nio-månader,trög i magen,ersättning, matvariation
Hej! Min niomånaders bebis krystar relativt mkt,tycker jag.Hon tar i så hon blir jätteröd-flera gg per dag och ofta kommer det en klump som e mjuk men fast och åt det torrare hållet-typ lerklumpskonsistens.Är det normalt el. räknas detta som förstoppning? Hon bajsar varje dag-ofta fler gg men då dessa klumpar i storlek ett plommon (även mindre ibland)
Vi bor utomlands i tyskland och jag hittar ingen likvärdig produkt för välling här och nu har hon börjat vägra den tyska kvällsgröt/vällingen.Jag ger henne istället en godnatt-ersätning,ca 180ml,och sen ca 22.30 ersättning ca 235 ml. Om hon vaknar runt 06-07.00 får hon även ersättning då.Frukosten (gröt) får hon runt 08.00. Hur mkt ersättning ska/kan man ge egentligen? jag ger ersättning för nyfödda då jag hört att det är mildare för magen än de från 6 el 8 månader.
Jag är rädd att hon ska sätta i halsen när jag introducerar riktig mat. En gång gav jag krossade kex i juice-då satte hon i halsen, idag fick hon en mandarinklyfta och satte i halsen-PANIK! Jag har pga av min rädsla hittils bara givit burkmat, men är orolig för variation och näring. Fisk finns ej på burk här så det har hon inte ens fått ännu. Ofta äter hon samma mat 2gg per dag. Jag har givit en bit banan-det gick bra att äta,en klyfta äpple gick också bra men jag tog ifrån henne den sista biten. Men,nu måste hon väl börja äta riktiga bitar och bröd,inte sant? Men jag är så rädd att hon ska sätta de i halsen.
Tacksam för råd hur man introducerar bitar. Vänligen A.