• Humminggirl

Plugga på distans och resa samtidigt?

Är det någon som har gjort (eller gör) det?
    Hur funkar det?
    Får ni studiero?
    Hur funkar det med nätuppkoppling?
    Deltid eller heltid? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-06 14:24

Jag tänker mig en resa genom Europa med husbil med familjen som består av mig, min man och två barn under 4 år. Det är maken som i så fall ska plugga på distans under tiden (om jag kan övertala honom att det är görbart ) . Kanske deltid för att vi ska hinna njuta lite av resan också.

• Svar på tråden Plugga på distans och resa samtidigt?
  • Tecken

Nej, jag har inte gjort så. Jag har läst på distans och varit bortrest någon vecka, ja (och haft dator + kurslitteratur med mig) - men inte varit bortrest hela kursen.

Det där med studiero är individuellt, tänker jag mig. Var hade du tänkt resa? Är det barn med på resan? Kan du vara ifrån dem under tiden du studerar? Heltidsstudier ska motsvara 40h/vecka.

Nätuppkoppling beror ju lite på var du ska någonstans. Det beror också på vad kursen kräver: En del kurser har föreläsningar via nätet, i andra kurser ska man bara lägga upp uppgifter i mappar.

• Humminggirl

Kanske ska förtydliga lite.

Jag tänker mig en resa genom Eurpoa med husbil med familjen som består av mig, min man och två barn under 4 år. Det är maken som i så fall ska plugga på distans under tiden (om jag kan övertala honom att det är görbart ) . Kanske deltid för att vi ska hinna njuta lite av resan också. 

• barnluktarbajs

Hello!
    Som distanselev kan jag säga att det funkar att resa och plugga, men det är svårare än när man är hemma, eftersom man just reser och hellre vill se och göra saker på de nya platserna man besöker, snarare än att stanna "hemma" och plugga. Men om ni reser med barn så antar jag att de flesta kvällar ändå kommer spenderas i husbilen, så då borde det ju inte vara några problem att få till några timmars plugg varje kväll.

Vad gäller internet-uppkoppling så har jag bara behövt vara uppkopplad en längre tid när jag skriver själva tentan. Föreläsningarna som läraren lägger upp, går ju att ladda ner och lyssna på i mp3n, eller på datorns fast den är offline.
    Så jag är inte inloggad på min elevsida speciellt mycket, några minuter om dagen MAX. En del använder sig ju mer av chatten eller forumet, som ofta finns när man pluggar på distans, men jag tycker de är värdelösa så de använder jag aldrig. =P

En sak att tä'nka på är att det kan bli mycket kurslitteratur att släpa på, fast har ni husbil är det ju inga problem. Själv hade jag ungefär tjugo böcker under EN termin, så skulle jag varit borta länge skulle det blivit typ tio kg att släpa runt på... Tänk bara på att köpa med alla böcker, och skriva ut eventuella kompendier innan ni åker.

Alla mina tentor och inlämningsuppgift har jag mailat in, läraren/na är ju medvetna om att många distanselever befinner sig utanför Sverige, så de kräver aldirg att man ska skicka in något med vanlig post.

Hm, kommer inte på något mer just nu. Återkommer om jag gör det. =)

• Annanym

Det beror ju på vad man ska läsa.... läser en kurs i statistik på distans, det är väldigt mycket självstudier och lite (läs: kompakt) kurslitteratur och skulle säkert gå att kombinera med en resa. Problemet är att få studiero på så liten yta. En del har ju skrivit om familjer som världsomseglar med barn, som då alltså ska hålla på med sin skolgång under resan, på distans. Det kan vara ett tips till idéer.

Svar på tråden Plugga på distans och resa samtidigt?