• Jelenas

Tvättmedel, eksem

Måste man ha direktkontakt med ett klädesplagg mot kroppen för att det ska ge eksem eller kan det bli utslag i alla fall?

• Svar på tråden Tvättmedel, eksem
  • JazzKermit

Hm, funderar på hur du menar, du tänker att man kan ha t.ex. en tröja utanpå en annan? Det är nog olika från person till person. Jag hade klarat det ett tag men kanske inte hela dagen.

• Jelenas

Det var jag som förklarade dåligt-
    Sonen har fått en massa eksem över kroppen och vi väntar på provsvar. Under tiden försöker vi komma på vad det kan vara och funderade då över tvättmedlet alt sköljmedel.

Han har dom sista dagarna bara haft tunna byxor på sig för att få lufta så mycket som möjligt men eksemen fortsätter bara att komma. Funderade om klädesplagget med det ev allergiframkallande tvättmedlet måste ligga mot den del av kroppen för att det ska bli en reaktion. Typ som nickelallergi.

• MammaCh

Hej!

Hur gammalt är ditt barn? När de är små pratar man om överkänslighet och inte allergi, så sa de till oss iaf. Vår son är allergisk mot ägg, fisk och är sen överkänslig mot röda saker, stenfrukter, citrus etc. Han får både eksem och kräks när han får i sig nåt han inte tål.

Jag har också massa eksem och har haft sedan jag var liten. Sköljmedel är verkligen rena döden och det har vi aldrig kunnat använda. Min mamma (och numera även jag) har alltid använt lägsta möjliga dos (ca 1/2dl - beror lite på var man bor) VIA taed 40/60. Tvålar och annat kan också ge utslag, byt till oparfymerat, kanske det hjälper? kommer din son i kontakt med nickel? Har ni husdjur?

Hoppas de kan hitta vad det är han inte tål!

• Jelenas
    Charper skrev 2011-02-09 00:41:43 följande:
    Hej!

Hur gammalt är ditt barn? När de är små pratar man om överkänslighet och inte allergi, så sa de till oss iaf. Vår son är allergisk mot ägg, fisk och är sen överkänslig mot röda saker, stenfrukter, citrus etc. Han får både eksem och kräks när han får i sig nåt han inte tål.

Jag har också massa eksem och har haft sedan jag var liten. Sköljmedel är verkligen rena döden och det har vi aldrig kunnat använda. Min mamma (och numera även jag) har alltid använt lägsta möjliga dos (ca 1/2dl - beror lite på var man bor) VIA taed 40/60. Tvålar och annat kan också ge utslag, byt till oparfymerat, kanske det hjälper? kommer din son i kontakt med nickel? Har ni husdjur?

Hoppas de kan hitta vad det är han inte tål!
    Hej!
    Han fyller 1 år i morgon. Nej inget nickel, han har visserligen ett guldhalsband på sig.
    Vi har två katter som jag misstänker att det kan vara. Har tagit prover på det samt på lite annat, bla ägg och
    kvalster. Sen har de även tagit ett prov som visar ifall han har allergi överhuvudtaget.
    Vi använder bara oparfymerat till honom och jag "tvättar" honom endast en dag i veckan. Sen kan han få sitta och leka i duschen ibland men då sitter han med duschslangen och blöter ner hela badrummet typ :)

Maken min hade också mycket eksem som liten och vi har allergier på båda sidor så risken att han får något är väl ganska stor antar jag.
    Det läskiga är att det blossade upp bara från en dag till en annan. Jag har märkt innan att han har reagerat på saker och ting genom att få flammande utslag runt munnen men det har varit olika saker han har ätit varje gång så jag har inget att gå på.
    Jag trodde nu i dagarna att eksemen började gå ner och det gör dom där jag smörjer men de ökar ändå mer och mer.
    Får verkligen hoppas på att man hittar vad det är så man kan hjälpa honom. Känns inte så kul att ge en massa tavegyl till en så liten.
  • MammaCh

Vi ger flytande zyrlex, det funkar bra. Man drar upp det i en liten "spruta" 1ml bara, han tycker det smakar riktigt gott. Han blir inte dåsig den, utan eksemet lägger sig. Sen har vi fått betapred också om det skulle bli riktigt dåligt, men det har vi inte behövt använda som tur är. Tavegyl är ju nåt man verkligen inte vill behöva ge. Hela min barndom är typ som ett dis pga alla allergimediciner. Atarax som är en vanlig allergimedicin ger man också till psykiskt sjuka har jag hört av en sjuksköterska, I ångestdämpande o lugnande verkan. Rogivande, jo jag tackar...... 

Vi smörjer vår lillkille med olika mjukgörande varje dag, miniderm elleer caress på kroppen och repair/locobas på händer och ansikte där han har eksem. Betnovat när det blossar upp illa. Hoppar vi över smörjningen blir han jättestorr o får självsprickor stackarn. Hur mycket smörjer ni?  

• Jelenas

Jag försker att smörja två ggr om dagen. Babyolja för huden i allmänhet och sen har jag locobase till eksemen. Provade mildison men det hjälpte inte alls.

Vi har också Betapred hemma men det är mest för att han fick falsk krupp en gång. Fick tipset om Atarax men det innehåller spår av hasselnötter så det vågar jag inte prova. Han är testad mot det med. Tror iofs inte att han har allergi mot det men dumt att chansa innan man är 1000 % säker.
    Om det är så att det visar sig att han har allergi så ska jag fråga efter Zyrlex.

• Jelenas

Vet inte hur det är i tabletterna men i den flytande så är det smak av hasselnöt och hasselnötsessens. Iofs så vet jag inte om  det ger allergiska besvär men det är ju dumt att chansa.

Kommer ihåg när äldsta sonen var liten så var det jordnöt i AD dropparna som var baserad på olja. Nu när minstingen får det så är det borta.

• MammaCh

Puh, jag är skitallergisk mot nötter... misstänker sonen är det också...

Svar på tråden Tvättmedel, eksem