Tikskydd? Och funderingar kring löptik+hane.
Vår tik, nyss fyllda ett, löper för första gången. Hon tvättar sig mycket, men hon lyckas inte hålla undan allt och jag tycker det är så ruskigt äckligt när det kommer blod i sängen och på mattor etc.
Eftersom det är hennes första löp är det väl bra om hon får lära sig städa undan efter sig, hon lär ju bli duktigare på det med tiden, eller?'
Hur gör ni andra med löptikar? Jag har googlat runt på massa sidor och jag har läst skräckisar om att tikskydd ökar risken för infektioner och annat elände-erfarenheter?
Vi har en okastrerad hane också, gissar att han får leva med att vara olycklig under tiden tiken löper, men finns det något som kan underlätta för honom, typ motsvarande för skendräktiga tikar, som mycket motion och lite mat (om det nu kan bli mindre än nu)?
Ni som har både tik och hane, hur har det fungerat för er och gör ni något särskilt som kan vara bra att tipsa om?
Vi lämnar naturligtvis inte hundarna utom synhåll och när dom lämnas ensamma korta stunder så är dom åtskilda, det är verkligen inte aktuellt med några valpar i den här kombinationen.