• Anonym

Sertralin och Alkohol?

Vet att många säger att man inte ska dricka när man äter ssri men varför? Jag har ätit ssri ett flertal gånger och då inte vågat dricka men däremot så vet jag att man kan dricka med efexor. Nu är det inte så att jag dricker ofta (sist var 2007) men om jag skulle vilja vill inte jag känna att jag inte kan pga medicinen. När jag mår bättre av ssri brukar lusten att träffa folk och dricka nån gång i bland komma tillbaka. I och för sig är det väl kanon att medicinen hjälper och man kan vara "normal" igen...men som jag sa tidigare vill jag kunna dricka även om jag knappt gjort det på flera år.

• Svar på tråden Sertralin och Alkohol?
  • Lellebror

jag har druckit 2ggr medans jag ätit sertralin

första gången drack jag 4öl på 4h ytterligare 4h efter detta har jag inget minne alls av men jag hade rest mig upp och gått iväg, satt mig mitt på motorvägen.

andra gången var på juldagen då jag drack ett halvt glas vin till maten, på kvällen hade jag en panikångest attack utan dess like.
    nu ger jag fan i alkoholen precis.

• Axioria

Om du ska dricka ska du vara väldigt försiktig. Särskilt de första gångerna innan du vet hur just du reagerar. Jag dricker alkohol ibland och äter stertralin krka 50 mg sen i somras. Oftast dricker jag inga större mängder, men jag har även festat loss någon gång (efter att ha testat att druckit innan!!). Det jag kan känna av är myrkrypningar och rastlöshetskänsla i kroppen dagen efter, framförallt när jag vaknar. Har även känt av ångestliknande symptom. Dock var detta när jag mådde ganska dåligt. Nu är jag mycket bättre, men dricker ändock inte särskilt ofta. Dock känner jag inte av något speciellt varken samma kväll eller dagen efter. Kan såklart få lite dagenefter ångest och kryp i kroppen - vilket jag fick även innan jag började äta medicin.

Vet fler kompisar som äter Sertralin och endel dricker väldigt ofta, andra väldigt sällan. Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar på alkohol i komibination med medicin. Dock är det såklart aldrig någon helt lyckad kombination. Mitt råd är att du känner efter hur just du mår och om du känner att du mår "bra" kan du prova att dricka en öl eller ett glas vin. Känner du dig nere en dag eller en period bör du dock inte dricka något. Alkohol brukar ju ha en tendens att kunna ta fram ens riktga känslor efter en viss gräns....

Lycka till och ta det försiktigt!

• Profeten

Käkade det när jag var på Hultsfred 2005, var jäkligt mycket alkohol då, gjorde varken från eller till för mig.

Svar på tråden Sertralin och Alkohol?