• Max o Zekes mamma

Calle 2 år -Wilms tumör.

Någon annan med samma diagnos? //Maria

• Svar på tråden Calle 2 år -Wilms tumör.
  • Lillan Li

Min dotter pågår en cytostaticabehandling just nu för wilmstumör. För ungefär en månad sedan så opererade hon ut sin vänstra njure med tumör. Vi upptäckte den pågrund av hennes förstoppning som hon haft sedan 7månaders ålder (då jag slutade amma henne) min dotter är 1år 9månader. Hon h wilmstumör stadie1 risk1. Om tre veckor är hon färdigbehandlad. Berätta gärna mer hur ni har det

• Tilda

Hej,

Vi ska på ultraljudsundersökning av vår 8-månaders idag och jag är livrädd för att det är just Wilms tumör. Han har en konstig knöl på vänster sida. Den är rätt mjuk och känns liksom odefinierbar på något vis. Han har varit förstoppad i flera veckor nu. Visste inte att det var ett symptom på Wilms.
    Hur lång tid tog det för er att få diagnos från första ultraljudsundersökningen? Hur fort påbörjades behandlingen?

Tänker på er och era små. Jag hoppas verkligen att det INTE är det min minsting har fått utan nåt helt ofarligt, typ, eh typ... ja vadå? Jättenervös för undersökningen idag. Vågar nästan inte gå dit.

• Nettan420

Min systerdotter har elakartad  wilmstumör. Vi upptäckte en knöl i magen som vi sökte för, vilket visade sig vara en tumör som var 12 gånger 15 cm och innan dom satte in behandling så hade den förökat sig till 20 gånger 20 cm. Nu är det 5 månader sen och hon har opererat bort ena njuren och går nu på cellergifter eftersom dom inte fick bort all tumör. Troligtvis ska hon strålas senare.

• pinguuu

Hej
    Jag har en son som fick Wilms tumör 2005.
    Tumören satt fast i hålvenen och tolvfingertarmen när man opererade så man fick ej bort allt.
    Han strålades även.

Han hade behandling mellan augusti 2005 fram till juni 2006. Under denna tid strålades han även.

Det har gått 6 år sedan han blev sjuk och 5 år sedan vi började med efterkontrollerna.

Man kommer vilja ha kontroll på min son i 10 år och nu efter 5 år kommer det endast bli årliga kontroller.
    Men jag är glad att de kontrollerar honom.

Någon ställde frågan när man börjar ge cytostatika.
    Det gör man så fort man  har diagnos. Vet inte men för min sons del så gjorde man en biopsi och sen skickades den på analys innan vi fick svar att det var Wilms Tumör.

Min son hade Wilms tumör, medentiär risk stadium 3.

Svar på tråden Calle 2 år -Wilms tumör.