• MissMarti

Bilstol på Swebus??

Ja har tänkt o åka till Örebro med min 1åring nästa helg o ringer Swebus o kollar hur de funkar med barn på buss... o de ha ringa bilstolar säger de...
    så min fråga till er är Får barn verkligen åka buss utan bilstol? har jag tur finns de plats o ta upp vagnen men de finns de ju inga garantier för..
    så hur ska jag göra?
    Hur skulle ni gjort eller har gjort?

• Svar på tråden Bilstol på Swebus??
  • strojes

Finns det några bakåtvända säten på bussen så är ju de bättre för barn att sitta på än framåtvända. På buss får barn åka utan bilstol samma i taxi.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • medina87
    strojes skrev 2011-02-06 13:48:29 följande:
    Finns det några bakåtvända säten på bussen så är ju de bättre för barn att sitta på än framåtvända. På buss får barn åka utan bilstol samma i taxi.
    Är det inte så att barn endast får åka buss utan bilbarnstol i stadstrafik? Har för mig att man måste ha bilbarnstol när man åker buss på motorväg/landsväg.
    MissMarti skrev 2011-02-06 11:37:08 följande:
    Ja har tänkt o åka till Örebro med min 1åring nästa helg o ringer Swebus o kollar hur de funkar med barn på buss... o de ha ringa bilstolar säger de...
    så min fråga till er är Får barn verkligen åka buss utan bilstol? har jag tur finns de plats o ta upp vagnen men de finns de ju inga garantier för..
    så hur ska jag göra?
    Hur skulle ni gjort eller har gjort?
    Jag åkte till kalmar med min 6 månaders med Swebus, då tog jag med babyskyddet och spände fast det med bussbältet, påvägen dit var det lite trångt att få plats med babyskyddet för då fick vi plats i mitten av bussen men påvägen tillbaka fick de tre platserna längst bak för oss själva och då gick det jättebra.

Vet däremot inte hur man skulle göra med bilbarnstol eftersom det är svårare att spänna fast än babyskydd. Frågade du de på Swebus hur andra brukar göra? 
  • MissMarti

Tack för era svar! jag ringde swebus igår och enligt han jag fick prata med fanns de inget krav på bilstol... O den stolen vi har bakåtvänd i bilen kommer aldrig få plats i en buss.. Har en akta graco cosmic duologic tror ja den heter.. Den ska spännas i golvet osv med stödben... Tror de e stört omöjligt att få pltas i en buss med den... Ska dock ringa swebus igen o se vad en annan medarbetare där säger... Kanske finns de nån bilstol de kan leta fram? De sa att andra har barnen knät...

• cicci85

Det är ju helt galet att vuxna måste ha bälte på sig i bussen men så säger de att man ska ha barnen i knät! Förvånad
    Fråga bussbolaget hur det går ihop!

Det blir nog svårt att montera bakåtvänd stol men jag skulle tagit med en kombistol tex Britax Twoway och satt fast barnet med stolens internsele och spänt fast stolen med bussens bälte. Den är godkänd att montera framåtvänd även med mittenbälte.

• gryning2

Åker ni aldrig buss med barnen annars typ lokaltrafik? Jag bara undrar, jag måste ofta åka buss med min 3-åring och det är ju utan bilstol. Såklart vore det ju bra om det fanns bilstolar men jag har faktiskt aldrig sett att någon använt det på bussen...

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • MissMarti

Hmm ja har aldrig åkt swebus med Oliwer men stadsbuss åker vi dagligen men då kliver vi ju på mer vagnen så han sitter i den... Har själv aldrig sett en bilstol på swebus... Men o andra sidan har ja aldirg sett ett litet barn på den bussen heller... Ja kan ju inte direkt gå o köpa en ny bilstol för en resa till Örebro heller... Men ska ringa swebus imorgon o se om de kanske kan lösa mitt problem...

• ploten
    gryning2 skrev 2011-02-06 18:59:36 följande:
    Åker ni aldrig buss med barnen annars typ lokaltrafik? Jag bara undrar, jag måste ofta åka buss med min 3-åring och det är ju utan bilstol. Såklart vore det ju bra om det fanns bilstolar men jag har faktiskt aldrig sett att någon använt det på bussen...
    Det är stor skillnad på att åka lokaltrafiken, som går i högst 50 km/h (och där det inte heller är krav på bälte för vuxna) och att åka landsvägsbuss som går på motorväg i 110 km/h (som i ts fråga). Numera är det lag på att använda bälte på landsvägsbuss i sådana bussar som har bälte, och allteftersom gamla bussar byts ut har alltfler landsvägsbussar bälte på alla platser. För barn under 135 cm (eller är det 140?) krävs särskild anordning (babyskydd/bilbarnstol/bältesstol/bälteskudde) för att åka bil. Aldrig i livet att jag då skulle ta min 1-åring i knät på en buss som kör i 110 km/h.

Vi har också pratat med Swebus om detta när vi skulle åka med vår (då) 2-åring. De sa att han måste sitta bältad, men de kunde inte erbjuda stol och inte heller garantera att vår stol skulle få plats. Ett moment 22 alltså. Vi har därför uteslutit landsvägsbuss som färdmedel tills våra barn är så stora att de kan sitta med vanligt säkerhetsbälte (ev med kudde). En gång ställdes vårt tåg in och alla passagerare omlacerades till buss. Vi krävde då - och fick - taxi med ordentlig bilbarnstol till vår son istället.
  • evaoregon
    strojes skrev 2011-02-06 13:48:29 följande:
    Fast när det gäller taxi så brukar man i Sverige kunna förbeställa bilbarnstol eller så kan man ta med sig en själv.
  • strojes
    evaoregon skrev 2011-02-07 15:34:33 följande:
    Fast när det gäller taxi så brukar man i Sverige kunna förbeställa bilbarnstol eller så kan man ta med sig en själv.
    Jo, självklart kan man ta med egen stol eller beställa taxi med barnstol (om taxibolaget har det). Men det finns ingen lag på att barn måste sitta i bilbarnstol i taxibilar.
    Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • ploten
    strojes skrev 2011-02-07 21:08:38 följande:
    Jo, självklart kan man ta med egen stol eller beställa taxi med barnstol (om taxibolaget har det). Men det finns ingen lag på att barn måste sitta i bilbarnstol i taxibilar.
    För mig spelar det ingen roll vad lagen säger. Jag skulle aldrig sätta mig i en taxi utan bilbarnstol med mina barn (3 och 1 år).
Svar på tråden Bilstol på Swebus??