• bennysson

Har man LH stegringar när man har PCO?

Hej är inte så insatt i PCO, och har försökt googla och leta men hittar ingen info.

Kan man ha PCO och ha tydliga LH-stegringar? Bara det att inga ägg släpps?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 14:46
    eller rättare sagt: HAR man LH stegringar öht med PCO?

• Svar på tråden Har man LH stegringar när man har PCO?
  • Ladycocos

Svar ja! Du kan, även utan PCO, få utslag på ÄLstickorna utan att för den skull verkligen få en ägglossning!

LH talar bara om för kroppen att det är dags att ägglossa, det är i sig ingen garanti att ett ägg verkligen släpper!

MEN!! Enligt 2 IVF-läkare som jag har talat med är det ovanligt!! Och ännu ovanligare är det att man har regelbunden mens utan ÄL!! Så har du regelbunden mens är det absolut mest troligt att du har en regelbunden ÄL

• LiselottePCOS

LH brukar var högt hela tiden vid obehandlad PCOS, utan att ägglossning sker. Det beror på dem många  ägganlag , blåsor-folliklar-cystor, som syns i äggstocken vid PCOS. Dessa cystor bildar tillammans mycket LH och ägglossningstester visar fel.
    Går du på behndling blir situationen en anna, under  försusättning att behandlingen är verksam. Bör kontrolleras med ultraljud och blodprov av behandlande läkaren.

• bennysson

okej har nämligen haft fullt utslag på ÄL stickor nu i en veckas tid och innan det hade jag fullt utslag tioa dagar innan (2-3 dagar i rad) undrar vad som är fel :(

• JoWiAn
    bennysson skrev 2011-02-05 17:34:10 följande:
    okej har nämligen haft fullt utslag på ÄL stickor nu i en veckas tid och innan det hade jag fullt utslag tioa dagar innan (2-3 dagar i rad) undrar vad som är fel :(
    Gravid kanske??
  • LiselottePCOS

Jowin: kan ÄL- stickor som indikerar LH visa om någon är gravid verkar dubbelt. Är en kvinna gravid brukar hormonet HCG  mätas, vilket är ett hormon som bara bildas om kvinna är gravid.

Jag anar Bennysson inte har ÄL, att stickan visar fel pga fler äggblåsor som tillsmanasn bilar LH blåsor / follilkar/ cystor som ger en ökad total mängd LH i urinet.

I bipakcksedel till ÄL-stickor brukar de stå att de inte fungerar vid PCOS.  Annat blir läget om någon tar pergotime eller liknande.

Förr före  ÄL -stickor fanns sa läkare ha samlag varnannan till var tredje dag så blir du gravid. Ägget  är befruktningsdugligt 24 h, spermierna lever 3-4 dygn.

• JoWiAn
    LiselottePCOS skrev 2011-02-13 18:45:05 följande:
    Jowin: kan ÄL- stickor som indikerar LH visa om någon är gravid verkar dubbelt. Är en kvinna gravid brukar hormonet HCG  mätas, vilket är ett hormon som bara bildas om kvinna är gravid.

Jag anar Bennysson inte har ÄL, att stickan visar fel pga fler äggblåsor som tillsmanasn bilar LH blåsor / follilkar/ cystor som ger en ökad total mängd LH i urinet.

I bipakcksedel till ÄL-stickor brukar de stå att de inte fungerar vid PCOS.  Annat blir läget om någon tar pergotime eller liknande.

Förr före  ÄL -stickor fanns sa läkare ha samlag varnannan till var tredje dag så blir du gravid. Ägget  är befruktningsdugligt 24 h, spermierna lever 3-4 dygn.
    De flesta som är gravida får super positiva Äl test..
  • bennysson

har kontaktat gyn iallafall, de ska ring aupp mig på onsdag. ska kräva att de kollar upp hormoner, äggblåsor ósv..

Svar på tråden Har man LH stegringar när man har PCO?