• Lilla My82

Allergivänliga katter.....

Jag är så fruktansvärt sugen på att skaffa 2 katter. Min syster fick en när vi var små, hon var tvungen att ta bort honom för ett par år sedan. Han var då ca 16 år. Jag saknar att ha en katt runt omkring mig och jag saknar honom när jag är och besöker henne. Han var så otroligt mysig och lekfull men samtidigt väldigt egen. Egenskaper som jag gillar :)

Nu till bekymret. Jag träffar en man som har ett barn som är allergisk mot katter så om jag ska skaffa katter så måste ju även barnet kunna vara med dom. Vi planerar ju att flytta ihop så småningom :)

Så har ni kattexperter några råd till en kattsugen tjej. Vilka raser är bäst? Vill att dom ska vara sällskapliga, busiga men också att dom inte är upp i en heeeela tiden om ni förstår vad jag menar :) Fullt medveten om att det är väldigt olika för olika personer men det skulle vara trevligt att ändå få höra vad ni har för erfarenheter.

Har tittat lite på sibiriska och på neva masquerade. Någon som har erfarenheter om dom?

• Svar på tråden Allergivänliga katter.....
  • fostermamma

Cornish rex :)
    Intelligenta hundliknande roliga

• jennifer88

Jag har kattallergi och har ALDRIG träffat en katt jag inte fått hemska besvär av.. tvivlar otroligt starkt på att det finns någon spec ras som alla allergiker skulle tåla.. Tyvärr!!

• memlan

Är man allergisk så är man. Sedan kan man vara allergisk mot, pälsen, saliven, huden(partiklar på huden) eller en kombination av dessa. Beroende av vilken typ av allergi man har och hur allvarlig den är blir ju också reaktionerna olika. 
    Jag hade aldrig låtit mitt allergiska barn bo med någon katt (om det nu är kattallergi).
    Har själv vuxit upp med katt och kan sakna det mkt ibland. Mina allergier är nu så svåra att jag ibland inte kan besöka vänner som har katt/hund. Min reaktion är beroende av allmäntillstånd och årstid. Finns teorier om att jag inte varit så dålig om jag inte bott långa perioder med pälsdjur (katt). Vem vet? Men jag hade inte chansat på att det inte skulle bli sämre (allergierna då) för mitt barn. Tyvärr!

• Lilla My82
    7 små apor skrev 2011-02-06 13:31:45 följande:

Det enda vettiga rådet du kan få är att antingen byta karl eller byta ut katten mot en nalle. Trist men sant.
    Men jag vet att det finns allergiska som klarar av vissa katter. Mitt ex var jätte allergis men min systers katt klarade han av....

Men men jag får nog kanske ge upp katt drömmen... Iaf tills vi flyttat ihop och kanske kan ta en spec katt på prov och se hur det går.... Har för mig att den möjligheten ska finnas. Kan ha fel. Någon som vet om det gör det?

Det tragiska är ju att barnet fruktansvärt gärna också vill ha en katt el en hund. Så finns det en möjlighet så vill vi ju alla ta den..  
  • Loe

Vi har en sibir och en neva. Både jag och maken är allergiska. Min ena svåger tål dessa katter utan problem, min andra svåger reagerar lika mycket på dem som på andra katter. (de är alltså också allergiska)

Så det är otroligt individuellt, men för mig som är lite  "inne i" sibir-världen kan jag säga att många verkar tåla dem och köper dem just för att de är allergivänliga. Så åk till ett testhem, det finns över nästan hela Sverige. Eller ring en uppfödare i närheten av dig och fråga om dotterna kan få komma och lukta, klappa och gosa med katterna. Det är alltid värt ett försök!

Sibirer är i regel mycket intelligenta djur, men som alla katter så har de olika personligheter så det är svårt att generalisera. Vår Sibir är jättesmart och kommunicerar mycket med oss (vi hade honom två år innan vi skaffade den andra). Han öppnar dörrar och hoppar upp på höga hyllor lika graciöst som en puma. Där sitter han och spanar och visar att han är kung över lägenheten. Nevan är lite mer korkad, kan missa när han ska hoppa upp i knäet och är dessutom väldigt matglad. Men han är å andra sidan sjukt kelen och spinner som ett tröskverk bara man tittar på honom. Sibiren sover alltid i sin egen korg på natten, Nevan sover helst PÅ oss.

Jag är uppvuxen med katter och blev allergisk i tonåren, det kom i samband med gräsallergi som tyvärr blivit värre med åren. Vi har varit på en del utställningar med Sibiren och då kliar det och jag nyser och har det lite kämpigt, men står ut ändå för att det är så himla kul att ställa ut. Men inget av det känner jag från mina egna katter.

Så det KAN absolut funka! Ge inte upp!

• Loe

Ja just det, en Neva är ju inte riktigt samma som en sibir, de kan ha lite andra gener inblandat så testa en Sibir i första hand!

• 7 små apor
    Lilla My82 skrev 2011-02-06 13:54:28 följande:
    Men jag vet att det finns allergiska som klarar av vissa katter. Mitt ex var jätte allergis men min systers katt klarade han av....

Men men jag får nog kanske ge upp katt drömmen... Iaf tills vi flyttat ihop och kanske kan ta en spec katt på prov och se hur det går.... Har för mig att den möjligheten ska finnas. Kan ha fel. Någon som vet om det gör det?

Det tragiska är ju att barnet fruktansvärt gärna också vill ha en katt el en hund. Så finns det en möjlighet så vill vi ju alla ta den..  
    Just därför jag tipsade om den tråden därför att den besvarar samma fråga, dessutom hyggligt aktuell.
    Den beskriver på ett bra sätt att vissa allergiker tål vissa katter, att det inte har så mycket med ras att göra - det finns inga allergivänliga raser! osv.

Rekommenderar att du läser den tråden. 
  • Lilla My82
    Loe skrev 2011-02-06 14:21:27 följande:
    Vi har en sibir och en neva. Både jag och maken är allergiska. Min ena svåger tål dessa katter utan problem, min andra svåger reagerar lika mycket på dem som på andra katter. (de är alltså också allergiska)

Så det är otroligt individuellt, men för mig som är lite  "inne i" sibir-världen kan jag säga att många verkar tåla dem och köper dem just för att de är allergivänliga. Så åk till ett testhem, det finns över nästan hela Sverige. Eller ring en uppfödare i närheten av dig och fråga om dotterna kan få komma och lukta, klappa och gosa med katterna. Det är alltid värt ett försök!

Sibirer är i regel mycket intelligenta djur, men som alla katter så har de olika personligheter så det är svårt att generalisera. Vår Sibir är jättesmart och kommunicerar mycket med oss (vi hade honom två år innan vi skaffade den andra). Han öppnar dörrar och hoppar upp på höga hyllor lika graciöst som en puma. Där sitter han och spanar och visar att han är kung över lägenheten. Nevan är lite mer korkad, kan missa när han ska hoppa upp i knäet och är dessutom väldigt matglad. Men han är å andra sidan sjukt kelen och spinner som ett tröskverk bara man tittar på honom. Sibiren sover alltid i sin egen korg på natten, Nevan sover helst PÅ oss.

Jag är uppvuxen med katter och blev allergisk i tonåren, det kom i samband med gräsallergi som tyvärr blivit värre med åren. Vi har varit på en del utställningar med Sibiren och då kliar det och jag nyser och har det lite kämpigt, men står ut ändå för att det är så himla kul att ställa ut. Men inget av det känner jag från mina egna katter.

Så det KAN absolut funka! Ge inte upp!
    Tack tack :)

Ska verkligen inte ge upp efter ditt inlägg. Ska ta reda på var närmaste testhem finns el uppföder. Är verkligen jätte sugen på en Sibiren dom är så fina. Er låter som en individ som jag skulle gilla. Fast jag skulle nog sakna lite av att ha den i sängen ;)

Ska ta och kolla upp detta på riktigt. Tack igen :) 
  • Lilla My82
    7 små apor skrev 2011-02-06 14:32:57 följande:
    Just därför jag tipsade om den tråden därför att den besvarar samma fråga, dessutom hyggligt aktuell.
    Den beskriver på ett bra sätt att vissa allergiker tål vissa katter, att det inte har så mycket med ras att göra - det finns inga allergivänliga raser! osv.

Rekommenderar att du läser den tråden. 
    Ska ta och läsa sen tråden senare i kväll. Verkar vara en för mig :)

Tack för tipset :) 
Svar på tråden Allergivänliga katter.....