt.

Förra omgången fick jag ett ganska bra blodprovsresultat första menscykeln med enkelkur och ett bra resultat andra enkelkuren, då jag också blev gravid.

Dock har jag kvar remissen för blodprovet från förra menscykeln då jag aldrig tog något prov, så eventuellt om jag får positivt ägglossningstest nu tänkte jag köra en "fuling" och ta ett blodprov en vecka senare för att se om det kanske blev någon ägglossning nu.

Ägglossningssprutan ovitrelle använde jag förra gången jag blev gravid med pergo, så den funkar uppenbarligen. Dock fick jag inget recept på någon sån denna cykel eftersom han trodde att jag inte skulle få någon ägglossning.
  • this is it

Hej ursäkta mitt sena svar, du kanske inte har nytta av det nu men jag svarar iaf!
    Enligt älstickorna fick jag äl på dag 21, tog ett blodprov på dag 25 som bekräftade det. Fick utskrivet trippelkur för ett halvår. Blev inte gravid på den kuren, startade en ny kur men då uteblev äl helt :( Fattar inte hur den kanutebli när den fungerat en gång, snacka om otur! Iaf så har jag påbörjat en ny kur nu, är på dag 14 och ingen äl i sikte, är jätte deppig och har redan tagit förgivet att det inte kommer bli nån äl denna gången heller =( Hur har de gått för dig?

• Lady Bling
    thisisit skrev 2011-03-16 11:57:22 följande:
    Hej ursäkta mitt sena svar, du kanske inte har nytta av det nu men jag svarar iaf!
    Enligt älstickorna fick jag äl på dag 21, tog ett blodprov på dag 25 som bekräftade det. Fick utskrivet trippelkur för ett halvår. Blev inte gravid på den kuren, startade en ny kur men då uteblev äl helt :( Fattar inte hur den kanutebli när den fungerat en gång, snacka om otur! Iaf så har jag påbörjat en ny kur nu, är på dag 14 och ingen äl i sikte, är jätte deppig och har redan tagit förgivet att det inte kommer bli nån äl denna gången heller =( Hur har de gått för dig?
    Tack för ditt svar!

Ja, jag fick faktiskt ägglossning på dag 27, vilket bekräftades av blodprovet. Dock blev jag inte gravid.

Eftersom jag uppenbarligen fick ägglossning av dubbelkuren, fast väldigt sent, så fick jag ta en ny omgång pergo, en dubbelkur till. Imorgon ska jag på ultraljud, på cykeldag 17.  Får se om det visar nåt då.

Om cykeln är lika lång denna gång är det ju i så fall 10 dagar kvar till ÄL om den kommer först dag 27, och då är det ju inte säkert att det syns nåt då på dag 17, men då sa gyn att jag skulle få en senare tid också för att kolla upp vad som händer.

Dock är min gyn på semester nu så jag ska till en annan gyn på samma mottagning, hoppas han är vettig.
  • this is it

oj jag väntade bara till dag 25 innan jag började på en ny kur pergotime :s skulle kanske ha väntat lite till, men den borde väl komma ändå fast än att jag började på ny kur? Jag får inget vul nu mera av min läkare :(

• Lady Bling
    thisisit skrev 2011-03-16 18:00:34 följande:
    oj jag väntade bara till dag 25 innan jag började på en ny kur pergotime :s skulle kanske ha väntat lite till, men den borde väl komma ändå fast än att jag började på ny kur? Jag får inget vul nu mera av min läkare :(
    Oj, började du på en ny kur redan på dag 25, varför väntade du inte på mensen? vet inte hur det blir om äggblåror redan vuxit till och man börjar en ny kur. Dumt att din läkare inte ger mer vUL, varför gör han/hon inte det? MAn kan ju omöjligt veta hur många som mognar varje cykel annars... Hoppas det går bra med allt!
  • this is it

Hej! För att jag tänkte att de va kört hade inte hört att det var någon som fått äl senare än dag 25. Jag har ingen mens om jag inte haft äl och jag har hört av några här på fl att det är ok att börja utan mens. Vet att äggblåsorna växer till sig för det känner jag kraftigt. Gyn ville inte göra vul för att han inte har tid, går på citykliniken och han jobbar själv som gyn där.

Hur gick det för dig? Såg dom någon äl i sikte?

• Lady Bling
    thisisit skrev 2011-03-18 16:47:35 följande:
    Hej! För att jag tänkte att de va kört hade inte hört att det var någon som fått äl senare än dag 25. Jag har ingen mens om jag inte haft äl och jag har hört av några här på fl att det är ok att börja utan mens. Vet att äggblåsorna växer till sig för det känner jag kraftigt. Gyn ville inte göra vul för att han inte har tid, går på citykliniken och han jobbar själv som gyn där.

Hur gick det för dig? Såg dom någon äl i sikte?
    Hmm, vadå har ingen tid, då får han väl skicka dig till någon annan gyn som har tid istället, det gjorde ju min. Någon annan måste ju finnas tycker man. Var ligger citykliniken?

Jo, det gick väl ok för mig, hade en livmoderslemhinna på 6 mm, som ju bör vara mer än 8 mm för att det ska bli så bra som möjligt.

Läkaren såg 2-3 blåsor på höger sida som allal var mindre än 10 mm och på höger sida en blåsa som han sa var strax över 10 mm. Hur mycket över 10 mm sa han inte, men han sa att dom som brukar vara över 10 mm i det skedet brukar vara dom som är på gång att växa till.

Eftersom jag fick ägglossning så sent (dag 27) och var på VUL igår på dag 17 är det ju 10 dagar kvar till ÄL om det blir likadant som förra gången, och då har blåsorna och slemhinnan ju en del tid att växa till sig tills dess. Han sa att det såg lovande ut, allt var bra.

Fick en ny tid nästa torsdag, cykeldag 24, för att kolla upp hur det växt till sig. Han sa att dom var långsamt växande, så jag borde inte ha hunnit få ägglossning då än.

Så, nu väntar jag bara med spänning på hur det ser ut om en vecka, och tar ÄL-test varje dag för att inte missa en eventuell ÄL.
  • this is it

ja kanske får kolla upp en annan gyn i stan! Hade verkligen lättat den psykiska påfrestningen om man fått göra vul i mellan. Blir ju så besviken varje dag man ser på älstickan att den inte visar något. Men de va faktiskt min gyn som sa att det inte kom att bli någon äl förra månaden, att den kunde hoppa över (de sa han då utan att kolla).

Låter ju lovande för dig :)  Denna gången ska jag vänta ut tiden till åtminstonde dag 30, har nog också långsamma ägg :P

Har en fråga. Känner du av att äl är på väg? För jag känner jätte mkt mensvärk varje dag....

• Lady Bling

Ja, kan ju hända att du också har långsamväxande äggblåsor, min gyn ville ju också ge upp som sagt, men man får stå på sig och väääänta länge.

Ja, när jag har ägglossning får jag ont, rätt ordentligt, så jag känner definitivt av den. Har inte värk varje dag i cykeln, däremot har jag illamående, huvudvärk och enorma mängder värmevallningar typ hela cykeln efter att jag tagit pergon. Sen har jag ont/är öm på den sidan som ägglossningen sker ett par dagar innan och ett par dagar efter ägglossningen.

Om du har jätteont hela tiden skulle jag nog höra med gyn vad han säger om det.

• this is it

Det är just att vänta lääänge som jag inte orkar med psykiskt, började min första pergobehandling för ett år sen. Har inga barn sen tidigare och alla mina vänner börjar skaffa barn nu så de känns extra tungt, orkar inte vänta längre...men har inget val dessvärre.... Men funkar inte äl denna mån heller så kan jag ju hoppas att han remiterar mig till IVF.

Jag har ju inte så ont att jag inte klarar av vardagen, men känns som när jag har mens, kommer och går men behöver inte äta värktabletter för de....

När jag väl får äl så känner jag av extra mkt (har fått de två ggr innan bara) får ont i bröstvårtorna också sen ökar ju flytningarna dagarna innan...

• Lady Bling

Ja, flytningarna brukar ju också indikera att en ägglossning är på gång. Sen finns det ju ett mellanting mellan pergotime och IVF, att ta sprutor för att framkalla ägglossning, och ha sex "naturligt" så att säga, alltså inte som vid IVF. 

Den gyn jag var hos i förrgår sa ju att någonstans brukar ju både hans och patientens tålamod ta slut om man håller på länge med pergotime, och då kan man börja med sprutor istället. Då får man ju gå på kontroller ofta för att se tillväxten och justera efterhand så det blir lagom många som växer till.

Då är det tydligen lättare att kontrollera tillväxten eftersom läkemedlet tar över kroppens egen stimulering av äggblåsorna och sköter det helt som läkaren vill helt enkelt.

Nu vet jag ju inte om det är något alternativ för dig, men det kan ju vara värt att tänka på i alla fall, och ta upp med din gyn, eller skaffa en ny som har "mer tid" för dig och inte bara låter dig gå utan kontroller.

• Lady Bling

Men, hur många cykler med pergotime har du hunnit med under det året du tagit dom? Hur många gånger har du fått ÄL? Äter du enkel/dubbel/trippelkur?

Håller med dig om att väntan är jättepåfrestande, och speciellt när cyklerna är oregelbundna och långa...

Själv har jag ju haft oskyddat sex med min man i snart 4 år utan att ha fått till någon bebis, och hållit på med massa ägglossningstester  och så vidare. Förstår att det känns jobbigt för dig när dina vänner skaffar barn och du inte lyckas med dina försök så fort som du skulle vilja...

Själv har jag tankar om misslyckande, att jag inte funkar, och frågor om varför jag lyckades på första försöket efter p-pillerstopp med första barnet helt naturligt, på andra försöket med enkelkur pergo för 4 år sedan, och varför det nu inte funkar lika bra nu med pergon, ingen ÄL med enkelkur, och så fruktansvärt långa cykler, trots dubbelkur pergotime...

Väntan är hemsk, och nu är ju pergon dessutom slut överallt, så frågan är vad det finns för alternativ... Om det ej går att få tag på pergo vill jag nog börja med sprutor om jag kan, och inte förlora massa tid i väntan på tabletter som aldrig kommer till apoteken...

• this is it

Ja jag har ju läst om sprutorna, frågade min gyn om det men då blev svaret åter igen att han inte har resurserna för alla kontroller och så, så då skulle han remittera mig till ivf direkt om nu inte tre tabletter fungerade för mig. Nu gjorde ju det första gången så blev lättad att slippa ivf på ett sätt, men sen fungerade det ju inte andra gången så nu är jag tillbaka på ruta ett...

Men jag ska nog kolla upp en annan gyn på måndag, var först hos den andra gynmottagningen i min stad när jag först sökte hjälp, han sa där att jag skulle vänta ett år och försöka på egen hand först och sedan återkomma. Det tyckte jag lät helt galet eftersom jag har pco och inte får någon äl så därför jag sökte upp denna gyn som jag går till nu och då fick jag utskrivet pergotime direkt. Så de känns ju lite dumt att ringa han första igen när man "gått bakom ryggen" förut...men det ska väl han iof skita i!

Svar på tråden Ingen ÄL efter en dubbelkur pergotime, finns det då någon chans med trippelkur? Gyn vill ge upp jättesnabbt, hjälp snälla ni!