• Anonym (Lina)

Tvätta muttan med olja. Vilken olja?

Jag är helt frälst efter att ha slutat med intimtvål och börjat med intimolja men nu har jag hört att rapsolja eller olivolja är ännu bättre.

Så ni som tvättar med olja:

Vilken olja väljer ni? Ursprung? Spelar märket/kvaliteten roll?

Vad är det för skillnad mellan intimolja och t ex vanlig olivolja? 

• Svar på tråden Tvätta muttan med olja. Vilken olja?
  • Anonym

Jag använder Barnängens barnolja och tycker det fungerar utmärkt. Praktiskt också då man alltid har det hemma för lillans skull :)

Använde Liberos olja, men tyckte den var lite för lättflytande. 

• Anonym (Lina)
    Anonym skrev 2011-02-05 23:30:52 följande:
    Jag använder Barnängens barnolja och tycker det fungerar utmärkt. Praktiskt också då man alltid har det hemma för lillans skull :)

Använde Liberos olja, men tyckte den var lite för lättflytande. 
    Har funderat på det problemet att vanlig köksolivolja kanske kan bli för lättflytande. Intimolja är ju lite trögflytande.
  • Hallonmumsan

Jag har olivolja till både mig och sonen som har eksem. Hans hud reagerade på barnoljan men olivoljan funkar jättebra

• Anonym (Lina)
    Hallonmumsan skrev 2011-02-06 00:14:49 följande:
    Jag har olivolja till både mig och sonen som har eksem. Hans hud reagerade på barnoljan men olivoljan funkar jättebra
    Använder du den bara till underlivet då eller till hela kroppen? Tänkte eftersom du tog upp det där med eksem.

Vilken sorts olivolja har du? Är konsistensen sådan att den är svår att använda? 
  • Hallonmumsan
    Anonym (Lina) skrev 2011-02-06 00:39:26 följande:
    Använder du den bara till underlivet då eller till hela kroppen? Tänkte eftersom du tog upp det där med eksem.

Vilken sorts olivolja har du? Är konsistensen sådan att den är svår att använda? 
    jag använder den både att smyrja in könsorgan efter duch och tvätt. använder också efter jag rakat benen för att slippa kliande ben och även vid intimrakning så slipper jag röda prickar.
    jag har änglamarks olja och den är väl som olivolja brukar. men jag har köpt en liten flaska ifrån apoteket för
    10 kr att ha lite åt gången inne på toaletten och den har ett litet hål så det är lättare att dosera.
    jag använder också oljan efter duch och bad på min lillkille. efter han tvättat sig så smöjer jag in honom och sköljer av. sen har han vanlig salva efteråt ändå. sen använder jag oljan vid blöjbyte med.
  • Anonym (Lina)
    Hallonmumsan skrev 2011-02-06 08:30:20 följande:
    jag använder den både att smyrja in könsorgan efter duch och tvätt. använder också efter jag rakat benen för att slippa kliande ben och även vid intimrakning så slipper jag röda prickar.
    jag har änglamarks olja och den är väl som olivolja brukar. men jag har köpt en liten flaska ifrån apoteket för
    10 kr att ha lite åt gången inne på toaletten och den har ett litet hål så det är lättare att dosera.
    jag använder också oljan efter duch och bad på min lillkille. efter han tvättat sig så smöjer jag in honom och sköljer av. sen har han vanlig salva efteråt ändå. sen använder jag oljan vid blöjbyte med.
    Okej, det verkar fungera bra då! Tack för utförligt svar!
  • Anonym

tvättar man sig inte med olja iställer för tvål? Så att man sköljer av oljan efteråt?
    När jag läser här verkar det som om att ni smörjer in er med olja EFTER duschen och sen låter det sitta kvar, stämmer det? VARFÖR använder man olja egentligen??

• IdaEng

Jag har testat den där intimoljan man köper på apoteket men jag tycker inte att den var bra. Dessutom är den dyr.
    Mandelolja ska vara bra men är heller inte billig.

Olivolja är bra mellan benen eftersom det finns ett enzym som motverkar svamp har jag läst. Den är också bra att ha på hela kroppen. Man smörjer in sej när på blöt hud när man dyuchat och torkar sej sedan med handuk, då försviner överflödet. Jag brukar ha olivolja o en tvålpump på badkarskanten.

• Hallonmumsan

Man ska inte tvätta med tvål alls mellan benen. Tvätta med ljumet vatten och olja som tvål. Olja är bra om man har torra slemhinnor och lätt att få svamp. Mandelolja är bra mot torra slemhinnor och sjukvården råder ofta äldre kvinnor till det men eftersom vi använder stora mängder här så blir det dyrt. Olivolja är det ända som varit bra förebyggande mot svamp för mig. Såg en dokumentär om olivoljan i Italien och där används den till allt.

• Anonym (Lina)
    Anonym skrev 2011-02-06 16:19:16 följande:
    tvättar man sig inte med olja iställer för tvål? Så att man sköljer av oljan efteråt?
    När jag läser här verkar det som om att ni smörjer in er med olja EFTER duschen och sen låter det sitta kvar, stämmer det? VARFÖR använder man olja egentligen??
    Min gynekolog sa bestämt till mig att använda olja istället för intimtvål för att jag lätt får irriterade, torra slemhinnor och svampinfektioner.

Jag använder idag intimolja. Smörjer in underlivet och sköljer bort den men det blir alltid lite fett kvar, vilket bara känns bra. Tycker att intimoljan fungerar jättebra men funderade på om det fanns något bättre och/eller billigare alternativ.
Svar på tråden Tvätta muttan med olja. Vilken olja?