• Anonym (budgivare 2)

Vad gäller? Budgivning bostadsrätt- någon fastighetsmäklare eller kunnig som kan svara?

Jag är intresserad av en bostadsrättslägenhet och har lagt ett bud. Det står mellan mig och en annan person. Den andra personen har en bostadsrättslägenhet som vederbörande inte lyckats sälja. Är det ok att bjuda på ett objekt om man inte har några likvida medel? Jag är ju personligen inblandad och kan inte se saken objektivt så jag tycker ju att det är att likställa med avsaknads av lånelöfte o.dyl, att personen i fråga trissar upp priset på lägenheten utan att ha möjlighet att köpa den förrän den egna är såld.

Jag har fört detta på tal för mäklaren men fick ett snäsigt svar om att detta är helt i sin ordning. Jag mejlade till branchorganisationen för mäklare men har inte fått något svar där ifrån.

Vore tacksam om någon med kunskap i ämnet kan svara, en åsikt är sin sak men jag är inte ute efter att få veta vad folk tycker utan vad som faktiskt gäller enligt praxis.

• Svar på tråden Vad gäller? Budgivning bostadsrätt- någon fastighetsmäklare eller kunnig som kan svara?
  • Anonym

Man kan ha överbryggningslån med lånelöfte som man betalar när man sålt sin egen lägenhet. Så har jag, ett räntefritt överbryggningslån i 6 månader.
    Så det är säkert som mäklaren säger, att allt är i sin ordning. 
    Mäklare vill ha seriösa köpare.

• Anonym

OM det skulle visa sig att den andra personen inte har "pengar" och den vann budet, så kontaktar de ju dig och då får du backa till inköpspriset om du vill, sen kan det ju komma nya budgivare...

• Gurkburk

Jag förstår din känsla, men som budgivare är det inte din sak att avgöra. Är mäklaren och framför allt säljaren villig att acceptera den andres bud är det helt i sin ordning. Det är helt upp till säljaren att avgöra vilka bud som ska godtas eller inte. Säljaren kan även välja ett lägra bud som slutbud om h*n så vill, det finns inget som styr det.

• Annelie68

Vissa mäklare har försäkringar som täcker det dubbla boendet - helt gratis är det också. Svensk Fastighetsförmedling har det t ex gratis i 3 månader men man kan teckan tilläggsförsäkring så att den gäller i upp till sex månader. Kan vara det den andra budgivaren har. Det finns ingen lag mot att bjuda på något innan man har sålt men många banker lånar inte ut pengar om de inte fått undersöka och värdera boendet man har först. De vill försäkra sig att det finns pengar att hämta. Då kan man få ett överbryggningslån. Så tyvärr har du inte rätt i dina tankar.

Läs tex om försäkring mot dubbelt boende här www.svenskfast.se/Templates/Page____184.aspx

• MickeN1973

Budgivning är ett jävla fjant

Då budet inte är bindande

Och att säljaren kan välja att säljer till vem denne vill

• Anonym (budgivare 2)
    MickeN1973 skrev 2011-02-04 18:46:18 följande:
    Budgivning är ett jävla fjant

Då budet inte är bindande

Och att säljaren kan välja att säljer till vem denne vill

Jag menar samma sak. Hur vet man till exempel att det inte dyker upp vänner och bekanta till säljaren på visningar, som sedan "trissar upp" priset genom att höja buden? Jag har ett "tak" på vad jag tycker lägenheten är värd, vad jag är villig att betala för att bo där.

Tack annars för alla svar
  • Anonym

Ja det är svårt det där, jobbigt med budgivning och man vet inte hur den andra tänker och är villig att betala.
    Men så är det tyvärr.
    Är typ i samma sits, budat på 2 boende och gett upp båda gångerna. Blivit för dyrt.
    På både ställena var det bara jag och en till... 

• Anonym (budgivare 2)

Min pappa köpte fär en tid sedan en bostadsrätt i Lund. På slutet var det han och en till som lade bud. Tillslut gav min pappa upp (en bit över en miljon). Då drog sig den andre ur budgivningen! MIn pappa fick förvisso lägenheten för samma pris som om den andre (han som vann men drog sig ur) aldrig lagt några bud, men han hade känslan av att det var en vän till ägaren som trissade upp prisen :-S

Mäklarna själva kan vara ena riktiga fula fiskar, de tar en % provision så det är ju klart att de vill sälja dyrt. De har inte alls köparnas bästa för ögonen, det handlar bara om pengar för dem

Budgivningen kommer igång igen på måndag så HÅLL TUMMARNA: Jag uppdaterar med en länk till hemnet om jag vinner

• Anonym

Lycka till berätta hur det gick!

• Anonym (budgivare 2)

Vi har lagt högsta budet som det är nu, men budgivningen ska fortsätta resten av veckan och ev ytterligare en visning. Känns så drygt just nu.

• gertie

Det är upp till budgivarens bank att avgöra. Förmodligen så har personen ett villkorat lånelöfte som säger att hon eller han måste sälja innan, och är det okej för säljaren att vänta med kontraktskrivning och tillträde tills han/hon sålt sin lägenhet så är det ju upp till dem. Säljaren behöver inte sälja till högstbjudande, de kan välja att sälja till någon annan av vilken anledning som helst, har ni tur vill de ha snabb affär och då ligger ju den andre sömre till om det är så att hon/han måste sälja och det går trögt.

Att du fick ett snäsigt svar från mäklaren beror nog på att det är dumt att förutsätta att andra budgivare inte kan köpa, att man har ok från banken kan man ta för givet att mäklaren har kollat att övriga budare har. Ibland ljuger folk och ibland så tror dom att dom har okej fast dom inte har det, skulle det visa sig att den ni budar mot inte kan köpa av nåågon anledning kan ni dra tillbaka era bud och lägga er på en lägre nivå och hoppas på det bästa. Men mäklaren och säljaren är ju ute efter att få ett så hög pris som möjligt så det är inte säkert att de går med på det, och risken finns att de surar ur och inte vill sälja till er, har nya visningar och hoppas på ny het budgivning.

• gertie
    Anonym (budgivare 2) skrev 2011-02-07 20:55:14 följande:
    Vi har lagt högsta budet som det är nu, men budgivningen ska fortsätta resten av veckan och ev ytterligare en visning. Känns så drygt just nu.
    Vadå budgivningen ska fortsätta resten av veckan? Den tar slut när buden tar slut, det kan ju inte äklaren veta på förhand!
  • Anonym (i flytttagen)

Hur vet du att den andre inte lyckats sälja sin lägenhet, är det någon du känner? Oavsett det finns det ju andra sätt att skaffa pengar på, lån, sparande, arv, pengar från föräldrar... Om man var tvungen att sälja en bostad för att köpa en skulle det ju inte finnas några förstagångsköpare.

När vi köpte vårt hus sålde vi vår lägenhet ca 3 mån efter kontraktsskrivningen på huset, hela säljprocessen drog igång först efter husköpet. Är det inte det vanliga, man vill ju inte sälja sin bostad innan man har någonstans att flytta?

Apropå ev. säljarkompisar som bjuder kan man begära att få reda på vilka budgivarna är, efter avslutad budgivning. Tror man att det är något lurt kan man även få budgivningen granskad, det finns särskilda folk som gör sånt.

Lycka till!

• Anonym (brfägaren)

Humor

Det är klart att det gör ont i många själar som budar på objekt som sedan drar iväg. Och du försöker man med allehanda fulknep som att de andra budgivarna inte har pengar (detta är ju bara...)
    Man skyller på fakebud osv osv.

Det är en fri marknad. En fri marknad går inte att manipulera hur gärna ni en försöker. Det handlar om att ni kärar ner er i objekt som sedan går till någon som har mer pengar än er och då blir ni putt.

Svar på tråden Vad gäller? Budgivning bostadsrätt- någon fastighetsmäklare eller kunnig som kan svara?