• Smokie

Hur lång är nålen på en spruta?

Hej
    Har ända sen jag var riktigt liten haft fobi för sprutor & nålar. Har därför alltid blundat, om jag inte redan svimmat, när jag blivit vaccinerad/tagid blodprov etc.
    Skulle dock vilja bli av med denna rädsla nu när jag blivit mamma.
    Börjar då med att fråga här...

1. Hur lång är egentligen en nålen på en spruta?
    Jag har en uppfattning om att den är ca 1 dm.

2. Vad är det för grej man använder när man tar blodprov i fingret?
    Jag tänker mej att det är som en liten häftapparat men ett häftstift, hör hur det smäller till innan sticket. Brrr...

Är det nån som vet var man kan få hjälp med fobier? Är det typ hos en psykolog? Bor i Uppland.
    Kram o tack för hjälpen! =)

• Svar på tråden Hur lång är nålen på en spruta?
  • bustjejen

1. Nålen är olika lång och olika tjock beroende på om den ska ges i muskel, under huden eller i blodbanan. Minsta nålen har man om man ska injicera under huden. Alla nålar är kortare än 1 dm tror jag.
    2. Blodprov i fingret sticker man med en liten plastgrej, där det sitter en nål i mitten. När man trycker på plastgrejen, så sticker nålen till snabbt. Det är bara ett pyttelitet stick.

Skulle gissa att nån psykolog eller terapeut kan bota din sprutfobi.
    Lycka till kram

• listo

1. Oj, jag har aldrig sett en spruta med nål som är så lång som 10 cm! Precis som bustjejen säger så varierar nålens längd och tjocklek med sprutans funktion, men "normala" sprutor har nog alltid nålar som är betydligt kortare än 10 cm.

2. När man tar blodprov i fingret så har man en plastgrej som ser ut som en liten hylsa,
    kanske 1,5 -2 cm lång. På hylsan sitter en knapp, och inne ihylsan sitter en liten nål,
    den är bara några millimeter lång eftersom den i princip bara ska in en liten bit under huden.
    När man sedan ska sticka så placeras hylsan på stickstället, och sköterskan trycker på knappen så att nålen fjädrar ut och dras in igen. Det går supersnabbt och väldigt smidigt.

Det finns terapiformer man kan använda för att bota sprutfobi, bland annat "kognitiv beteendeterapi" om jag inte minns fel. Du kan nog gå antingen via sjukvården (vårdcentral t.ex.) eller söka upp en psykolog/terapeut privat. Jag tror att fobier ofta
    går att bota relativt snabbt och med väldigt bra resultat.

Lycka till!

Svar på tråden Hur lång är nålen på en spruta?