• abcabc

Min son vägrar simskola, han vill ingenting.

Igår försökte vi, återigen att få iväg vår son på simskola. Men han hoppade inte ens i bassängen. Han vill ingenting. Han är precis fyllda sex år. Vi har försökt med gymnastik och fotboll tidigare också, men det vill han inte heller. Det kan vara okej att han inte vill fotboll och liknande, men simskola vill jag att han ska gå. Eller jag vill ju att han ska lära sig att simma, men det går ju inte att tvinga honom. Han skriker hysteriskt när jag bara nämner simskola. Då säger jag att han får försöka lära sig med mig och hans pappa, men då säger han att det är för kallt i vattnet och han inte vill. Vet inte vad vi ska göra. Han är otroligt bekväm och lat, vill bara sitta inne. Vill inte gå ut i snön. Min älskade lille pojke, man ser alla "andra" pojkar med spring i benen och nyfikna på allt. Jag är faktiskt lite orolig för honom.
    Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Min son vägrar simskola, han vill ingenting.
  • Disco

Går han i Förskoleklass eller har han nyss fyllt 6 och får fortsatt på förskolan/dagis? Jag menar det kanske blir bättre eller han blir mer intresserad av nåt när han får klasskamrater? Han är ju trots all bara 6 år. Dessutom ingårväl fortfarande simning i skolan eller har man lagt ner det??? jag minns att det var flera i klassen som ej kunde simman när vi gick så långt upp som i 3an eller tom 4an...Hur är han annras i förskolan/dagis? leker, springer hoppar eller sitter han själv och inne då med? vissa är väl kanske mer nyfikan utav sig och vill vara med överallt och vissa vill inte. Tror inte att det skulle vara nåt fel på din son men han har kanske inte ännu kommit underfund med nåt särskilt som han intresserar sig av...Lycka till!

• abcabc

Tack Disco , kändes mest som jag behövde lire lugnande svar :) Han går fortfarande i förskola och som du säger, det kanske blir annorlunda senare.

• Tangent

I vissa kommuner får man inte börja förrän man fyllt 6 år. Min pojke började när han var 5 år, men lärde sig inte simma förrän han var 7 år. Min kompis dotter som började när han var 6 år 9 mån lärde sig samtidigt.  Om din pojke inte vill kanske det är bättre att vänta lite?

• Xara

Min är 7 år och han vill inte heller någonting (mer än kolla på TV och spela Nintendo DS, vill säga ). Men när han är med kompisar, brukar det bli ganska aktivt ändå (när det inte är organiserat eller några måsten inblandat). När vi gör saker tillsammans (skridsko, pulka, skidor) brukar han tycka det är kul i alla fall!

• Noran

Går du dit med honom själv eller tillsammans med någon av sina kompisar?

• enmamma

Mina barn är riktiga vattenälskare men för att lära sig det som är viktigt att kunna har vi satt upp mål.
    När du kan hoppa från kanten,vända runt och klättra upp igen, åker vi till vattenlandet. Maken lovade vår lata 5åring ett nitendo om hon simmade hela bassängen och nog sjutton klarade hon det.
    Kanske ett veckoschema med utelek, skogspromend, leka med kompis mm.

• ImseVimsig

Jag har också en kille som är oerhört försiktig. Nu är han nyss fyllda nio och är aktiv i tre olika idrotter. Om vi inte puttat och peppat hade han nog bara suttit vid datorn (som är ok, men inte BARA)

Men fortfarande kan han bli väldigt osäker om de tex gör om grupperna, ny ledare mm Då vill han sluta med simningen och AVSKYR allt!

Han vill ha kontroll! Han har aldrig velat vara med på lekar  på kalas om han inte först får titta en gång. Det var ännu mer utmärkande när han var liten (fyra-sex). När han sett vad det går ut på är han med eller väljer att avstå.

Han gillar inte tävlingsmomentet och struntar hellre i att ens försöka än att riskera att misslyckas. När andra barn hoppar i slalombacken och trillar sju gånger för att klara det den åttonde, så åker han och tittar på hoppet och när han väl bestämmer sig för att hoppa klarar han det första gången.

Nu vet jag inte hur din son är, men ibland är det rädsla för att misslyckas som gör att de inte ens vill försöka. De väljer det trygga.
    Låt honom gå på simskola utan krav att delta. Åk inte till badhuset för att lära honom simma utan för att det är KUL! Kanske tycker han det är kul att tita på barnen som  badar? Skvätta lite?Ibland sitter barn en hel termin och bara tittar (jag har varit simtränare). Föräldrarna blir ju galna, men det går inte att tvinga. Bara erbjuda och locka. Till sist vågar de och de har lärt sig genom att titta.

Rörigt inlägg... men jag tycker ni ska fortsätta att locka honom till idrotter (aktiviteter). De VÄXER av det om de hittar rätt. 

Lycka till

• smurfan73

Kan ni inte be en kompis följa med på något slags äventyrsbad? Där det finns rutchkanor (hur stavas det egentligen,...) och ta bort dramatiken lite. Bara bada ihop med kompisen och dennes familj, bara leka,  och inga krav på att lära sig simma. Om ni gör detta några gånger kanske ni kan gå själva och sakta men säkert lära sig simma, på egen hand med dig, eller i simskola.
    Ibland funkar det att du säger, vi har ingen simskola denna terminen. Då tas kraven bort från honom och han kanske tycker det är roligt. För om han börjar tycka det är roligt kanske han börjar förstå vitsen med att simma.

Sen är alla barn olika, min unge lärde sig simma när hon var 8 år, då hade vi gått i simskola flera år. Men först så sent lärde hon sig. Nu är hon mer under vattnet än över (hon är 10 år) dyker o hoppar hej vilt.

När det gäller andra intressen är det bara att prova tycker jag. Många klubbar har prova på 2 gånger gratis eller testa 4 gånegr för 100 kr osv. (ofta i början av terminerna) Till slut kanske han hittar något, och det brukar vara något man själv inte fattar. Min dotter tex gillar judo, fast jag kan inte begripa det där. Men hon älskar det, så hon får naturligtvis gå.

Lycka till!

• Suneboll

men varför tvinga honom om han inte vill???
    Han kansek tycker det är kallt o otäckt med vattnet...kan ni inte gå själva till badhuset, vår son som snart är 6 år vägrar gå i simskola....man får helt enkelt vänta ut dem fast man tycker det är viktigt.
    Om man är 6 år behöver man inga aktiviteter.

• Suneboll

Nä alla andras pojkar är inte intresserade av sådana aktiviteter :0) Om det kan lugna dig.
    Sonen gillar annat o vill att mamma och pappa o lillasyster ska vara med om man ska gå på aktiviteter. Innan gick det bra med gympa ibland med ngn kompis, men nu säger han att han inte vill så vi har inte varit där sedan förra våren.
    Fäörsökte med simskola men han vägrade
    När man själv var liten var det ju många som inte fick simvana förrän mkt senare tycker inte det är någon brådska att ha aktiviteter till dem när de är så små.
    Tids nog får han kompisar o frågar efter att göra saker själv.

• ominte

MÅSTE man vissa saker i en viss ålder?

Varför är du orolig för din pojke bara för att han inte vill gå i simskola eller sparka fotboll?

• ominte

Förresten, du skriver att han är lat. Hur är ni föräldrar? Är ni aktiva? Ute och går, gör utomhusaktiviteter? De flesta barnen gillar att hänga med från liten ålder när man gör saker utomhus, tex tar på sig varma kläder och går på isen, tar med sig matsäck, varm choklad eller åker skridskor.
    Är man inte aktiv själv kan man ju inte förvänta sig att det sprider sig till sina barn..

Jag tror inte det finns lata barn, de blir vad man gör dem till. Visar man alternativ och inte uppmuntrar till stillasittande tror jag att de flesta friska barn gillar att hitta på aktiviteter!

• canmamma

Hej! Jag håller med dig om att simning är en livsviktig kunskap och inte riktigt faller i samma kategori som fotboll eller piano. Berätta det för honom och säg också att det är svårt och jobbigt att lära sig simma och att det tar tid. Man måste inte gå i simskola för att lära sig simma, men man måste bli blöt. Fördelen med simskola är att tränarna faktiskt sitter på en hel del kunskap och en hel del tricks för att underlätta processen (och de har inte en massa andra spänningar och känslor som ofta finns i förälder/barndynamiken). Skulle det vara ok för er om han valde mellan att gå och bada varje vecka med er istället för simskola? I så fall kan ni erbjuda det som ett alternativ (men påpeka att det nog kommer att ta längre tid för er att lära honom än en simlärare). Finns det någon varmare pool att tillgå? Jag är själv en frusen en och vet hur obehagligt det är. År man sedan rädd och spänd och helst vill stå så stilla som möjligt så blir det bara ännu obehagligare. Finns det privatlektioner? Det kan vara en god investering.

Kan ni planera in en lång badsemester till sommaren? Några veckor vid ett varmt, salt (då flyter man lättare!) hav kan göra under för villigheten att hoppa i vattnet. 

Tålamod! Han kommer att lära sig simma och det finns ingen anledning att han ska bli traumatiserad av processen.  

• Javah

Det är inte alls ovanligt att barn i den åldern inte är intresserade av "fritidsintressen". Har jag listat ut efter att ha frågat runt bland vänner/bekanta med äldre barn. Många svarade att intresset inte kom förän i 9-10års åldern.
    Personligen tycker jag det är lite av en hysteri i att barnen måste aktivera sig i en massa saker, räcker det inte med att bara vara barn och lära sig livet...egentligen? och alla människor är ju inte lagda åt sporthållet, han kanske hellre vill rinta och läsa (eller liknande) Jag har aldrig varit intresserad av simskola eller sporter överlag men jag hittade istället andra intressen när jag blev äldre, som fotografering och musik... ;)

Vår 7åring testade fotboll 2ggr...skittråkigt, smiskola? nej nej nej. Vi har dock lärt honom simma själva under varma sommardagar. På hans eget sätt med personerna han känner trygghet i.

och vet du? Här om dagen frågade han om han kunde få börja spela innebandy :)
    Det kommer när det kommer, eller så kommer det inte alls och det är väl också okej om man tänker efter.

• ominte
    Javah skrev 2011-02-09 12:29:41 följande:
    Det är inte alls ovanligt att barn i den åldern inte är intresserade av "fritidsintressen". Har jag listat ut efter att ha frågat runt bland vänner/bekanta med äldre barn. Många svarade att intresset inte kom förän i 9-10års åldern.
    Personligen tycker jag det är lite av en hysteri i att barnen måste aktivera sig i en massa saker, räcker det inte med att bara vara barn och lära sig livet...egentligen? och alla människor är ju inte lagda åt sporthållet, han kanske hellre vill rinta och läsa (eller liknande) Jag har aldrig varit intresserad av simskola eller sporter överlag men jag hittade istället andra intressen när jag blev äldre, som fotografering och musik... ;)

Vår 7åring testade fotboll 2ggr...skittråkigt, smiskola? nej nej nej. Vi har dock lärt honom simma själva under varma sommardagar. På hans eget sätt med personerna han känner trygghet i.

och vet du? Här om dagen frågade han om han kunde få börja spela innebandy :)
    Det kommer när det kommer, eller så kommer det inte alls och det är väl också okej om man tänker efter.
    Kunde inte sagt det bättre själv!!
  • enny signatur
    canmamma skrev 2011-02-08 15:11:47 följande:
    Hej! Jag håller med dig om att simning är en livsviktig kunskap och inte riktigt faller i samma kategori som fotboll eller piano. Berätta det för honom och säg också att det är svårt och jobbigt att lära sig simma och att det tar tid. Man måste inte gå i simskola för att lära sig simma, men man måste bli blöt. Fördelen med simskola är att tränarna faktiskt sitter på en hel del kunskap och en hel del tricks för att underlätta processen (och de har inte en massa andra spänningar och känslor som ofta finns i förälder/barndynamiken). Skulle det vara ok för er om han valde mellan att gå och bada varje vecka med er istället för simskola? I så fall kan ni erbjuda det som ett alternativ (men påpeka att det nog kommer att ta längre tid för er att lära honom än en simlärare). Finns det någon varmare pool att tillgå? Jag är själv en frusen en och vet hur obehagligt det är. År man sedan rädd och spänd och helst vill stå så stilla som möjligt så blir det bara ännu obehagligare. Finns det privatlektioner? Det kan vara en god investering.

Kan ni planera in en lång badsemester till sommaren? Några veckor vid ett varmt, salt (då flyter man lättare!) hav kan göra under för villigheten att hoppa i vattnet. 

Tålamod! Han kommer att lära sig simma och det finns ingen anledning att han ska bli traumatiserad av processen.  
    " Berätta det för honom och säg också att det är svårt och jobbigt att lära sig simma och att det tar tid."

låter peppande, eller så avstår man från att säga det. 
  • canmamma
    enny signatur skrev 2011-02-09 12:37:10 följande:
    " Berätta det för honom och säg också att det är svårt och jobbigt att lära sig simma och att det tar tid."

låter peppande, eller så avstår man från att säga det. 
    Ibland behövs pepp och ibland behövs empati. Oftast lite av varje. Barnet verkar ju tycka att det är just svårt och jobbigt och ibland så funkar det bättre att erkänna att det är så. Men jag kanske har läst ts fel. Känslan av tillfredsställelse när han väl klarar av det blir ju knappast mindre för att man uppmärksammar att det har varit en stor utmaning för honom. 
  • Xara

Det blev många aspekter i den här tråden... MÅSTE man göra något överhuvudtaget, MÅSTE man lära sig simma, MÅSTE man vissa saker i en viss ålder... Intressant!!

När det gäller simkunskap har våra lärt sig det 'av sig själva' genom att vi tillbringat mycket tid vid vatten hela sommarhalvåren (har båt, reser på solresor till pooler osv, men inga simskolo).

Men något jag tycker att man MÅSTE helt oavsett så att säga, är att ha ett sammanhang utanför det vanliga  (dagis/skola/fritids). En annan miljö med andra barn att ha en 'annan' eller alternativ identitet i. Jag tror att det är jätteviktigt att ha ett 'annat' sammanhang att lära känna sig själv i, då blir man inte så utsatt för vad som gäller i första-rollen, exempelvis i skolan eller på dagis.

Fast om det är sport/idrott, scouter, teater eller knyppling tror jag är helt egalt.

• abcabc

Tack snälla ni för respons på min fråga. Har ringt simskolan och sagt upp hans plats , vilket känns bra! Hans tid kommer och jag är glad att han trivs att bara vara hemma, med oss och lillasyster.

Svar på tråden Min son vägrar simskola, han vill ingenting.