• Rafael90

Mina tänder är genomskinliga!

Jag borstar tänderna varje morgon och kväll och sköljer ofta med flourskölj eller bakteriedödande. För några månader sen sa min sambo att det såg ut som att jag hade ett hårstrå på min ena framtand, och när jag gick och tittade i spegeln såg jag en pytteliten, tunn spricka. Inte så att hela tanden spruckit eller nåt, men som om det blivit en repa i emaljen. Det var likadant på andra framtanden, och på de tänderna bredvid. Ett rakt litet streck från tandköttet ner mot tuggytan.

Nu de senaste veckorna har jag lagt märkte till att mina tänder har en konstig färg, inte missfärgat eller nåt, bara lite skumt. Så jag la min blå tandborste bakom framtänderna och färgen lös igenom. Hela tanden blev svagt blå. Alltså är mina tänder genomskinliga? Jag har god tandhygien, har aldrig haft hål, men äter nog inte så varierad kost som jag borde och är underviktig. Kan det ha nåt med saken att göra? Borde jag vara orolig att tänderna ska gå sönder eller nåt?

• Svar på tråden Mina tänder är genomskinliga!
  • MammaTillDomFinaste

har du aldrig sett reklamen för pro emalj tandkrämen? mina är också sådär, oftast beror de på dålig emalj. om man dricker mycket läsk, vin, kolsyra, sura frukter (apelsiner osv) juice osv så fräter de på emaljen och gör den så. jag har också så och min tandläkare säger att de är pga det, dom anser att jag inte ens ska dricka vanligt kolsyrat vatten...!!! det går itne att få tillbaka, men om du borstar med PRO emalj tandkräm så skyddar dom lite till.

Jag har också bra tänder, haft hål men inte sen högstadiet. Hade itne varit till tandläkaren på 3 år för jag är så tandläkar rädd. hade ingas hål, ingenting, bara dålig emalj :-/ har dom aldrig sagt nåt om den? för isåfall är det de. Jag har också som en spricka i en tand, men de känns inte och dom har itne dsagt nåt. men längst ner på mina tänder ser man igenom. :-/ drämmer mardrömmar om att tänderna bara krasas sönder i munnen på mej osv. 

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Rafael90

Jag har inte varit hos tandläkaren på lite över ett år, då tog jag bort min tandställning. De sa inget då. Jag dricker inte mycket läsk eller kolsyrat vatten, men äter inte särskilt mycket kalcium heller. Dricker mycket te om det kan göra nån skillnad åt det sämre? Kanske ska köpa den tandkrämen och se om det blir nån skillnad.

• MammaTillDomFinaste

jag har heller aldrig varit nåt läskmonster, men därimt älskasr jg juicer, frukt och kolsyrat vatten. men men. dom visar det på reklamen, sin sagt, den gör inte tänderna bättre men förhindrar försämring. gå å få tänderna kollade. är du underviktig kandu ju ha näringsbist.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • solen74

Sura drycker, sura tabletter, sura frukter är farligare för tänderna än läsk.. Minska med dettta!!!! Och borsta absolut inte tänderna inom en timma efter att du har ätit något surt.
    Bleker du dina tänder så sluta med det..  Att ha sprickor i sina framtänder är inte så ovanligt...
    The är bara bra för tänderna,,om du inte har socker i...

tandhygienist
  • Lincon

Jag har samma sak, inte mycket genomskinligt men kanske början till lite. Dricker en hel del läsk och kolsyrat vatten. Var hos tandis för ca 4 mån sedan sist och frågade då om jag hade lite emalj kvar på mina främre tänder. Han tittade noga och sa blankt nej, enligt både honom och tandhygenisten har jag jättebra tänder och supersaliv vilket däremot medför att jag får otroligt mycket tandsten om jag inte är noga mellan tänderna. Min sambo har också bra tänder och han har druckit kolsyrat vatten i mängder i minst 20 år... Men är du orolig TS så tycker jag att du ska ringa din tandläkare och gå och prata med denne så stillar det oron!

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
Svar på tråden Mina tänder är genomskinliga!