USK- hur gör du nedre/övre toalett??!
Vad använder du, å hur gör du?
Vad använder du, å hur gör du?
Är spec.ssk men svarar ändå... Jobbar även på akuten så jag tvättar inte patienter särskilt ofta... Är med andra ord inget proffs. Kanske också kan lära mig någonting här...
Jag går uppifrån och ner och ser till att de delar som inte blir tvättade för tillfället alltid är täcka så att pat inte fryser. Börjar med tvättlapp och bara vatten till ansiktet- ögon, runt näsan, runt munnen, halsen, nacken öronen.
Tar ny tvättlapp, denna gången gärna frotte och häller i lite mild tvål i tvättvattet.
Händerna först noga, sedan under brösten, magen, under armarna...
Ber en kollega om hjälp, vänder pat på sidan, tar ryggen, rumpan.
Pat vänds tillbaka. Ny tvättlapp, överkroppen täcks med badlakan, tvättar underlivet.
Underlivet täcks också med badlakan. Ny tvättlapp, tvättar benen, fötterna.
(Om man passar på att förbereda med blöja när man vänder pat med kollegan klarar man resten själv rätt bra.)
Om patienten har skör hy försöker jag smörja med body lotion på slutet.
Sist höjer jag huvudändan, tar munnen med tandborste eller blöta tussar beroende på om pat är vaken eller ej, har tänder eller ej. Kammar håret. Kollar att inga naglar är vassa...
Så gör jag. Men som sagt... Många uskor gör det nog bättre än vad jag gör...
Som gammal uska blir jag lite fundersam och inte bara i denna tråd. När man häller i tvål i ett handfat då både tvättar du och sköljer patienten med tvål. Tvål ska man ta på tvättlappen. Det är där oftast svamp börjar. Bara ett tips :)