• Sashimi

13 månader gammal bebis - hur länge i förskolan?

Min bebis ska börja förskolan när h*n är lite drygt 13 månader, hur många timmar är lagom att h*n går i förskolan till att börja med? Jag kommer börja läsa på universitetet igen och min man har heltidsjobb, men man kan ju alltid laborera med föräldrapenning och som student har jag mycket att läsa men är smatidigt flexibel.. 

• Svar på tråden 13 månader gammal bebis - hur länge i förskolan?
  • delifi2

jag skulle nog bara ha han där max 6 timmar typ mellan 9-15.
    Fast är han 13 månader så kan man knappast kalla honom bebis

• mandelblomma

om jag kunde skulle jag om jag var du ha mellan 3-4 timmar per dag.

• BillieJean91
    Sashimi skrev 2011-02-06 11:40:14 följande:
    Min bebis ska börja förskolan när h*n är lite drygt 13 månader, hur många timmar är lagom att h*n går i förskolan till att börja med? Jag kommer börja läsa på universitetet igen och min man har heltidsjobb, men man kan ju alltid laborera med föräldrapenning och som student har jag mycket att läsa men är smatidigt flexibel.. 
    Jag hade min dotter 3 timmar om dagen . Vilken inte är så mycket för oss vuxna, men det är en så stor förändring för barnet så det räcker gott och väl den första tiden! Ialla fall för oss .
    Glad
  • Sashimi
    delifi2 skrev 2011-02-06 11:41:55 följande:
    jag skulle nog bara ha han där max 6 timmar typ mellan 9-15.
    Fast är han 13 månader så kan man knappast kalla honom bebis
    Nu e h*n bebis men jag har en tendens att tänka långt framåt!
  • Sashimi
    BillieJean91 skrev 2011-02-06 11:47:58 följande:
    Jag hade min dotter 3 timmar om dagen . Vilken inte är så mycket för oss vuxna, men det är en så stor förändring för barnet så det räcker gott och väl den första tiden! Ialla fall för oss .
    Glad
    Men jag undrar, när ngn av våra släktingar sitter barnvakt så har det ju vart 4-5 timmar, men förskola kanske är annorlunda?
  • delifi2

kan du inte lämna barnet vid 9-tiden på morgonen så hämtar du  efter lunchen så h*n får sova hemma, då kan du plugga på när h*n är på dagis och sen när ni kommer hem så sover h*n middag

• memlan
    Sashimi skrev 2011-02-06 12:15:41 följande:
    Men jag undrar, när ngn av våra släktingar sitter barnvakt så har det ju vart 4-5 timmar, men förskola kanske är annorlunda?
    Det är ju ett helt annat tempo på en förskola än hemma. Så barn och vuxna blir tröttare av att umgås på förskolan eftersom det är många intryck och ofta också högt tempo.
    Ha ditt barn på förskolan så många timmar som du/ni behöver. Börja med att din sambo lämna till frukosten och så kan du hämta innan mellis, de dagar du har hemstudier. Kolla om det räcker, eller om du (& din sambo) stressar och är uppe halva nätterna för att hinna det ni behöver (om det blir så...öka tiden i förskolan).
  • Sashimi

Det blir nog ett svårt pussel att få ihop det då studierna är på heltid och jag vet att första kursen är tuff och har mycket föreläsningar. Nervös inför hur vi ska få det att funka! Min man jobbar 10 mil bort så han har inte så lätt att bara dra från jobbet..

• BillieJean91
    Sashimi skrev 2011-02-06 12:15:41 följande:
    Ja det är stor skillnad , det blir ju så nytt med dagis rutiner och alla barn. Din son/dotter kommer vara helt slutkörd när du hämtar honom/henne då han/hon fått så mycke nya intryck eller vad man ska säga. Det är nog bra med en mjukstart :)
    Min dotter kan vara jätte trött och grinig när hon kommit tillbaka till dagis när hon vart ledig en vecka eller två.
  • Sashimi

Det borde ju inte vara en så ovanlig situation, jag menar, det är nog många föräldrar som hoppar in på heltidsstudier och måste få det å funka med barnet och förskolan, så det borde ju gå och lösa. Men jag är redan nu nervös inför hur jag ska få det att gå ihop, hur jag ska hinna med studierna och klara av tentorna (har två terminer kvar till examen).

• Cocco
    Sashimi skrev 2011-02-06 13:23:37 följande:
    Det borde ju inte vara en så ovanlig situation, jag menar, det är nog många föräldrar som hoppar in på heltidsstudier och måste få det å funka med barnet och förskolan, så det borde ju gå och lösa. Men jag är redan nu nervös inför hur jag ska få det att gå ihop, hur jag ska hinna med studierna och klara av tentorna (har två terminer kvar till examen).
    Vi hade 07.30 till kl 15 för L då vi läste. Det räckte för det allra mesta.
    Man får bli en effektivare student helt enkelt. Föreläsningar som var på eftermiddagen skippade jag eller så lyckades vi pussla så pappa, mormor eller farmor hämtade.
  • Sashimi
    Cocco skrev 2011-02-06 13:28:06 följande:
    Vi hade 07.30 till kl 15 för L då vi läste. Det räckte för det allra mesta.
    Man får bli en effektivare student helt enkelt. Föreläsningar som var på eftermiddagen skippade jag eller så lyckades vi pussla så pappa, mormor eller farmor hämtade.
    Och hur gammal var barnet när du började dina heltidsstudier? Gick det bra, speciellt i början, när barnet började i förskolan? Fick h*n en mjukstart i förskolan och hur såg den mjukstarten ut?
  • ploten

Våra två barn har börjat på dagis när de varit 15 månader, och går 9-15. Vi har båda två gått ner till 75% och lagt våra arbetstider så att vi går om varandra - en börjar tidigt och den andra lämnar, den som har börjat jobba tidigt hämtar. Jag förstår att dina studier är på heltid, men din man kan ju gå ner i arbetstid. Har ni fp-dagar att komplettera med kan han ju gå ner så mycket han vill i tid, bara han anmäler minst två månader i förväg, men annars har han ju alltid rätt att gå ner till 75%.

• Sashimi
    ploten skrev 2011-02-06 21:51:41 följande:
    Våra två barn har börjat på dagis när de varit 15 månader, och går 9-15. Vi har båda två gått ner till 75% och lagt våra arbetstider så att vi går om varandra - en börjar tidigt och den andra lämnar, den som har börjat jobba tidigt hämtar. Jag förstår att dina studier är på heltid, men din man kan ju gå ner i arbetstid. Har ni fp-dagar att komplettera med kan han ju gå ner så mycket han vill i tid, bara han anmäler minst två månader i förväg, men annars har han ju alltid rätt att gå ner till 75%.
    Det blir lite tajt ekonomiskt men det går nog.. Det går om man vill!
  • ploten
    Sashimi skrev 2011-02-06 22:10:57 följande:
    Det blir lite tajt ekonomiskt men det går nog.. Det går om man vill!
    Jo, det är klart att man måste få det hela att gå runt ekonomiskt också. Men om han tar föräldrapenning motsvarande den tid han går ner blir det kanske inte så stort avbräck, och så kanske hans arbetsgivare betalar ut föräldralön eller motsvarande?
  • förvirrande

Jag tror att man ska forsoka hålla eftermiddagen kortast. Alltså barn i den åldern vaknar ju ofta tidigt och då kan man ju lika gärna komma iväg till förskolan. Och sen hämta efter sovningen. Eftermiddagen brukar vara mest uttröttande för de där små.

Men ni ska nog pröva er fram och finna den rytm som passar er bäst.

• Sashimi

Tack för era svar, jag har blitt lite klokare! (Med första barnet så finns det ju så många frågor.. )

Svar på tråden 13 månader gammal bebis - hur länge i förskolan?