• LisaJ72

Lunginflammation mycoplasma

Jag blev sjuk förra lördagen och i tisdags va jag hos läkaren och fick antibiotika (surlid). Febern är borta, men hostan finns där fortfarande.
    Hur länge ska man dras med den j****a hostan, man är helt slut i kroppen och det gör så ont i nedre delen av magen när jag hostar. Aptiten är inte så bra heller än.
    Jag har nog provat allt när det gäller hostan men ingen hjälper. Jag har cocillana hemma, men vågar inte prova den eftersom jag tar 2 sorters sömntabletter (propavan och imovan). Någon som vet om det går bra att kombinera? Ska försöka börja jobba imorgon och då vill man gärna kunna sova hela natten utan att bli väckt av hostan.

• Svar på tråden Lunginflammation mycoplasma
  • garib

det ar inte bra att ha mycoplasma om man ar gravid,hoppas att du inte smittar nagon.

• Mirakel händer

Jag hade detta maj 2009. Jag belv sjuksriven i 3 veckor + den vecka man kan vara hemma själv utan läkarintyg. Hostan satt i ca 6 veckor. Molipect hjälpte mig bättre än cocillana eftersom jag var så slemmig.

Jag hade oturen att få detta av min brukare.Vi var många sjuka då från jobbet även brukarens föräldrar. Vi fick det av brukaren.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • garib

Jag hade det nar jag var gravid ,fick det fran jobbet pa fsk. Min son fick blasljud pa hjartat.

• LisaJ72
    garib skrev 2011-02-06 11:32:28 följande:
    det ar inte bra att ha mycoplasma om man ar gravid,hoppas att du inte smittar nagon.
    Jag har hållit mig hemma förutom besöket hos läkaren. Jag vet att det är smittsamt, jag fick det av min stora dotter.
    Jag vill bara ha svar på mina frågor och inget annat.
  • Mirakel händer

Får du inte svar här så ring sjukvårdsrådgivningen.

• LisaJ72
    Mirakel händer skrev 2011-02-06 11:38:55 följande:
    Jag hade detta maj 2009. Jag belv sjuksriven i 3 veckor + den vecka man kan vara hemma själv utan läkarintyg. Hostan satt i ca 6 veckor. Molipect hjälpte mig bättre än cocillana eftersom jag var så slemmig.

Jag hade oturen att få detta av min brukare.Vi var många sjuka då från jobbet även brukarens föräldrar. Vi fick det av brukaren.
    Jag har både slem och rethosta, jag har inte provat molipect än. Rethostan är som värst på kvällen och sen när jag har sovit någon timme så är slemhostan värst.
  • Mirakel händer
    LisaJ72 skrev 2011-02-06 12:20:22 följande:
    Jag har både slem och rethosta, jag har inte provat molipect än. Rethostan är som värst på kvällen och sen när jag har sovit någon timme så är slemhostan värst.
    Ok, är du säker på att medicinen har verkat som den ska då?
    Jag fick byta från antibiotika till sulfa som är ännu starkare..
  • LisaJ72

Jag mår mycket bättre och febern är borta, medicinen har hjälpt. Den trollar ju tyvärr inte bort hostan i ett nafs och man kan känna sig trött och sleten ett tag efter innan kroppen har återhämtat sig.
    Doktorn vill inte sjukskriva mig till jag har återfått mina krafter.
    För att orka med så vill jag va hostfri på nätterna, men jag vågar inte kombinera cocillana med mina sömntabletter.

• Mirakel händer
    LisaJ72 skrev 2011-02-06 12:51:28 följande:
    Jag mår mycket bättre och febern är borta, medicinen har hjälpt. Den trollar ju tyvärr inte bort hostan i ett nafs och man kan känna sig trött och sleten ett tag efter innan kroppen har återhämtat sig.
    Doktorn vill inte sjukskriva mig till jag har återfått mina krafter.
    För att orka med så vill jag va hostfri på nätterna, men jag vågar inte kombinera cocillana med mina sömntabletter.
    Vad bra att du ändå är bättre. Förstår att du inte vågar blanda det.
  • Emmies mamma

Jag har haft hosta sedan strax innan lucia och har varit hos läkare vid ett par tillfällen. Det enda de gjort är att lyssna på lungorna. Inga prover eller så. Senast fick jag doxyferm utskrivet mot en luftvägsinfektion som gått ner i lungorna. Frågade om mycoplasma. Läkaren trodde inte det var det, men penicillinet skulle ta det också i så fall. En dag efter penicillin-kuren var slut kom hostan tillbaka. Ringde vårdcentralen och fick till svar att då är det nog virus. Inget att göra, bara vänta. Detta knäcker mej! LisaJ72's beskrivning av hostan stämmer precis på mej. Hur har ni fått mycoplasma konstaterat?

• LisaJ72

Jag har fått det konstaterat genom lungröntgen. Har man mycoplasma i lungorna så hör dem inte det på lungorna.

• LisaJ72

Dem ser det oxå via blodprov, Det tog dem inte på mig, alla symptom jag hade stämde in på mycoplasma.

• mamma till tre busungar
    garib skrev 2011-02-06 11:43:59 följande:
    Jag hade det nar jag var gravid ,fick det fran jobbet pa fsk. Min son fick blasljud pa hjartat.
    men vet du att det berodde på mycoplasman?
  • Morkullan

Varför inte testa att sova utan dina sömnpiller? Av coccilana blir man ju härligt slö så om du bara får slippa hostan kanske du sover jätteskönt på den?

Hade mycoplasma när jag var i högstadieåldern och var hemskt sjuk då. Har för mig att coccilanan fungerade hyffsat på hostan.
    Av antibiotikan blev jag dock jättesjuk och kräktes...blä

• mamma till tre busungar

Min sambo fick det fr några år sedan. Var dålig i flera veckor.

• Aemhildur

Jag hade det för några år sedan, i sex veckor. Värsta veckorna i mitt liv!

Jag fick cocillana, plus två till morfinbaserade preparat (minns ej vad de heter). Jag var så illa däran av smärtan, därav all morfin. Jag var väl hög i en vecka.... MEN det hjälpte. God Bless Cocillana!

Och vänta ett tag till innan du börjar jobba, både för din egen skull och för omgivningens skull. 

• LisaJ72

Den läkaren jag träffade (inte min egen) tyckte att jag inte behövde någon sjukskrivning. Nu ska min egen läkare ringa mig imorgon. Man blir ju flåsig för minsta lilla.
    Jag har inte ont någonstans mer än i magen eftersom man hostar så mycket.

Svar på tråden Lunginflammation mycoplasma