• Lillave

Bjuder ni hela klassen?

Ja, som frågan lyder. Eller väljer ni att bara bjuda vissa? Får era barn kanske själv bestämma? Tycker ni att man bör "bjuda igen"?

Vi hade 7 års kalas förra helgen för hela klassen och det slutade med att dottern grät. Hon tyckte det blev för stökigt och stimmigt. Tyckte så synd om henne! Vi hade kommit överens om att bjuda alla, iallafall en gång, då hon själv blivit bjuden på väldigt många kalas.

Nästa år blir det nog annorlunda.

• Svar på tråden Bjuder ni hela klassen?
  • anju79

Vi ska ha 7 års kalas nästa vecka o hon fick själv välja så hon bjöd flickorna i klassen o 3 av pojkarna samt ytterligare några vänner utanför skolan. (fröken i klassen sa att flickor brukar bjuda flickor o pojkar bjuder pojkar. Vi lämnade inga lappar i skolan heller). Får hoppas det blir bra:)

• bonnieloveskim

vad roligt att höra att ni hade kalas.. jag har undrat sååå... .-)

jag har låtit mina barn gå på de kalas som de varit bjudna till.. men eftersom yngre barns bästa kompisskap gå ri vågor så har jag när de har haft kalas puchat lite att de ska bjuda dem de leker med... för att begränas det hela.

i september fyllde min äldsta 9 år och han sa i flera veckoratt han vill bjuda heeela kalssen.. alla skulle få komma till ett stooort kalas.

Eftersom jag firar 3 barns födesedagar i september.. alla inom loppet av 4 dagar.. (samt min fars fördelsedag) och ville hinne bjuda även mina föräldrar så fick jag ett tips.

jag frågade då sonen om han vile ha pjamasparty hemma..  bjuda sina 3 bästa vänner.. de fick komma, äta pizza, spela tv sple och sova över i vardagsrummet om de ville.

Han vart eld och lågor och trots att bara 2 kom och en sov över så var detta kalas det bästa han haft någonsin och nu vill han ha likadant igen i år och hans kompisar vil ha sånt och så..

så man måste inte bjuda igen jämt.. huvudsaken anser jag är att födelsedagsbarnet tycker det var bra..

så jag tycker inte man måste bjuda igen.. och jag tycket man ska bjuda dem som man leker mest med.. eftersom en termin kan de vara bästisar och nästa termin är de bästis med en annan och vill inte leka alls...

• Tuffen

Nej, vi bjuder inte alla.Sonen hade kalas för en tid sedan. Vi bjöd 5 av 8 killar i klassen, samt ett antal pojkar i andra klasser.

• strojes

Min äldsta tjej fyller 6 år nästa helg och har bjudit hela dagisgruppen. De är 15 st med min dotter. Vi har hyrt en lokal i vårt område så vi får se hur det går. Flera i gruppen har redan haft kalas och bjudit hela gruppen och det har gått jättebra, en fin grupp som alla leker bra ihop.
    Får se hur vi gör sen när hon blir äldre, skulle tro att vi försöker styra det lite så att hon bjuder närmaste kompisarna och kanske bjuder på egenlagad mat med efterrätt eller något sånt istället.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • JWM

på dagis har barnen bjudit alla barn som är i samma ålder som dom själva

i förskoleklassen har man bjudit alla i klassen

i skolan går dom blandat (1-2) så då bjuder vi igen alla i samma ålder som dom själva

--

tycker inte om att man ska plocka ut vissa  barn för kalas men förstår att vissa gör så

lyssnar på barnet och bjuder alla dom vill alltså ofta både dom i klassen/gruppen och några till för barnet vill så

tycker man ska "bjuda igen"
    i alla fall här där vi bor på liten ort och alla känner alla och barnen umgås i samma kretsar då jämngamla barn går på varandras kalas

--

känns dock som kalashysterin börjar lägga sig hos stora som snart är 9 år...

• Tuffen

Det är ju faktiskt inte alla barn som får gå på kalas, heller. Barn till vittnen (Jehovas) får ju inte det, åtminstone inte de vi känner till.

• Javah

Nej haha, det skulle aldrig gå i våran 3:a!

Vår 7åring bjöd de han umgås mest med, både kompisar från klassen och utanför.
    De var 10stycken sist.

• Annsofie82

När min store fyllde 7 så ville han bara bjuda pojkarna. Och en flicka. Då sa jag nej, antingen bara pojkarna. Eller hela klassen. Det slutade med bara pojkarna.Tycker det får va rättvist någonstans.
    Sexåringen ville bjuda hela klassen så det fick han. Dem går i "samma" klass, mina killar. En F-1:a. Dem är ca 13 barn i 1:an och 4 i Förskoleklassen. 17 barn sammanlagt. Ca 11 kom. Plus en lillebror till en grabb i 1:an som min 6-åring brukar leka med. Så det va ok.

Jag tänker på det där stackars barnet som kanske faktiskt aldrig eller mycket sällan blir bjuden på kalas. Själv ingick jag i den kategorin när jag gick i skolan. Det var verkligen INTE kul att höra alla i klassen prata om kalas och man själv inte var bjuden. Det låter kanske tramsigt nu i dagsläget. Men då var det inte kul och jag vill inte att mina egna barn utsätter andra för det.

• Tuffen

Jag tycker det där är en intressant fråga. Vi valde att inte bjuda 3 pojkar i sonens klass. Två av dem är JV (och går av princip inte på födelsedagskalas) och den siste gav sig på min son med knytnävarna på en rast. Den siste ville min son absolut inte bjuda. Därför fick det bli 3 som inte blev bjudna. Det kändes helt ok.

• Cloudy

Självklart ska det vara något barnen själv får bestämma.

Svar på tråden Bjuder ni hela klassen?