• Prodin

Ok med rökning i barnböcker?

Är det bara jag som reagerat på att Alfons Åbergs pappa sitter och suger på sin pipa på ca var och varannan bild? Vad hade Gunilla Bergström för syfte med det? Jag har läst jättemånga olika barnböcker, den ena sämre än den andra, men just böckerna om Alfons är ju egentligen skitbra. Men så röker han. Inne. Är det ok?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok med rökning i barnböcker?
  • brünnhilde

Men dessa böcker skrevs ju på 70talet när varannan förälder satt och rökte i bilen med barnen i baksätet....

• Kinya

Helt klart olämpligt! Om jag läst de böckerna för mitt barn hade jag pekat på Alfons pappa och förklarat att det är äckligt och farligt att röka. Blä!!

• muffin

Tycker det är härligt med de lite äldre böckerna. Visar verkligheten på nåt sätt. Älskar alfons, har dock lite svårt för "Alfons och Milla" boken. En annan underbar är "Tummens mamma slutar röka". Skulle ju aldrig skrivas idag! Eller Lotta på Bråkmakargatan som cyklar UTAN HJÄLM! Hua:)

• kmp

Vad är det att bråka om?

Folk röker i verkligheten, så vad gör det om Alfons pappa röker? Stör det dig kan du ju alltid använda dig av det och prata med ditt barn om hur dumt det är att röka.

Förstår inte varför man skall försköna verkligheten i alla barnböcker...

• muffin

Ska väl tilläggas att jag varken är rökare eller låter mina barn cykla utan hjälm:) Däremot har jag inte hjälm själv..hrm, dubbelmoral var ordet..

• Caranlachiel

Jag reagerar inte så mycket på pipa faktiskt, tänker inte på det som rökning även om det såklart är lika illa som att röka cigarett...

En annan bok som aldrig skulle skrivits i dagens samhälle är Pojken, prinsessan och grönt av Inger och Lasse Sandberg. Försupna föräldrar, tveksamma relationer, m.m.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Prodin

Haha!

Ja visst, dom är inte skrivna idag, vore de det skulle de ju såklart se ganska annorlunda ut. Frågan är bara helt enkelt om det är ok, oavsett när böckerna skrevs.

Jag älskar Alfons, de är mysiga, roliga, pedagogiska och uppskattade av ungarna.

Har läst många förfärliga nya böcker som inte är i närheten av Alfons men det är ju irrelevant för frågan.

• kmp

Som jag sa,
    varför får man inte beskriva verkligheten i barnböcker?

• MizzTez

Läste läxa med min dotter för ett tag sedan och då stod det i den "Herr Johansson kom och hälsade på, han var full, han är nästan alltid full.." Jag trodde jag läste fel!

• kmp
    MizzTez skrev 2011-02-04 13:01:00 följande:
    Läste läxa med min dotter för ett tag sedan och då stod det i den "Herr Johansson kom och hälsade på, han var full, han är nästan alltid full.." Jag trodde jag läste fel!
    Men om herr Johansson var full måste väl författaren kunna skriva det?
Svar på tråden Ok med rökning i barnböcker?