• Mandarina

Att döma andra människor

Ok jag behöver få klarthet i saker & ting, hjälp mig!

Jag tänker ofta på det här uttrycket som folk säger, -att man inte har rätt att döma någon.
    Men när jag tänker efter så vad är egentligen att döma någon? I min värld är det att man tycker och tänker en massa om personen. Säg att det är en person som man inte känner men som man träffar första gången, självklart får man ett intryck, man skapar sig en uppfattning, och rätt så snabbt så tycker man och tänker en massa om personen - fast att man inte känner den. I min värld är det naturligt och självklart är jag medveten om att min bedömning kanske inte stämmer men jag känner ju inte persnen i fråga men självklart så gör man automatisk en bedömning - iallafall jag. Efter att man gjort bedömingen så väljer man ju hur man ska förhålla sig till personen och när man efter ett tag lärt känna personen så ser man ju att ens "dömning" stämmer eller inte....
    I min värld är inte detta nåt konstigt eller fel. Många säger att det är fel att döma andra människor men i min värld gör man det automatiskt omedvetet eller medvetet och jag ser absolut inget fel i det.
    Det jag inte förstår är varför det skulle vara fel att döma någon?? Sen om man tycker eller tänker en massa så behåller man ju det för sig själv, man kanske inte uttrycker allt man tycker o tänker - det är ju en annan sak men dömer gör man, å jag anser inte alls att det skulle vara fel.
    Hur tänker ni kring detta??

Å varför skulle man inte ha rätt att döma någon? Klart man har det men man behöver ju inte visa/uttrycka det utan det kan man behålla för sig själv...
    Å säg att man "dömt" någon o det sen visar sig att man dömt fel och att man får en helt annan uppfattning, ja självklart så ändrar man ju sin "dömning" - inget konstigt alls med det.

Sen om man kanske blir dömd själv, så tänker jag att det är väl inget som man kan bry sig om? Alla människor dömer och man kan ju inte gå runt och oroas sig för vad alla andra människor ska tycka o tänka. Dom känner ju inte mig så dom kan ju döma bäst katten dom vill. Dom som känner mig vet ju hur jag är och hur jag funkar. Tycker inte att man ska ödsla energi åt att bry sig om att man blir dömd eller ej - då skulle man ju gå under.

Hjälp mig att förstå...pleezze

• Svar på tråden Att döma andra människor
  • Mälaröbo

Att BEdöma och att DÖMA är inte detsamma för mig. En bedömning gör man ju, precis som du säger, om alla man träffar hela tiden.

Att döma någon är för mig att säga att någon tex är en dålig mamma, en usel människa eller en värdelös partner. Utan att känna till alla fakta eller ens känna personen i fråga.

Visst gör vi även det ganska ofta, men det är det man ska akta sig för att göra, då det inte är speciellt kul när nån annan gör det mot en själv.

• Mandarina
    Mälaröbo skrev 2011-02-05 11:41:18 följande:

Att BEdöma och att DÖMA är inte detsamma för mig. En bedömning gör man ju, precis som du säger, om alla man träffar hela tiden.

Att döma någon är för mig att säga att någon tex är en dålig mamma, en usel människa eller en värdelös partner. Utan att känna till alla fakta eller ens känna personen i fråga.

Visst gör vi även det ganska ofta, men det är det man ska akta sig för att göra, då det inte är speciellt kul när nån annan gör det mot en själv.

Fast det är ju om man uttrycker det, ( tänkte på din sista mening att klart det inte e kul att höra av andra om man gjort nåt fel eller är dålig osv ) man kan ju tycka o tänka att en människa är en dålig mamma men behålla det för sig själv....har man fortfarande dömt då?
    Döma kanske mera har med att man säger det till personen ifråga?

Håller även med dig att det är en skillnad på att döma och Bedöma....
  • Mandarina

Ingen som har tankar om detta??

• Mandel

Det är väl det gamla vanliga: DU ska inte tro att DU är någon
    Vad har DU för rätt att sätta dig till doms över andra?

Oftast så dömer man väl någon i negativ bemärkelse utan att veta hela bakgrunden eller känna personen i fråga.
    Ex:
    Rik= snobb
    Arbetslös = Latmask
    Romer= Tjuvar

Mer kanske att man använder sina fördomar/erfarenheter och bedömer/dömer någon på förhand.

Fast någonstas måste man väl ha rätt att ha en åsikt som grundar sig på de värderingar som man själv har uppfostrats med?
    Ex:
    Jag får inte döma en arbetslös som inte vill ha jobb, men det är okej att döma mig och kalla mig inskränkt eftesom jag tycker att den arbetslöse är lat som inte söker jobb.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandarina

Nån mer som har några tankar om detta?

• sternum

Jag tycker att problemet med att döma människor innan man ens kommunicerat med personen ifråga är att man kanske väljer att avstå från att öppna munnen alls eller agerar avståndstagande emot denne-detta grundat på fördomar och föreställningar framtagna av ens eget huvud (som inte har något alls att göra med personen som blivit "bedömd").

• Mandel

När det gäller att bedöma/döma folk man möter så har jag än så länge inte behövt byta åsikt utan min första bedömning har hållit  i sig.
    Och då har jag oftast bedömt dem när de klivit in genom dörren i ett rum eller när vi har tagit i hand och hälsat på varandra.'

Det behöver inte vara en negativ bedömning utan mer en fråga om personkemi, det klaffar helt enkelt inte.

Fast folk kan faktiskt ändra sig, men det kan ta tid!
    Ett har som vi har umgåts med i över 10 år har det helt plötlsigt hänt något med tjejen. Helt plötsligt är hon med lite i matschen vilket hon absolut inte har varit tidigare. Många har snarare påstått att hon är blåst, jag har dock bara sagt att vi inte har samma intressen och därför inte har kunnat prata med varandra.
    Även maken har reagerat på hennes framsteg.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandarina

ingen mer som vill dela med sig tankar?

• trettioplus

För mig handlar dömande att sätta sig till doms över/sätta sig över en person. Att gå och tänka, och ännu värre uttrycka, sin missaktning angående hur en person är eller hur hen gör är för mig dömande.

Jag ser det som dålig själkänsla att ha behov av att trycka eller tänka ner andra människor.

Svar på tråden Att döma andra människor