• Canon

Nån mer som låter er bebis sova på mage på er mage

Som rubriken lyder, jag låter mitt nyfödda barn sova på mage , liggandes på min mage/ bröst. Är det lika illa som att låta dem ligga på mage själva tex i spjälsäng . Hittar inte info om detta. Ungen måste väl ändå bli lite påmind om andning genom min andning, upp o nersänkning av min bröstkorg. Erfaenhet av detta,?

• Svar på tråden Nån mer som låter er bebis sova på mage på er mage
  • frk Carlsson

Vi har haft alla barnen sovandes på oss, på mage, under deras första levnadsveckor.Det har varit det enklaste eftersom de velat vara nära, nära. Vår yngste son har sovit på mage i sin säng från det att han var 7 v.  Att barn dör för att de slutar andas i sömnen är mkt ovanligt och jag tycker hellre att man ska prioritera att saker funkar och att bäbisen kan komma till ro, än att oroa sig för PSD och hålla på å bängla till det för sig.
    Så, fortsätt du ha din bäbis på mage, på din mage - om han/hon vill det

Att bära i sjal är ju ett bra komplement annars, om man känner sig jättestressad över att ha barnet på magen. Jag har haft min son sovandes i sjalen och samtidigt själv legat och vilat, då har han legat på rygg/sida, i sjalen.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Mina 78

Min dotter sover så, jag frågade på BB och de sa att det var okej. Jag tänker också att jag skulle vakna om hon slutade andas

• Rhoda Horswunce
    Man har ju ingen aning om vad som orsakar plötslig spädbarnsdöd, och därför är frågan tyvärr helt omöjlig att svara på. Ett tag var man inne på det att det skulle vara appnéeattacker som är orsaken, och det var då man började säga att barnet "glömmer att andas" och att man kan väcka ett barn som drabbats genom att killa barnet under foten och sådana saker. Nu har många forskare dock gått ifrån den teorin och är i stället mer inne på att det är någonting i nervsystemet eller hjärtat som är orsaken, och ska man tro på det så är det alltså förmodligen samma sak att barnet sover på dig som att barnet sover ensamt på mage i sin säng (kanske till och med att risken kan vara högre om barnet sover på en, eftersom värme ökar risken).

Samtidigt så är PSD ovanligt under den första levnadsmånaden - nästan alla fall sker då barnet är mellan 2 och 6 månader - och för mig har det därför känts okej att låta min son sova på mig precis i början. Men går det att låta barnet sova på rygg i stället så är det förstås det bästa.
  • Canon

Jag tror inte man skulle vakna om barnet slutade andas, däremot skulle det kanske va mer troligt att barnet reagerade på förälderns andning, IOM den späda kroppen som rör sig i taktmed min andning, o därmed påminns om att andas. Visst ställer det bara till att man själv är orolig, men jag är så som person, särskilt om det gäller mitt barn. Jag är en sån som måste kolla att. Allt öron om det ärFÖR tyst när han sover utan mig.

• Tida77

Vi gjorde så med första barnet. Vi gjorde så även med barn två, men blev tillsagda på BB att det inte alls var bra och "lika farligt" som att barnet låg på mage nån annanstans. Efter det hade vi bara barnet sovandes på magen när vi själva var vakna, annars på rygg. (tycker dock det borde vara lite bättre med tanke på min/pappans andning osv, men vi tordes inte somna efter att de sagt till oss)

• Canon

Det var ju typiskt, får kolla upp det hä....

• Virre84

Min dotter vägrade sova själv på nätterna första månaderna, hon skulle bara ligga på mitt bröst/min mage. De på bvc sa att detta var ok eftersom det var enda sättet som gick. Vi provade o flytta över henne när hon väl somnat, gick inte förhon vaknade alltid, provade o ha henne mellan oss, gick inte heller.. pappan provade o ha henne på sig, det gick inte heller.. så i ca 3 månader hade jag en sovande dotter på mig hela nätterna. vaknade ibland att hon trillat ner i min armhåla men hon lever o mår bra = )

• Saki

Båda mina barn har sovit på mage sedan födseln (i egen säng), helt enkelt därför att de sov oändligt mycket bättre på det sättet än på rygg. Har dock haft ett andningslarm, som en extra trygghet.

• Fröken Susidus

En bekants bekants bebis slutade att andas när hon hade den i famnen, det gick inte att väcka bebisen.
    Lite ot, men ändå viktigt.

Jag tycker att bebisen ska få sova så som den vill.

• Canon

Vadå, gick inte att väcka, dog barnet??

• Saki
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-02-05 20:02:47 följande:
    En bekants bekants bebis slutade att andas när hon hade den i famnen, det gick inte att väcka bebisen.
    Lite ot, men ändå viktigt.

Jag tycker att bebisen ska få sova så som den vill.
    Jaha, så av detta ska man dra slutsatsen att man inte ska ha bebisen i famnen då eller? Ursäkta men jag förstår inte poängen med ditt inlägg. Och vad det är som är "viktigt"?
  • Mina 78
    Virre84 skrev 2011-02-05 19:30:05 följande:
    Min dotter vägrade sova själv på nätterna första månaderna, hon skulle bara ligga på mitt bröst/min mage. De på bvc sa att detta var ok eftersom det var enda sättet som gick. Vi provade o flytta över henne när hon väl somnat, gick inte förhon vaknade alltid, provade o ha henne mellan oss, gick inte heller.. pappan provade o ha henne på sig, det gick inte heller.. så i ca 3 månader hade jag en sovande dotter på mig hela nätterna. vaknade ibland att hon trillat ner i min armhåla men hon lever o mår bra = )
    Precis så är min tjej också och hon måste ju sova
  • Tida77

Tycker faktiskt det är ganska orelevant med "min bebis har alltid sovit på magen, men det lever i alla fall, låt ungen sova som den vill".

Bra för dig Virre mfl  att era barn inte dog av psd, men faktum är att det är ett stort samband mellan psd och magläge. Vill man ta "risken" så är det upp till var och en, men bara för att majoriteten av alla magsovande barn överlever är det inte ett argument att det är "helt ok" att låta barnen sova på magen, enligt mig.

Alla måste bestämma själva hur de gör, risken för psd är större om barnet sover på magen, men överlag är risken ändå ganska liten. Vi hade vår son på rygg men han var en av de ca 675 bebisar som dog ändå, av andra orsaker. (jämfört med ca 25 som dör i psd varje år om jag minns rätt)

Jag kan fortfarande känna mig "lurad" av all information av psd. Jag trodde att det var psd som var "farligt" men i själva verket är det betydligt större risk att bebisen dör av någon annan orsak än psd, men det informeras det inte om. Men inte heller det är en anledning (enligt mig) att ignorera det samband som finns mellan magsovning och psd.

• 20101209

min pojke på sju veckor är precis likadan... både personalen på bb och de på bvc har sagt att detta sovsätt är ok.

Svar på tråden Nån mer som låter er bebis sova på mage på er mage