• Anonym (orolig)

Listerine Munskölj + Gravid

Det är nämligen så att jag använder Listerine munskälj 2 ggr per dag, den är väldig stark men har vant mig och är nöjd med den.
    MEN jag har nyligen plussat och började fundera över vad man kan använa och inte. Listerine innehåller nämligen alkohol och den är väldigt stark... Kan detta påverka fostret på någon sätt, kan man använda detta eller ska man avstå helt? Jag menar det händer ju att man råkar svälja ett par droppar.....

Någon som har erfarenhet kring detta? Tacksam för svar eftersom är lite orolig!

• Svar på tråden Listerine Munskölj + Gravid
  • Dimitra

Står det på flaskan att man avråds att använda produkten som gravid? Om inte så är det bara att skölja på.

The Dimitra universe.
  • Anonym (orolig)
    Dimitra skrev 2011-02-04 13:31:23 följande:
    Står det på flaskan att man avråds att använda produkten som gravid? Om inte så är det bara att skölja på.
    Nej det står inget sådant, det står bara att det är ej tillåtet för barn under 12 år.
  • Angeliic

Har inte ens tänkt på att läsa bakom den, har använt Listerine varje dag sen graviditeten startade. Både BM och min tandläkare vet om det och har sagt att det är okej, man ska ju inte svälja något av det. Sköljer dock väldigt noga med vatten och annat, är i vecka 38+2 Glad

• Dimitra
    Anonym (orolig) skrev 2011-02-04 13:33:21 följande:
    Nej det står inget sådant, det står bara att det är ej tillåtet för barn under 12 år.
    Ja men då så
    Man ska vara extra noggrann med tandrengöringen när man är gravid så fortsätt skölj med munskölj utan dåligt samvete.
    The Dimitra universe.
  • Anonym (orolig)
    Angeliic skrev 2011-02-04 13:33:24 följande:
    Har inte ens tänkt på att läsa bakom den, har använt Listerine varje dag sen graviditeten startade. Både BM och min tandläkare vet om det och har sagt att det är okej, man ska ju inte svälja något av det. Sköljer dock väldigt noga med vatten och annat, är i vecka 38+2 Glad
    Självklart man inte sväljer det, men det händer att man får en droppe genom halsen.
  • Lilymor

Hej! Jag har blivit rekommenderad både av min tandläkare och av min barnmorska att inte använda Listerine. Det finns alternativ som är bättre, t.ex. Dentan. Den finns på apoteket och innehåller inte lika mycket alkohol. Dentan finns dock i två olika styrkor. Själv använder jag den svagare.

• Angeliic

Men det står ju inget om att man inte ska använda den som gravid, så varför orolig?

Finns ju annars en mildare munskölj på apoteket som heter Flux - innehåller mer fluor än Listerine. Vet att min tandläkare råder att man hellre tar den än Listerine just för detta med fluor.

• lillamillan

Enligt ny forskning så går inte alkoholen över till fostret så även ett glas vin eller två skadar inte bebisen i magen. Sen får de "gamla" barnmorskorna säga vad de vill. Klart att det inte är bra att dricka sig plakat men att sköja med listerin eller ta ett glas vin till maten är INGEN fara för fostret.

• Anonym

En liten fråga: Varför använder du Listerine?

• Anonym
    lillamillan skrev 2011-02-04 13:39:01 följande:

Enligt ny forskning så går inte alkoholen över till fostret så även ett glas vin eller två skadar inte bebisen i magen. Sen får de "gamla" barnmorskorna säga vad de vill. Klart att det inte är bra att dricka sig plakat men att sköja med listerin eller ta ett glas vin till maten är INGEN fara för fostret.

Till Ts ring till din tandläkare eller bm och fråga, så får du veta.

Till lillmilla. Jo visst och om 10-20 år så är det ny forskning som visar på annat. Skulle aldrig utsätta en oskyldig människa för alkohol oavsett vad forskningen säger.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-02-04 13:43:38 följande:
    En liten fråga: Varför använder du Listerine?
    Blev rekommernderat av min tandläkare... men visste inte att den innehöll alkohol till efter jag blev gravid.
  • 071001

Men ts, om en liten droppe trillar ner i magen så är det okej, jag lovar att bebisen inte blir fyllesjuk av det.

• Anonym (orolig)
    071001 skrev 2011-02-04 13:52:48 följande:
    Men ts, om en liten droppe trillar ner i magen så är det okej, jag lovar att bebisen inte blir fyllesjuk av det.
    Jo jo jag har förstått det men ändå blev lite orolig... men tack för svaren
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-02-04 13:51:50 följande:
    Blev rekommernderat av min tandläkare... men visste inte att den innehöll alkohol till efter jag blev gravid.
    Jo, men av vilken anledning? För att skydda mot karies eller mot tandlossning / tandkötsroblem?
  • Menhir

Om tandläkaren har rekommenderat Listerine kanske det finns ett skäl till det men de allra flesta bör hellre använda Dentan, finns med mintsmak och "smaklös".

Personligen tycker jag Listerine funkar på myggbett men inte i munnen men det finns kollegor som tycker annorlunda.

Något problem att använda det när man är gravid har jag aldrig hört talas om och kan inte se hur det i så fall skulle påverka barnet så fortsätt skölja om du trivs med det. Får du sveda i munnen eller förändrad smak så sluta direkt o börja med Dentan eller annat, mildare sköljmedel.

Menhir, leg tandläkare

• Kerubmamman

källa på det uttalandet?
    Det enda jag har läst är att det är ok att dricka mindre mängder vid amning, men att nolltolerans gäller vid graviditet.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym

Fel, fel fel och åter igen fel..
    Enligt en ny forskning går inte alkoholen över till ditt barn när du AMMAR!!

Ge fan i spriten när du är gravid!!!!!!!!
  • Anonym

min tandläkare sa tvärtom; att listerine inte var bra, men Flux var bättre. Lite ot men självklart är det inte farligt om du ens skulle dra ner en hel klunk flour.

• Anonym (tandis)
    Anonym skrev 2011-02-04 16:16:50 följande:
    min tandläkare sa tvärtom; att listerine inte var bra, men Flux var bättre. Lite ot men självklart är det inte farligt om du ens skulle dra ner en hel klunk flour.
    Anledningen till att dom flesta använder munsköljmedel är för att förhindra karies. Listerine är i första hand ett antibakteriellt medel. Ett fåtal människor har behov av skölja med antibakteriella medel under begränsade perioder. I de fall man behöver göra det är Listerine inte det man rekommenderar för det ändamålet. 

Mot karies har Listerine ingen effekt. Ingen av Listerins alla sorter innehåller tillräcklig mängd Fluor för att det ska ha effekt mot karies (inte ens den som heter Fluor). Använder man det direkt efter tandborstning har det t.o.m motsatt effekt, Listerine sköljer bort den Fluor som man tillsätter via tandkrämen vilket faktist utgör en ökad risk att få karies.

I dag finns framför allt 2 produkter som innehåller tillräckligt mängd Fluor. Det är Flux och Dentan 0,2%. Övriga munsköljmedel rekomenderas inte i det syftet.

För den som använder tandborsten och tandtråd / tandstickor / mellanrumsborstar på rätt sätt finns ingen anledning att kombinera munvården med ett antibakteriellt medel. För de som ändå vill använda Listerine kan man göra det exempelvis efter Lunch. Sen kan man fråga sej om det är så smart att spola ut antibakteriella medel i våra avlopp i parti och minut. Speciellt såna som vi inte ens behöver. 

Mvh också en tandläkare

Svar på tråden Listerine Munskölj + Gravid