• ModestyB

Tikskydd? Och funderingar kring löptik+hane.

Vår tik, nyss fyllda ett, löper för första gången. Hon tvättar sig mycket, men hon lyckas inte hålla undan allt och jag tycker det är så ruskigt äckligt när det kommer blod i sängen och på mattor etc.

Eftersom det är hennes första löp är det väl bra om hon får lära sig städa undan efter sig, hon lär ju bli duktigare på det med tiden, eller?'

Hur gör ni andra med löptikar? Jag har googlat runt på massa sidor och jag har läst skräckisar om att tikskydd ökar risken för infektioner och annat elände-erfarenheter?

Vi har en okastrerad hane också, gissar att han får leva med att vara olycklig under tiden tiken löper, men finns det något som kan underlätta för honom, typ motsvarande för skendräktiga tikar, som mycket motion och lite mat (om det nu kan bli mindre än nu)?
    Ni som har både tik och hane, hur har det fungerat för er och gör ni något särskilt som kan vara bra att tipsa om?

Vi lämnar naturligtvis inte hundarna utom synhåll och när dom lämnas ensamma korta stunder så är dom åtskilda, det är verkligen inte aktuellt med några valpar i den här kombinationen.

• Svar på tråden Tikskydd? Och funderingar kring löptik+hane.
  • O Z

Vi har alltid haft tikskydd till våra hundar, tycker att det känns mest hygieniskt, och har aldrig haft några problem alls med det. Vi har inte tillåtit vår hane att lukta våra tikar i baken vid löp eller strax innan (tiken luktar ju ganska långt innan själva löpet blir synligt och då startar även hanens "löpperiod") sedan han blev könsmogen och visst att det påverkar honom lite, men jag skulle vilja säga att det är mycket alls. Så klart lämnar vi inte dem ensamma med varandra när vi inte är där.

• O Z

INTE mycket alls, skulle det stå.

• Spacekotten

Jag har alltid haft tikskydd på min hund och det har i alla fall inte varit några problem alls. Man får ju se till att byta i det ofta såklart så inga bakterier gror.

• ModestyB

Vi tillåter inte heller att vår hane luktar och visar intresse. Där är vi hårda mot honom, blir nog lättare för honom också om han förstår att det är nolltolerans. Han har ganska stort tikintresse annars, så vi tycker han uppför sig väl med tanke på det.

• MammaTillDomFinaste

jag har 1 tik å 2 hanhundar, hon har just slutat löpa, luktsr lite gott ännu. Dom är helt åtskilda i höglöpet och hnarna får inte springa å fjäska å nosa henne i rumpan.

jag anvöänder inte tik skydd eftersom hon inte blöder mer än typ 3 droppar på hela perioden, haha men om du har kanske på dagtid då hon är överallt, och har henne på en speciell plats på natten och då ha utan skydd?

tänk på att en vanlig stängd dörr inte alltid funkar, se till att den är låst också..!! det är lätt att hoppa på handtaget.

Annars har ju vetrinären en typ chip-kastrering. Dom får en spruta med ett chip som gör att dom blir kastrerade under en vis period, 3 månafer eller 6 månader. Eller kastrera hanen om ni ändå inte ska använda honom i avel?

Lyc ka till med hundarna!! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • ModestyB

Vi låser därren!=)
    Hanen ska inte användas i avel, men vi ser ingen anledning att kastrera så länge han inte mår allt för dåligt när vår tik löper. Kemisk kastrering är inte ett alternativ, för mycket biverkningar och han är väldigt känslig.
    Blir intressant att se hur det går vid höglöpet, men vi vet ganska många familjer som har hane+tik och det funkar bra, så vi hoppas på det bästa!=)

• Joico

Det är bättre hon går utan och får lära sig att hålla ordning och hålla rent. Dessutom så är ju risken större att det blir "problem" om man sätter täta skydd över...

Håll hundarna helt isär, det är väl det enda du kan göra. Men jag hade kastrerat iaf den ena

• ModestyB

Varför hade ni kastrerat? Min egen åsikt är att hundar ska "klara" (med stöd från husse och matte, hållas separerade osv) av att leva i alla sammanhang utan att kastrering ska vara nödvändigt, oavsett löptikar eller andra påfrestningar. Ivrig kastrering leder till dysfunktionella hanar som är övertypade i könsprägel och det är negativt.
    Vår hane har träffat tikar i höglöp förr och visst, det påverkar honom, men inte så att det inte är hanterbart. Det kan absolut innebära en stor skillnad att han nu ska leva med en tik i höglöp, men vi är övetygade om att han fixar det och vet att hans plats i flocken inte är att reproducera sig. Vi vill naturligtvis göra allt vi kan för att underlätta för honom, allt utom just kastrering.
    Tiken är ännu inte utvärderad men kan mycket möjligt vara gott avelsmaterial, så hon ska heller inte kastreras.
    Vi har ännu inte använt något tikskydd, hon städar ganska bra, mest jag som äcklas och förfäras, stackars mig=)

• jojjotheone

Vissa hundar lär sig städa efter sig andra är riktigt slarviga min tik en liten franskbulldag har jag tikskydd på då hon skulle bli helt förvirrad över att två gånger om året inte få vara i soffan. hon är ju med mig överallt och folk uppskattar inte droppande hundar....  har man en hund man kan stänga på en lättstädad yta utan att den blir isolerad kan man skippa trosan.... om tik hanne har jag ingen erfarenhet

• Erase

Vi har en 6 årig tik + en snart 2-årig hane. NU först har han visat intresse för hennes löp. Denna gång var helt OUTHÄRDLIG , både för honom och oss ! Rena rama plågeriet för honom att ha honom hemma med den löpande tiken. Han blev så stressad att han varken åt, sov eller var intresserad av något annat !  Sprang omkring och tokgnällde och droppade kiss. Det var nästintill omöjligt att få kontakt med honom !  Vi blev tvungna att låna ut honom .... Jag anser inte alls att en hanhund ska "klara" att leva med en höglöpande tik utan att få visa intresse !  Det är ju deras naturliga instinkt att para sig, oavsett hur de uppfostras. Det kan även vara stressande för tiken med en hanhund i familjen vid löp. Varför vara så "principfast" att de ska veta "sin plats" ?  Jag tycker inte att det har med huruvida de är väluppfostrade att göra....Det är som sagt deras naturliga beteende, de vill fortplanta sig oavsett vad husse /matte säger. Sen att en del inte verkar bry sig, det kan vända till nästa löp !  Det är jag den första att skriva under på.....Obestämd Det här utsätter vi varken hundarna eller oss själva för igen, vi kommer definitivt att kastrera den ena nu.

Svar på tråden Tikskydd? Och funderingar kring löptik+hane.