• Anonym (Tveksam)

Adhd/Asperger

Hej.

Jag har en fråga till er som kanske kan mer än jag då det gäller dessa två diagnoser.
    Min dotter har fått diagnosen ad(h)d, eller add med den äldre benämningen.
    Jag är lite tveksam, för jag har alltid lutat mer åt misstanke på aspergersvariant. Nu träffas vi ett gäng föräldrar och jag känner mej som hemma, fast ändå inte.
    Mycket liknar min dotter de andra fast ändå inte.Är det så att man kan från Bups sida, ha svårt i vissa fall att sklija dessa två diagnoser åt, eller?

• Svar på tråden Adhd/Asperger
  • saija

Det kan säkert vara så att hon har fått fel diagnos, eller att hon har en dubbeldiagnos. Men även adhd-barn kan skilja sig en del åt. Prata med dem på bup om dina funderingar! Lycka till!

• Anonym (Tveksam)

Tack, det har jag tänkt göra.    Mina funderingar var väl mer om något drag är speciellt för adhd eller tvärtom. Iofs kan man ju höra med bup, men det vore intressant att höra lite från "vanligt folk" också. 

• Tjorvelina

Hej!

Jag har en son som har fått dubbeldiagnos ADHD och atypisk autism!
    Vid första besöket så sa jag till henne som skulle utreda grabben att jag var nästan säker på att han hade både adhd o asperger.
    Det är så hårfint mellan diagosena o många av dom går ju in i varann!
    Jag tycker du ska ta upp det med dom o säga hur du tänker o känner för dom kan ju ha missat något!
    Önskar dig all  lycka till!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Anonym (Tveksam)

Ni har nog rätt båda två-  Sitta på nätet och spekulera är nog inte lösningen.

• Satchel

Min kollegas dotter har både Aspergers och adhd. Vet inte alls hur vanligt det är med dubbeldiagnos?

• Anonym
    Satchel skrev 2011-02-04 18:48:49 följande:
    Min kollegas dotter har både Aspergers och adhd. Vet inte alls hur vanligt det är med dubbeldiagnos?
    Relativt vanligt skulle jag vilja påstå. Särskilt bland barn i yngre skolåldern, då det kan vara svårt att urskilja riktigt vad som är vad. Mest troligt "försvinner" ena diagnosen efter hand.
  • Tjorvelina
    Satchel skrev 2011-02-04 18:48:49 följande:
    Det är väldigt vanligt!!
  • Anonym

Har själv Asperger och ADHD diagnoserat. O bara för hon får diagnosen Asperger betyder inte det att hon inte har ADHD men hon kan lika väl inte ha ADHD utan bara drag av det.

Det är som nämnt innan två diagnoser som har olika drag/likheter i varandra.

O nej det är inte speciellt vanligt med dubbel diagnoser däremot är det vanligt med folk som har drag av båda.

• Tjorvelina
    Anonym skrev 2011-02-04 19:34:48 följande:
    Har själv Asperger och ADHD diagnoserat. O bara för hon får diagnosen Asperger betyder inte det att hon inte har ADHD men hon kan lika väl inte ha ADHD utan bara drag av det.

Det är som nämnt innan två diagnoser som har olika drag/likheter i varandra.

O nej det är inte speciellt vanligt med dubbel diagnoser däremot är det vanligt med folk som har drag av båda.
    Jag har hört att det är väldigt vanligt!!

I min sons fall så var det svårt o kunna fram till vad som är hans största adhd eller autism för han fick lov o börja med medicin innan han var helt utredd!!
  • Kråkslottsfrun

Jag har båda diagnoserna, fast AS är den som jag upplever som starkast. AS och ADHD kamoflerar ofta varandra, så det är inte så lätt att se vad som är vad. För de går in i varandra. Hade du träffat mig, så hade du med all säkerhet inte märkt något, de första gångerna. ADHD kan mildras med åren, dvs man lär sig hantera den. AS däremot är vad den är.

• Anonym (grandwolf)

Ju yngre barnet är desto svårare att hitta rätt diagnos .... prata med BUP om dina funderingar (om det nu är viktigt?)

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-07 02:32:10 följande:
    Ju yngre barnet är desto svårare att hitta rätt diagnos .... prata med BUP om dina funderingar (om det nu är viktigt?)
    Det är inte så viktigt för mej egentligen. men det underlättar att veta, då man ska försöka förklara saker och ting för en väldigt oförstående omgivning, att ha rätt benämningar. Man blir nog nedtrampad av otänkande besserwissers ändå i denna situation. 
  • Tjorvelina

Min blir 15 snart!!

Lite intressant tycker jag att har man autism så kan man reagera på mediciner o narkos har jag hört!
    Tänk om jag vetat det då innan svinissprutan togs så hade han aldrig fått ta den för det var sfter den det extrema helvetet bröt ut!!

Ja tyvärr besservisser borde definitivt inte finnas på bup domn gör så oerhört mycket skada!!!!!

Svar på tråden Adhd/Asperger