• Sara05

Blivit med perserkatt

Har tagit hand om en härlig perserkatt , kastrerad hane  som måste omplaceras på grund av olika omständigheter.

Han verkar trivas bra här hos oss, lugn, och kelsjuk på sina egna villkor. Ligger och sover bredvid mej och är hur juvlig som helst:)

Han är 3½ år, hane och väger 4 kilo. Jag tycker han känns för mager och skulle vilja ha honom lite tjockare eller är 4 kilo en passlig vikt?

Han har väldigt känslig mage och vi håller sakta på att byta ut  fodret han är van vid mot ett annat foder (Friskies ska bytas till Royal Canin/perser torrfoder).

Pälsen känns torr och elektrisk och det blir nästan värre då man borstar honom men jag räknar med att det ska bli bättre då han får mer näringsrik mat.

Tar gärna emot tips eller andra råd från andra kattägare då jag är ganska så ny på detta!

• Svar på tråden Blivit med perserkatt
  • HannaE

Finns sprejbalsam till katter.

Man lever så länge man lär.
  • ELHU

4kg för en perser är ok.. mina väger mellan 3-4...
    En annan katt väger 6kg, visserligen en "bondkatt".

Vänj över saaakta med maten.

O som ovanstående skrev så finns det balsam :)

• Havanna82

Det är svårt att säga exakt hur mycket en katt ska väga utan att känna på den. Du ska kunna känna både ryggrad och revben uan att dom är för framhävda. Var försiktig med foderbytet så han inte blir dålig i magen. Byt till ett bättre foder än RC är mitt tips ;) Ge lite tillskott för att förbättra pälsen och när katten har fått bo in sig och känna sig bekväm kan du börja tänka på pälsvård.

• nemo1

Han kommer garanterat gå upp i vikt och få bättre päls när du har plockat bort det där skitfodret, läskigaste maten som finns.

• Sara05

Vilket foder skall man ge? Har läst på  lite men det verkar vara en djungel:)
    De rekommenderade Royal Canin i djuraffären så jag har sakta börjat ge mer och mer av det (och han älskar det).
    De sa även i djuraffären att man behöver inte ge "blötmat" utan det räcker med endats RC.
    Ger ju fortfarande Friskies portionspåsar åt honom men tanken är ju att även det ska "bort".
    Är noga med vad vi själva äter så jag känner mej lika noga med kattens mat, fast jag gör ju långsamma förändringar där med tanke på magen...

• iii

Jag har Royal Canin persian som jag tycker är  bra. Dels är fodert ganska fett vilket behövs för att ge dom en fin päls. Sen har torrfoderbitarna en speciell form för att underlätta när katten äter. En perser rullar upp foderbitarna med undersidan av tungan. Detta foder förebygger också hårbollar.

4kg är ganska lagom för en perser, de ser stora och kraftiga ut men är jättesmå under all pälsen. Mindre än vad bondkatter oftast är. Men känns revbenen så får han såklart lägga på sig lite.

Angående pälsen så bör man bada perserkatter för att hålla de fräsha. Helst varannan månad. Satsa på kvalitets-schampo och balsam. Föna sedan pälsen helt torr för att undvika att den blir smålockig eller filtar ihop sig. Sen är det bara att ösa på med massa anti-stat-spray. Håller jag mig till detta så kräver min katt inte speciellt mycket pälsvård. Det räcker med att borsta genom honom en gång i veckan.

• Havanna82
    Sara05 skrev 2011-02-07 19:41:59 följande:
    Vilket foder skall man ge? Har läst på  lite men det verkar vara en djungel:)
    De rekommenderade Royal Canin i djuraffären så jag har sakta börjat ge mer och mer av det (och han älskar det).
    De sa även i djuraffären att man behöver inte ge "blötmat" utan det räcker med endats RC.
    Ger ju fortfarande Friskies portionspåsar åt honom men tanken är ju att även det ska "bort".
    Är noga med vad vi själva äter så jag känner mej lika noga med kattens mat, fast jag gör ju långsamma förändringar där med tanke på magen...
    Varför djurbutiken rekommenderar RC är för att RC ofta sponsrar och utbildar personalen i samtliga djurbutiker! Om du är noga med vad katten ska äta rekommenderar jag dig att kolla in kattforum.se, där finns massa bra kunskap om näringslära! RC är ett av de sämre bättre fodren som finns om du förstår vad jag menar ;) Massa spannmål, kolhydrater och lite proteiner.
  • och

Här är en länk till ett test av torrfoder som gjordes i somras. Tyvärr är inte alla sorter med, men det är ändå intressant att läsa. RC är dyra, och i förhållande till innehållet kan inte jag säga att de är prisvärda, direkt. Men de är helt otroligt duktiga på att göra reklam för sina produkter, och katterna brukar älska deras mat.

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

• iii
    och skrev 2011-02-08 13:25:58 följande:
    Här är en länk till ett test av torrfoder som gjordes i somras. Tyvärr är inte alla sorter med, men det är ändå intressant att läsa. RC är dyra, och i förhållande till innehållet kan inte jag säga att de är prisvärda, direkt. Men de är helt otroligt duktiga på att göra reklam för sina produkter, och katterna brukar älska deras mat.

www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ec...
    Har ni något tips på ett foder som ni anser bra men som har plattare form på foderbitarna? Vissa perserkatter har svårt att äta runda foderbitar, därför tycker jag att perserfodret är att föredra. Min katt måste ta de runda bitarna med klorna och kastar sedan upp dom i luften och fångar dom. Sen vet jag inte varför min katt har så fin päls och alltid varit frisk om fodret är dåligt, så det kan inte vara ett rent skitfoder tänker jag. Men nu är jag inte så insatt just i foderbiten.
  • Xioa

Grattis till din katt:)

Jag kör Iams till min perser och tycker hon verkar må bra av det. Lite blötmat några gånger i veckan bara som bonus. Ibland även kokt torsk och några räkor som fredagsgotte :) Perser kan ju som sagt vara lite känsliga i magen så jag brukar alltid blanda i lite Verum hälsofil i maten - detta tycker jag funkar jättebra. Blötmat har jag fått rekommendationer att ge Mjau eftersom det är ett svenskt foder. När det gäller Friskies är det ju inget helfoder som Iams, RC eller annat kvalitetsfoder och ska väl knappast jämföras.

Om man ska hålla en perser i fint skick så bör man först och främst kamma igenom pälsen regelbundet, vissa kräver varje dag, andra kanske varannan dag, det beror lite på hur deras päls är. Antistatspray borstar man sedan i för att slippa den där statiska pälsen. Jag kör med Ring 5 Coatgloss - den är jättebra. De flesta perserkatter kräver ofta mer eller mindre ögonvård.

När det gäller bad så bör man försöka bada 1 gång i månaden/var 6:e vecka - oftare om pälsen är flygig och jobbig som den här tiden på året. Det är då väldigt viktigt att klippa klorna och kamma igenom pälsen ordentligt före. Sen blåsa pälsen så torrt det bara går.

Jag kör #1 All systems produkter när det gäller bad och jag tycker dom är jättebra. Hindes mirakelkam kan jag också varmt rekommendera :)

För övrigt är http://perser.ifokus.se/ en toppensida jag kan rekommendera - där det finns mycket läsvärt och många erfarna uppfödare och stolta perserägare :) En varning kan dock vara på sin plats ;) - det finns mycket bilder där, bland annat på bedårande babysar så man får snabbt ett behov att införskaffa flera av denna bedårande, fantastiska ras ;)

Vore kul att se en bild på din älskling :)

X

Svar på tråden Blivit med perserkatt