• Manga Is

Telefonintervju

Suck, jag sökte ett jobb för några dagar sedan och nu ringde de och ville göra en lite kortare intervju som komplement. Jag var helt ofröberedd och svarade totalt uppåt väggarna. Blev superstressad och kunde inte tänka klart alls. Stakade mig och svarade jätteflummigt.

Det konstiga var att frågorna de ställde hade jag på sätt och vis redan svarat på i mitt brev, t ex varför jag vill jobba där osv. Ändå hade jag problem att svara. Panik ....

Jag ville nog mest skriva av mig lite. Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Telefonintervju
  • Catha82

En telefoninterju är väl inge svårt, föredrar dem faktiskt.
    Det gick säkert bra för dig.
    Min sambo hade en telefonintervju för några dagar sedan och han är som mig, gillr dem bättre.

• Smajla

Jag blev uppringd en gång inför en intervju och under telefonsamtalet ställde hon en massa frågor och jag var inte heller förberedd på det där så jag kände inte att jag gjorde så superbra ifrån mig iom att jag blev nervös. Men jag kom på intervju i alla fall och gjorde bra ifrån mig - fick iofs inte jobbet men det berodde inte på det (frågar alltid varför jag inte får jobbet) så jag skulle nog försöka slappna av lite - övertygad om att du upplevde det sämre än vad det blev. Hoppas att det gick bra.

• E l l a

Usch ja, förra veckan var jag på en jobb intervju och blev en dag senare uppring om jag ville komma dit och kolla läget, hur man jobbade osv - har aldrig jobbat med något sådant tidigare. Informationsmöte kallades det, och jag trodde som sagt att jag bara skulle få vara med lite, titta på och få info. Men efter en tags medlyssnande osv blev jag inkallad till den som skulle vara min närmste chef och totalt grillad! Jisses, han ställde så knepiga frågor och jag som var totalt oförberedd svarade med ännu knäppare svar. Jag svarade i och för sig det jag skulle svara men precis som du flummigt, stakande, ja usch hemsk... Kände verkligen att det gick totalt åt h-vete... Dessutom var chefen dryg och arrogant, det hemskt när jag väl gick därifrån...

Ska få svar därifrån idag, ska bli spännande att se resulatet bara för att få veta... Dagen efter gick jag på en annan intervju där jag fick jobbet direkt...

• cotton

Jag tror säkert att du gjorde bra ifrån dig!

Många gånger när de ringer, VET de att man är oförberedd! De vet att man blir nervös och babblar osammanhängande. Anledningen till att de ringer är att de vill att man ska vara sig själv och ärlig. Svara bara ärligt varför du vill ha tjänsten. Ett enkelt svar som att du tyckte det lät spännande på beskrivningen i annonsen och att du känner att det är ett naturligt steg vidare i din karriär räcker.

Jag söker också jobb då jag tröttnat på mitt nuvarande. Jag blev uppringd i förra veckan och sa då efter en stunds prat att jag var helt oförberedd och nervös. Då skrattade intervjuaren och jag avväpnade henne med min ärlighet och det tog udden av min nervositet. Några dagar senare fick jag komma på riktig intervju och väntar svar om två veckor då processen ska vara klar.

Oroa dig inte - det gick säkert bättre än vad du tror!!! Jag lovar att den övervägande majoriteten är nervös när de utsätts för en telefonintervju.

• Manga Is

Tack snällla, nu känns det lite bättre i alla fall.

Svar på tråden Telefonintervju