• Redlip

Cykelbarnstol

Jag har funderat att skaffa en snart..

Jag undrar vilken ålder får en barn sitta i cykelbarnstol, jag ska föda i feb därför undrar jag. Jag har letat runt i internet men fick inte bra svar men kanske ni har?

Jag undrar eftersom vi bara kanske flytta till en annan lägenhet, det tar 30 min att gå till dagis. Jag vill ej byta dagis precis men möjlighet att cykla dit? Med två barn ialf.. Om tex jag skaffar en cykelvagn så min 3 åring son kan sitta där men hur den andra ungen??

Om det finns inte bra möjlighet då får vi gå med barnvagn..

:)

• Svar på tråden Cykelbarnstol
  • strojes

Barnet ska kunna sitta själv stadigt och vara stadig i rygg och nacke. Jag fick rekomendationer från 10 månader när jag pratade med personal i Säkerhetsbutiken (www.sakerhetsbutiken.se)i Stockholm. Det kan ju bli ganska skumpigt att sitta bakpå cykeln.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Redlip
    strojes skrev 2011-02-04 19:38:18 följande:
    Barnet ska kunna sitta själv stadigt och vara stadig i rygg och nacke. Jag fick rekomendationer från 10 månader när jag pratade med personal i Säkerhetsbutiken (www.sakerhetsbutiken.se)i Stockholm. Det kan ju bli ganska skumpigt att sitta bakpå cykeln.
    Tack för tipset :)
  • Londonvibes

Det finns cykelvagnar med plats för två barn. I dem kan man sätta som en 'hängmatta' så att den kan användas från nyfödd.

• Redlip
    Londonvibes skrev 2011-02-05 21:20:16 följande:
    Det finns cykelvagnar med plats för två barn. I dem kan man sätta som en 'hängmatta' så att den kan användas från nyfödd.
    Jaså? Berätta mer, var kan jag hitta sådana?? :)
  • sarsparis

köp en cykelvagn!! det får ju plats två barn i en sån. Annars kan man sätta en barn i en cykelstol när det är runt 10 mån.

• lövet

Det finns ett flera olika cykelvagnar som tar 2 barn och som går att göra om till vagn samt får att ha en babyinsats i. Dom vanligaste märkena är Chariot carriers, Nordic cab och Croozer. 
    Vi har en Chariot cougar 2 och den är suveränt bra. Har man jämna fina vägar och tar det lugnt så kan man cykla relativt tidigt (1½ -2 månader) med bebis i hängmatta/bebisinsats och äldre syskonet brevid. Man ska dock vara medveten om att det inte fungerar med cykelhjälm på bebisen så egentligen är det olagligt att cykla med bebis utan hjälm. 
    Dom olika vagnarna (Chariot, Nordic cab & croozer) har för och nackdelar allihopa:
    * Chariot - dyra, men väldigt genomtänkta och smidiga. Separat förvaring bak - bra för då ligger inte lasten "i ryggen" på barnen. 
    *Nordic cab - lite billigare och lite smalare (bra om man ska in i trång hiss eller dylikt men lite trängre för barnen). Sämre att lasta eftersom det inte är separat lastutrymme men den är billigare och en nyhet är att det finns en adapter för babyskydd vilket verkar smart - har dock inte sett det. 
    * Croozer oxå billigare men bred. 
    Alla kostar en del om det är verkligen smidigt. Jag har bara erfarenhet av chariots hängmatta men i den ligger bebisen verkligen jättebra. 

Här är lite länkar:
    http://www.activekids.nu/ Chariot och croozer
    http://www.nordiccab.se/Menu/Valkommen! Nordic cab

• Dr Mupp

Man kan också köpa en billigare kärra tex Rusta, Coop eller biltema. De rymmer två barn. Då kan man ställa babyskyddet där i med bebisen och sätta stora barnet på cykelstol.  När bebisen kan sitta själv vid ca 6-8 månader kan man låta båda sitta i kärran.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mammma

hängmatta i cykelvagnen?? Någon som har bild på en sådan?

• lövet

Kolla på youtube så hittar dumassor med klipp med hängmattan - t.ex. http://www.youtube.com/user/Chariotcarriers#p/a
    Det är lite otydligt om det är lagligt eller inte med hängmattan vid cykling. I Sverige är det lag på cykelhjälm och till små bebisar som ligger är det svårt/omöjligt att hitta en vettig hjälm som sitter bra. Det blir snarare farligt med en stor klumpig hjälm. På svenska återförsäljarens hemsida står det:  "Med hjälp av babysätet kan även små bebisar åka säkert. Barnet ligger som i en hängmatta. Godkänd i Europa även vid aktiviteter som cykling, jogging och skidåkning." 

Vi har använt hängmattan med cykling från dess att huvudet börjat bli lite mer stabilt och kännt oss trygga och säkra på att barnen suttit bra. Hängmattan blir väligt ombonad och dom har bra stöd och huvudet kan inte åka runt - i alla fall inte om man har den extra stödbågen.. Men man måste cykla med omdömme dvs - jämt underlag och snabba ryck över inga trottoarkanter - charioten har dock bra justerbar fjädring så det är inte alls lika skumpigt som i en cykelsits. Skulle vi åkt på en poliskontroll så hade vi väl kanske fått böter. Så fort barnen har kunnat ha cykelhjälm som sitter vettigt så har dom haft det även i hängmattan. 
    http://www.chariot.de/en/models/accessories/

• stor grön drake

vi använde en hamax siesta till sonen när han var 7 mån, vi hade den max lutad och det funkade bra med sonens cykelhjälm. Vi cyklade inga längre turer men sonen var väldigt nöjd.
    Sonen blev dock tidigt stadig, höll bla huvudet redan på BB

Svar på tråden Cykelbarnstol