• TheWildRose

Gravid trots p-stav, hur FAN är det möjligt?

Nu är jag ARG. Okej, jag har haft en implanon p-stav i 1,5 år och har mått likadant och haft samma menscykel under hela tiden (inga konstigheter). Dom senaste två veckorna har jag mått jätteilla och känt mig konstig så jag gjorde efter mycket om och men ett gravtest, mest för att kunna sluta tänka på det. Och det var positivt. Vi trodde dock att det var ett falskt positivt (p.g.a. p-staven) så igår var vi på ultraljud och jag är tamefan gravid i vecka 8!!!!!!

Hur är detta möjligt? P-staven sitter enligt barnmorskan på rätt ställe (den känns fortfarande väldigt tydligt) och när dom nu tog ut den konstaterade dom att det var ju inga konstigheter med den. Så hur kunde jag bli gravid trots den? Det ska ju inte kunna gå, vid rätt instättning. Så sa dom ialla fall på sjukhuset när jag satte in den........

FÖRVIRRAD!!!!!!!

• Svar på tråden Gravid trots p-stav, hur FAN är det möjligt?
  • Erica80

Det finns inget preventivmedel som är 100% säkert.
    Finns massa kvinnor som blivit gravida trots p-piller, p-stav, p-spruta m.m.
    Avhållsamhet är det enda som är 100% Tyvärr

• camillaoadde

Får man vara nyfiken och fråga hur du ska göra? Måste kännas tokigt att bli gravid på ett sånt sätt... Obestämd

• sirisdotter

Som någon skrev,   man kan (ännu)  inte skydda sig 100%-igt mot graviditet.   Och det kanske är meningen att vi ska komma ihåg att det finns ett samband mellan fullbordad sex och barnalstring?   P-spruta lär vara 99 % säkert, lika säkert som sterilisering,   men....

Oralsex och liknande torde vara säkrare   (analsex....)

• TheWildRose
    camillaoadde skrev 2011-02-05 21:59:07 följande:

Får man vara nyfiken och fråga hur du ska göra? Måste kännas tokigt att bli gravid på ett sånt sätt... Obestämd

Ja så länge det inte kan innebära risk för barnet att det blev till med p-staven isatt så behåller vi nog det. Ja det känns så. Men visst är det jäkligt snopet och oväntat, detta är inte ett beslut vi förväntat oss behöva ta nu..
  • Ruggugglan

Förstår att du är förvirrad. Men tyvärr är det inget skydd som funkar till 100%. Min mamma fick 4 barn trots preventivmedel i alla möjliga former. Det visade sig vara något med hennes hormoner, så p-medel med hormoner funkade inte på henne.

Men jag måste säga att jag blev lite nervös nu.. Jag har själv Implanon som suttit i snart ett år. Mått illa sista två, tre veckorna. Kanske skulle köpa hem ett test bara för att...

• camillaoadde
    TheWildRose skrev 2011-02-05 22:04:06 följande:
    Ja så länge det inte kan innebära risk för barnet att det blev till med p-staven isatt så behåller vi nog det. Ja det känns så. Men visst är det jäkligt snopet och oväntat, detta är inte ett beslut vi förväntat oss behöva ta nu..
    Men det brukar väl vara ganska liten risk att något händer fostret? Eftersom du inte är så pass långt gången menar jag.. värre vore det väl om du kanske gått halva tiden... har för mig jag läst det någonstans men kan ha fel. Hoppas allt går bra iaf och blir som ni vill...!
  • Blå damcykel

Kan då säga att när jag blev gravid med spiral så var jag ung och killen gift 5barnspappa. Abort var inte ett svårt val, även om han ville behålla.

• MåsteHittaPåNågot

Googling ger: 

Säkerhet

Ett mycket säkert preventivmedel. Färre än 1 graviditet per 100 kvinnor och år.

Hmm, du är förmodligen den färre än 1 på hundra, kan vara bra i vissa fall, vissa inte =(

Svar på tråden Gravid trots p-stav, hur FAN är det möjligt?