• bizzziie

Traderas regel om att vänner/familj ej får buda....?

Ja, enligt Traderas policy får vänner och familj inte bjuda på auktioner. Men hur vet Tradera att det är just en vän som bjuder på auktioner??

Jag fattar ju varför regeln finns, för att inte vänner och så ska trissa upp priser och det är helt rätt.

Jag har varit med om det i budgivningar, att en viss person bjuder över allt man lägger och sen helt plötsligt slutar, och detta skedde på två auktioner som båda slutade ungefär samtidigt och den ena var på en jacka i strl 80 och den andra på en tröja i strl 110 (vad är oddsen att den köparen just skulle ha dom storlekarna av samma köpare liksom??) och det är skit!!

Men hur vet Tradera att budgivaren och säljaren känner varandra?

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • Svar på tråden Traderas regel om att vänner/familj ej får buda....?
  • iii

Oftast så vet de såklart inte det. Det har nog mest varit personer som budat från samma ip-adress som säljaren som har blivit påkomna.

• bizzziie

Ahaaa!! Såklart..

Tack!

Har sett ganska mkt snack om detta på nätet sista tiden. Folk som tycker det är sjukt att regeln finns.
    Jag tycker det är självklart! Inte köper jag grejer av polarna via tradera om vi träffas annars??

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • Annanym

Är det inte 'maxbud'-tjänsten som gör så att du  blir överbjuden hela tiden och sedan slutar budet (på 'maxbudet' som den andra köparen har satt)?

Bjöd själv nyss över någon (med maxbud) på en auktion när det var 15 minuter kvar av auktionen, blev sedan själv överbjuden (pga den andres förnyade maxbud) när det var en (1) minut kvar på auktionen. Så kan det gå!

• iii
    Annanym skrev 2011-02-05 22:42:01 följande:
    Är det inte 'maxbud'-tjänsten som gör så att du  blir överbjuden hela tiden och sedan slutar budet (på 'maxbudet' som den andra köparen har satt)?

Bjöd själv nyss över någon (med maxbud) på en auktion när det var 15 minuter kvar av auktionen, blev sedan själv överbjuden (pga den andres förnyade maxbud) när det var en (1) minut kvar på auktionen. Så kan det gå!
    Så fungerar det också, men när det gäller familj/vänner så har vissa säljare sett till att en vän ska hålla koll på budgivningen. Det är kanske inte så många som lagt bud så det blir väldigt lågt pris på varan, då försöker vännen trissa upp budet lite diskret och tvingar de andra köparna att betala mer än de annars hade gjort. Eller försöker vännen t.o.m vinna auktionen eftersom säljaren inte vill sälja varan till det låga pris som auktionen kommer sluta på.
  • bizzziie

Annanym: Nej det var inte maxbud! Är van Tradera-användare så det där kan jag! Det var någon som bjöd över tills jag struntade i det.

iii: Precis.. och faktum är att igår efter att jag skrev denna ts så var jag inne och såg några auktioner som en långväga bekant lagt upp och fick då se att en användare med 0 omdömen som hette samma ovanliga efternamn som den bekanta hade högsta budet på flera av auktionerna!!! Gick då och kollade på lite gamla auktioner från den bekantas omdömeslista och kollade på budhistoriken, och jajjemän, visst hade denne "mystiske" användare ett finger med i de flesta av hennes sålda. Men där är min långväga bekanta ute på djupt vatten! Skulle Tradera komma på detta så bör det ju bli avstängning med en gång eftersom det ju är från samma ip-adress??

Ska jag va så korrekt och anmäla??

• fjonkan

Det kan ju vara bra att anmäla om du känner dig säker på din sak. Det är ju upp till Tradera att göra ngt åt det sen om  så är fallet. Själv skulle jag bli riktigt irriterad om jag råkade ut för sådana budgivningar. Älskar att hålla till på Tradera men förväntar mig att alla andra ska följa regelsystemet.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Annanym

Jag förstår ändå inte.... Förvånad

Antag att någon sätter 1:- i utrop och en "bekant" trissar upp budet till låt oss säga 150:-, då måste ju säljaren betala Tradera avgiften som blir på 150:-

Antag att någon annan sätter 150:- i utrop och det inte blir någon som vill bjuda, då måste säljaren i alla fall betala Tradera avgiften som blir på de 150:-

Eller? Vad är det jag missat? Kan nämna att jag INTE är någon van Tradera-köpare...

• iii
    Annanym skrev 2011-02-06 09:39:48 följande:
    Jag förstår ändå inte.... Förvånad

Antag att någon sätter 1:- i utrop och en "bekant" trissar upp budet till låt oss säga 150:-, då måste ju säljaren betala Tradera avgiften som blir på 150:-

Antag att någon annan sätter 150:- i utrop och det inte blir någon som vill bjuda, då måste säljaren i alla fall betala Tradera avgiften som blir på de 150:-

Eller? Vad är det jag missat? Kan nämna att jag INTE är någon van Tradera-köpare...
    Ja man får ju betala en viss avgift även för osålda auktioner. Men sen är det också så att ju högre utropspris du har, desto färre köpare lockas till din auktion. Därför lägger många ett riktigt lågt utropspris för att locka många köpare. Ibland inser säljaren att det kanske inte var en så populär vara om det är 2 som lagt bud och budet hamnat på 5kr.
  • bizzziie

Annanym: Fast du betalar ju inte 150 i auktionsavgift när auktionen går för 150.. Det är ju eventuell provision och eventuella tillägg (tex highlight) som avgör vad auktionen kostar. Jag hade tex 10 auktioner ute som tillsammans såldes för 700 kronor. Jag fick betala 120 kronor i avgift för dessa och då hade jag highlight på samtliga.

Svar på tråden Traderas regel om att vänner/familj ej får buda....?