• saltflingan

En av två rätter i ugnen möglade, törs man äta den som inte är angripen?

Igår lagade jag 2 laxrätter i ugnen. När jag tog ut den ena formen för att kolla om den var färdig hade det bildats mögel på rätten. Den slängde jag naturligtvis, men hur är det med den andra? Har den "smittats" av sporer i ugnsluften (har mögel sporer?) eller är den okej att äta? Kan tillägga att jag är gravid, om det skulle påverka svaret.

• Svar på tråden En av två rätter i ugnen möglade, törs man äta den som inte är angripen?
  • MinoosMami

mat möglar inte i ugnen, de måste varit nått annan haha.. om du inte glömde den tills idag där förstås..

• saltflingan

Jo, det bildades mögel av värmen. Naturligtvis måste möglet redan ha funnits där när jag satte in det, men inte så att det syntes. Av värmen så växte den dock friskt.

• NinaP

Men mat möglar väl ändå inte i ugnen under tillagning?

• Queenie70

Men snälla du....Nej, det bildas inte mögelsporer i ugnen. Skärp dig.

• Tjohalia

Var det vitt? Om det var vitt så är det fullt normalt och är INTE mögel utan fett från fisken. Mat möglar inte när man tillagar den.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Queenie70

Synd att du inte tog en bild. Det var säkert fettet från fisken du såg.

• Mirva

Låter skumt. Kan det ha varit ett troll som fått maten att mögla?

• saltflingan

Svamp då, vad vet jag. Grönt och ludet blev det iaf och det var den inte när jag satte in den. Som jag sa så måste det naturligtvis ha varit där redan från början och börjat växa av värmen. Det känns lite skit samma, men frågan är om mögel (svamp eller vad det nu var) sprids genom luften eller om det bara är den kontaminerade varan som påverkas?

• saltflingan

Så gulliga ni är.    Tacksam för att ni ändå bemödar er med att svara. Men kom igen, vem vet inte hur fiskfett ser ut? 

Det här såg ut som vanligt grönt mögel som man kan hitta på mat.

• skånetös78

Men vad det än var så hinner det absolut inte föröka sig i sin oerhörd hastighet att fisken skulle ha blivit förstörd. Det har helt klart varit något annat,helt ofarligt!

*Linnea 7/11-08* *Syskon BF 7/8-11*
Svar på tråden En av två rätter i ugnen möglade, törs man äta den som inte är angripen?