• silverpil

Snart pappa och vill hjälpa min fru

Hej!

Jag blir snart Pappa frö första gången vilket är helt galet fantastiskt i sig, men jag har märkt att det börjar bli väldigt tufft för min kära fru i nu graviditetens månad 7.

Hon är väldigt självständig och klagar aldrig, men jag märker att det är tufft för henne. Hon ogillar att erkänna att något är jobbigt och "kan själv". Graviditeten har varit bra hittills tror jag (hon klagar ju aldrig) och sägert att allt är väl, förutom att ryggen gör ont. 

Jag gör vad jag kan för att hitta en bra balans här, men skulle gärna vilja att ni gravida tjejer ger lite mer tips hur jag kan göra livet lättare för min fru. Vad skulle ni uppskatta mest att era killar/män gjorde för er just nu som han kanske vanligtvis inte gör.

Jag skulle även bli tacksam för några mysiga tips att göra förslag på helgen. Hon är ju som sagt lite mer begränsad nu, och jag skulle vilja göra något kul för henne på helgerna framöver. Jag vet att det är svårt eftersom ni inte känner henne, men ge gärna några förslag ändå :)

tacksam för svar och trevlig helg!

• Svar på tråden Snart pappa och vill hjälpa min fru
  • Solan

Frukost på sängen är schysst. Glad

Att dammsuga är väldigt jobbigt och tungt för ryggen i slutet av graviditeten. Plocka in disk i diskmaskinen är svårt också eftersom man måste böja sig.

• silverpil

Kanonbra tips! Tack :)

Damsuga gör jag så ofta jag kan för sist hon försökte blev vi varse om att det inte var en bra idé ... påminnde lite om ryggskott.

• CherryD
    Knitting Angel skrev 2011-02-04 12:30:21 följande:
    Ett mysigt tips att göra på helgen är att massera axlarna eller varför inte fötterna.
    Och ländryggen! Flört
  • SailorGirl
    Att ha sakerna på t.ex. matbordet inom räckvidd - Armarna blir kortare och kortare Att Få erbjudande om massage då och då. Fötter och ländrygg speciellt. Att gå på föräldrautbildning med henne och läsa på om första tiden med barnet, så att åtminstone en av er fokuserar längre än bara förlossningen Att be henne fundera på vad hon tror hon behöver av dig under förlossningen och vara tydlig med om det finns något du själv vill, inte vill, eller oroar dig över. (Min man ville inte klippa navelsträngen och var rädd att jag skulle bli ett ilsket, skällande monster. Jag behövde veta att han kunde hålla ställningarna när/om jag inte kunde ta beslut på egen hand). Att acceptera att hon inte orkar mer än att hänga i soffan med en ask praliner sista månaden Att säga stopp när hon vill för mycket och påminna om att ni är två: Hon tar hand om barnet och du tar hand om henne. Det sa min man ofta och det gjorde mig alldeles varm om hjärtat (Jag kan ha svårt att be om hjälp och är själv väldigt "kan själv" med höga krav) Ta reda på hennes tankar kring förlossning och amning och var beredd att påminna om att amning och förlossning inte får fyllas med prestige, utan blir som de blir: Smärtlindring innebär inte att man är mindre kvinna, att få flaskmata helt, eller delamma från början gör att du kan avlasta så att hon får tid att sova eller bara sitta och vicka på tårna ibland. Var delaktig i inköpen av kläder och saker
  • eliten

Gulliga saker min sambo gjorde för mej var att massera mina fötter varje kväll och när bäbisen hade kommit och jag gick upp på nätterna o satte mej i soffan och amma hade han alltid dukat upp med vatten, banan och fjärrkontrollen inom räckhåll :)

• silverpil

Solan, Knitting angel (trevlig blogg!), Cherry D, Sailor girl,

Tack för alla tipsen!

Massage verkar vara ett genomgående tema och det ska jag defenitivt bli bättre på!

Sailor girl,

Superbra tips!

Gillade framförallt "Att ha sakerna på t.ex. matbordet inom räckvidd - Armarna blir kortare och kortare"
    *lol*!

Några mer tips att hjälpa till med eller göra på helgen med höggravid fru?

• Suneboll

Massage!!!
    Plocka ur diskmaskinen, plocka undan på golvet så man slipper böja sig :0)

• silverpil
    eliten skrev 2011-02-04 12:59:38 följande:
    Gulliga saker min sambo gjorde för mej var att massera mina fötter varje kväll och när bäbisen hade kommit och jag gick upp på nätterna o satte mej i soffan och amma hade han alltid dukat upp med vatten, banan och fjärrkontrollen inom räckhåll :)
    Det där var riktigt rart! Kudos till din sambo!
  • straw2008

GUD SÅ GULLIGT han som dukade upp banan o fjärr, shit min man skulle ALDRIG i livet ens komma på en sån tanke.

Jag hade föredragit att:

Någon bytte lakan

Tvättade

Disken

Tvättade toaletten

Bytte i kattlådan

Monterade spjälsängen/barnvagnen

Äh inte vet jag, vanlig uppskattning som att kanske sätta min mobil på laddning handla osv... behöver inte vara jobbia saker i sig mer bara för att mamman oftast jobbar heltid o samtidigt BÄR på ett heltidsjobb...
    Förbered en väska till bb med det hon gillar, mkt godis eller tidningar eller som sagt det HON gillar inte det du anser att hon borde äta.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Snart pappa och vill hjälpa min fru