• Anonym (speljävulens fru)

Min man spelar bort vårt äktenskap

Jag har idag funnit sanningen om min mans spelade och nu säger han att han ska flytta ifrån mig.

Om jag börjar från början så så spelade han lite grann när vi träffades. Lite stora summer kunde jag tycka men det var ju inte mina pengar så vad kunde jag göra. För lite mer än ett år sedan förvann det pengar till expekt från mitt konto. Han blev jättearg när jag konfronterade honom med det och sen så har det inte varit någonting förutom nått spel då och då som många gör.

Av en händelse gick jag in på hans konto idag och så hur mycket konstiga överföringar det var så jag efter lite undersökningar såg jag att dom gick till expekt. Han har spelat otroligt mycket i en månads tid. När jag vill prata i lugn och ro om det så blir han jättearg säger att vi ska ha delad ekonomi, att vi kommer skiljas snart osv!
    Jag har haft på känn att det var någonting men jag har blundat.
    Jag tog mod till mig och ringde hans föräldrar och dom berättade sanningen. Dom har räddat honom ur knipa flera gånger, Han har varit hotad av folk han lånat pengar av, han har förfalskat sin pappas namnteckning på låneansökningar. Snott pengar av sin mormor. T.o.m. snott sin första dotters veckopeng. JAg kan leva med att han har ett spelberoende om vi kunde hjälpas åt med det men nu vill han bara gå skilda vägar och det gör mig så ont! Vi har en dotter tillsammans på 14 månader och det gör allt bara så svårt. Vad ska jag göra . Jag bara gråter och gråter fast jag försöker att inte göra det för min dotters skull. Jag går i bitar.

• Svar på tråden Min man spelar bort vårt äktenskap

Någon? Desperat!

• Anonym (me)

Innan han själv inser att han har ett beroende är det väldigt svårt för dig att göra något..
    försök få med honom på samtal hos en kurator eller psykolog?
    inte för att tala om just hans problem(så att han inte känner sig så utpekad) utan för att tala om hur NI ska kunna fortsätta, för då kommer ju detta komma upp som en helt naturlig del av samtalet..

Jag har en far som under en period var spelberoende, han blev rentav agresiv mot både mig och min mor när vi försökte få honom att sluta, jag minns en kryssning vi var på när han smått onykter stod vid en spelautomat i flera timmar, där rök halva semesterkassan.. när jag då ca 8 år försökte få med honom därifrån skrek han bara åt mig, jag var en hemsk unge som inte unnade honom något roligt alls, jag och min mor förstörde hans liv...
    När han väl tagit itu med sina problem löste sig allt.. mina föräldrar är fortfarande lyckliga tillsammans och jag har ett väldigt bra förhållande till min far, mina barn älskar sin morfar..
    men jag vet hur tufft det kan vara...
     lycka tilL!

• Skogsflikkan

Jag kan inte säga att jag vet i vilken situation du lever i. Jag vill bara skicka en styrkekram! 
    Eftersom han inte verkar vilja inse sitt eget beroende så tror jag att ni gör bäst i att gå ifrån varandra. En missbrukare som inte inser sitt eget missbruk, är oftast långt ifrån ett läkande. Tyvärr. 

• Anonym

Av all missbruksproblematik är spelberoende den värsta därför att spelet finns överallt den går inte att ta bort. En spelberoende kan skapa spel och vad i huvudet. Om man jämför med alkohol så kan man ta bort själva alkoholen men spel går ej att ta bort. Han måste inse och komma iordning med sin problematik på egen hand därför är det bättre att ni går skilda vägar nu... för gör ni det senare då har han hunnit ödelägga bra mycket mer än nu... Försök se det positiva i det hela och bygg upp ditt eget och dotterns liv istället. Du kommer säkert hitta en bättre man i framtiden.

• ElinJohannaT

Vilken otroligt smärtsam situation för dig!
    Spelmissbruk är tyvärr jättevanligt idag, fördelen är ju dock att det därför finns bra behandling att få - mer än för bra fem år sedan.

Det du kan göra som hans respektive är att försöka så gott det går att motivera honom att söka hjälp. Någonstans måste du visa på det orimliga i att han lever i en relation och har de här problemen på samma gång, utan att döma. Det är mycket skam och skuld i detta, vilket sannolikt är anledningen till att han slår ifrån sig och blir arg. Hans problem är uppenbarligen väldigt, väldigt stora.

Jag vet inte var du bor, men i Stockholm finns såvitt jag vet Sveriges enda förening för spelberoende, Spelberoendes Riksförbund i Hjorthagen. Där arbetar det en man (kommer tyvärr inte ihåg vad han heter) som är fantastisk på detta med spelberoende, han är spelterapeut och har själv haft spelmissbruk i många år. Man kan gå in och läsa där om spelberoende, då det är en väldigt speciell typ av problematik som man arbetar på ett specifikt sätt med. Det finns även mycket att läsa på andra ställen på nätet, t ex slutaspela.nu
    Det finns nätbaserad hjälp via slutaspela.nu, som kan vara ett alternativ om man inte vill gå i grupp.
    Man har även rätt att få hjälp av socialtjänsten, ett sista steg om inte öppenvård fungerar kan vara att genomgå institutionsvård, det finns ett behandlingshem i Kolmården som är väldigt duktiga på detta.

Ge inte upp! Det är otroligt jobbigt att leva nära en person som är inne i aktivt missbruk, och mycket sorg att leva med. Försök att hitta stöd i andra i liknande situation. Om du kan få din man att gå med på att bara ta emot information, ta hjälp av de ställen jag nämnt ovan. Ett första steg i att komma ifrån ett missbruk, är att ta till sig och se vilka konsekvenser det får. Det är väldigt bra och starkt att du har konfronterat honom, men fortsätt att ifrågasätta - men att försöka att inte anklaga, utan uttrycka hur sårad och ledsen du är. Det är ett mycket svårt beroende, som han behöver professionell hjälp med!

All lycka till dig! /socialarbetaren

TACK SÅ MYCKET FÖR ERA SVAR!

I går eftermiddag hämtade mamma mig så jag och dottern har åkt hem till henne över helgen.
    När jag pratade med honom senast så sa han att så fort han fått lön så flyttar han och tar ALLT med sig! Han tycker att det är för hans pengar som han har köpt saker så att allt är hans. Han vet att jag har pratat med hans föräldrar och därför så vågar han inte svara när dom ringer.

När jag fick reda på allt och konfronterade honom så hade jag ingen tanke på att jag ville gå ifrån honom men efter alla elakheter jag fått höra så vet jag inte längre vad jag vill. Tårarna bara flödas av bara tanken att inte ha någon att dela min dotters liv med. Samtidigt vet jag inte hur vi ska orka gå vidare efter detta.

Jag vet inte ens om han kommer att kunna föra ett normalt samtal med mig efter detta. Tack och liv har jag en fantastisk mamma och väldigt stöttande svärföräldar. Annars vet jag inte vad jag hade gjort.

• Anonym (Anna)

Ett annat tips är de spelberoendes riksförbund. De hjälper både spelberoende och anhöriga. Jag och min man gick på samtalsgrupp hos dem och det var en oerhörd hjälp. En gång i månaden har de samtalsgrupper för enbart anhöriga.

• Anonym

Låt honom gå..... Jag var tillsammans med en spelberoende i 9 år och har gått igenom ett helvete pga att jag trodde att jag kunde få honom sluta spela. Jag har gjort allt kan jag säga som går att göra. Han måste själv vilja sluta spela annars är det helt kört. Jag fixade all hjälp till mitt ex men han manipulerade alla och låtsades ta hjälp gick på möten, behandling mm men han lurade alla, mig, behandlingshemmet, familjen. Idag är han så nere i skiten och har lyckats dra ner mig också, Jag är skuldsatt upp över öronen pga honom, pga att jag stannade kvar hos honom trodde att han kunde sluta för min skull. Jag försökte in i det sista med att hjälpa honom, Min kärlek var så stark. En dag vaknade jag upp men då var det tyvärr försent.....Detta är 3 år sen och jag har inte ångrat mig någon gång att jag lämnade honom, Det är hemskt rent ut sagt att vara involverad med en spelberoende, usch!!!!
    Jag hoppas att du klarar av att vara stark för er dotters skull och tar dig ur detta förhållande.
    Kram 

Det här är så himla jobbigt så jag vet inte riktigt hur jag ska orka. JAg är föräldraledig och har bara några lägstanivådagar kvar. Det var sagt att vi skulle leva på hans lön så dottern kunde vara hemma ett tag till. Mitt jobb innan jag fick barn var ett vikariat så jag har inget jobb att komma tillbaka till. Vi hyr ett hus och det står på mig. Alla räkningar står på mig. Han (vi) ska få ett arv snart Ca 450000kr. Det skulle kunna vara räddningen för mig men han säger att jag inte kommer att se skymten av dom pengarna. Dom ska han trolla bort säger han. Och risken är väl att dom är bortspelade innan någon skiljsmässa är klar. Är det någon som vet hur jag skulle kunna skydda min del? OM det inte vore för min mamma skulle jag kracha totalt nu.

• Fru till ett monster

Hej, det var länge sedan men hoppas att du läser detta. Hur har det gått för er? Jag är i samma sits och skulle gärna vilja höra dina erfarenheter. Tacksam för svar!

Svar på tråden Min man spelar bort vårt äktenskap