Hur stor buffert till hus?
Undrar hur stor buffert andra har när de precis köpt ett hus?
Banken tycker att man ska ha två månadslöner sparat.
Undrar hur stor buffert andra har när de precis köpt ett hus?
Banken tycker att man ska ha två månadslöner sparat.
Vår buffert gick åt till lagfart etc, men nu har vi en som ligger på ungefär en månadslön. Inte mycket, men tillräckligt för tillfället
Jag kan inte tala för alla andra men vi hade drygt en halv miljon.
Två månadslöner tycker jag låter lite lite, men om det var bankens krav så skulle jag absolut inte bråka om det.
Vi kommer ha en buffert på närmare 150 000 när vi flyttar in i huset + sparande i fonder på ca 100 000.
Det känns ändå inte mycket, men förhoppningsvis kan vi spara till mer ganska fort.
Vi har ett nybyggt hus och har en buffert på 100 000. Har man ett äldre hus där både det ena och andra kan gå i sönder så kan det nog vara klokt att ha en ordentlig buffert.
Vi har tyvärr varit tvungna att utnyttja ganska mycket av våran buffert sista året eftersom vi helt sakat inkomster. Men vi tänker så här:
I området där vi bor tar det i genomsnitt 4 månader att sälja ett hus-vi måste mao ha minst motsvarande 4 månaders utgifter för huset sparat för att slippa problem om vi bägge två skulle stå utan inkomst och vara tvungna att sälja. Ca-40.000 kr högt räknat (boendekostnaden ligger på ca 5000 i snitt)
Ketchup effekten- Den dagen något går sönder så kommer allt hända på samma gång-mao vill vi ha sparat för att kunna kunna köpa nya vitvaror och ny värmepump den dagen allt exploderar- ca 60.000 kr
Så för våran del husbuffert= ca 100.000 kr (5 rok, 125 kvm, eluppvärmt via luftvärmepump, byggt 1982, kontantköpt.) det är målet iaf, just nu har vi kanske 30.000 kvar, som ska byggas upp igen.
Jag är ett hopplöst kontrollfreak och vill veta att allt är klart, får man inte magsår av att handla på kredit så kanske man inte behöver ta i så.
Jag tycker banken resonerar vettigt. Man måste ha en buffert när man har hus, just för att kunna betala en ny tvättmaskin om den gamla går sönder eller kunna betala rörmokaren om ett rör går sönder. För det är alltid något som behöver åtgärdas och fixas på ett hus och det kostar pengar. Och behövs det inte idag så kommer det imorgon, var så säker. Om det inte är saker som går sönder så krävs iallafall normalt underhåll för att inte huset ska förfalla.
T.ex. så rasade vårt altantak in av all snö, så det måste lagas. Vi visste inte att just DET skulle hända, men vi vet att det alltid är något som kostar så vi har en buffert så vi klarar sådana här "incidenter". (Och nej, det går inte på försäkringen).
Vi kommer att ha en minibuffert på ca 40 000 kr men kommer att börja spara ihop mer så snart vi köpt huset. Då har vi betalt 15 % i kontantinsats också så jag tror det känns ganska okej. Man får ju hoppas att inte precis allting går sönder på en gång i början helt enkelt.
Hittade huset jag ville ha och ville inte tappa det. Köpte det på egen hand och tog även topplån. Efter allt hade jag ca 7000 på buffertkontot. Nu ett år senare och flera inköp o renoveringar senare har jag ca 30 000 kr där.
Och då har ändå min årsinkomst gått ned med ca 100 000 kr.
Beroende på hus och skick är ju även behov av buffert olika. Behöver inte huset några akuta åtgärdningar så finns ju tid att spara ihop en buffert medan man bor där.
Vi köpte hus i slutet av förra året. Vi har en buffert på för närvarande ca 150 000 kr, varav 100 000 är aktier och 50 000 i buffertsparande på konto. Aktierna rör vi bara i extrem kris. Vi bor i ett äldre hus men det mesta är utbytt de senaste åren (inte för att det är någon garanti men ändå): jordvärme är installerad, nytt avloppssystem (eget avlopp) etc..
Vi hade väl kvar ca 7-800000 när vi betalt 1 mille kontant av hela huskostnaden. Under 100000 hade då inte vi köpt hus. Allt kan gå sönder och då står man där och måste betala ur egen ficka. Ny panna,ny värmeanläggning,nya vitvaror,vad som helst.