• Anonym (ABILIFY)

Någon som ätit Abilify?

Ska få medicinen Abilify för mina tvångstankar och oro. Någon som testat den och vilka biverkningar har ni upplevt?

• Svar på tråden Någon som ätit Abilify?
  • Anonym (hej)

jag äter 5 mg abilify mot depression och humörsvängningar. märker inte av några biverkningar alls.

• Anonym

Hej!
    Som med alla mediciner är det ju väldigt indivuduellt..
    Jag mådde jättedåligt av abilify, blev helt stissig, orolig och suicidal...fick aldrig någon ro...
    men tror inte att det är någon jättevanlig biverkan...tror jag var typ "allergisk" mot den.. 

• Anonym (ABILIFY)
    Anonym skrev 2011-02-05 18:48:24 följande:
    Hej!
    Som med alla mediciner är det ju väldigt indivuduellt..
    Jag mådde jättedåligt av abilify, blev helt stissig, orolig och suicidal...fick aldrig någon ro...
    men tror inte att det är någon jättevanlig biverkan...tror jag var typ "allergisk" mot den.. 
    hur många mg åt du då?
  • Anonym (ABILIFY)

Det är bara en tablett som sitter i över dagen va? så man behöver inte ta den varje dag eller?

• Anonym (hej)
    Anonym (ABILIFY) skrev 2011-02-06 00:38:43 följande:
    Det är bara en tablett som sitter i över dagen va? så man behöver inte ta den varje dag eller?
    Abilify ä'r en medicin man tar regelbundet, d.v.s. varje dag.
  • Anonym

Jag äter den och har aldrig mått så bra som när jag äter den. Men det är viktigt att äta den varje dag, jag får starka självmordstankar om jag hoppar över den mer än 2 dagar. Men då är jag självmordbenägen i grunden oxå. Alltså om man inte har självmordstankar från början kanske medicinen  inte gör dem starkare om man missar att ta den någon gång.

• Anonym (ABILIFY)

för läkaren sa till mig att den bara sitter i över dagen som en concerta? vad äter ni den för eller har ätit? jag ska ha den för svåra tvångstankar och oro.

• Anonym (Tina)

Ska ev börja med denna för depression/humöret..
    fler som äter denna?

• Anonym (Testat)

När jag blev tvångsinlagd efter ett självmordsförsök fick jag Abilify utskrivet i samband med att jag åkte hem. Blev allmänt trött av det, annars märkte jag ingen som helst effekt.

Har tagit flertalet antipsyk och antideppar varav inga har haft någon direkt effekt annat än biverkningar. Escitalopram, Voxra, Fluoxetin med flera närmast menlösa som inte gav mig något annat än muntorrhet. Sertralin gjorde mig fullkomligt sänkt och fick mig att tappa livsgnistan totalt. Till sist blev läkarna så pass lamslagna att de tog bort alla mediciner och ville endast erbjuda uppföljningssamtal, vilket ledde till att jag sa upp all kontakt med psykiatrin.

Alla är olika och jag tycker helt klart att man ska prova den medicinen man får utskriven, men i mitt fall har jag aldrig fått någon hjälp av pillrena eller psykiatrin i största allmänhet.

Se dock upp med Abilify. Patentet gick ut för några år sedan. Originaltabletterna är sviiindyra, tror det var bortåt 1000 kr för 50 tabletter. Idag finns det andra tillverkare som säljer samma mediciner för mycket lägre priser. Jag tror mina gick på 70 kr redan innan högkostnadsskydd.

• Anonym (Tina)
    Anonym (Testat) skrev 2022-03-20 17:07:24 följande:

När jag blev tvångsinlagd efter ett självmordsförsök fick jag Abilify utskrivet i samband med att jag åkte hem. Blev allmänt trött av det, annars märkte jag ingen som helst effekt.

Har tagit flertalet antipsyk och antideppar varav inga har haft någon direkt effekt annat än biverkningar. Escitalopram, Voxra, Fluoxetin med flera närmast menlösa som inte gav mig något annat än muntorrhet. Sertralin gjorde mig fullkomligt sänkt och fick mig att tappa livsgnistan totalt. Till sist blev läkarna så pass lamslagna att de tog bort alla mediciner och ville endast erbjuda uppföljningssamtal, vilket ledde till att jag sa upp all kontakt med psykiatrin.

Alla är olika och jag tycker helt klart att man ska prova den medicinen man får utskriven, men i mitt fall har jag aldrig fått någon hjälp av pillrena eller psykiatrin i största allmänhet.

Se dock upp med Abilify. Patentet gick ut för några år sedan. Originaltabletterna är sviiindyra, tror det var bortåt 1000 kr för 50 tabletter. Idag finns det andra tillverkare som säljer samma mediciner för mycket lägre priser. Jag tror mina gick på 70 kr redan innan högkostnadsskydd.

Har du nån diagnos?
    varför fick du just abilify?
  • Anonym (Testat)
    Anonym (Tina) skrev 2022-03-20 17:21:05 följande:
    Har du nån diagnos?
    varför fick du just abilify?
    Mina enda diagnoser är depression och dystymi. Har gjort flertalet utredningar men aldrig uppfyllt kraven för några andra diagnoser.

Varför jag fick Abilify... Ja det vet väl inte jag? Chefsöverläkaren på sjukhuset, som jag dessutom inte kom något vidare bra överens med, hade en massa fix idéer om hur min vårdplan skulle anpassas genom att sätta in diverse mediciner samt ta bort min sjukskrivning då han ansåg att jag var tillräckligt frisk för att jobba 100%. Detta trots att han aldrig hade träffat mig innan tvångsinläggningen eller haft något med min vård att göra. Föga förvånande rasade allt igenom efter knappt 2-3 arbetsdagar och jag fick bli sjukskriven på nytt.
Svar på tråden Någon som ätit Abilify?