• Gentleman

Kan man bikta sig i svenska kyrkan?

Inte för att jag är kristen men det man sätt i amerikanska filmer ser ganska skönt ut. Man går in i guds tempel och bekänner sina synder. I mitt fall en person att ha som bollplank, en form av psykolog och moralisk kompass. Jag är en väldig introvert person som inte talar om vissa känsliga saker med någon. Så är detta möjligt eller är det bara katolska kyrkan som har bikt?

• Svar på tråden Kan man bikta sig i svenska kyrkan?
  • Tusentand

Det finns ju inget biktbås i Svenska Kyrkan så som man ser i amerikanska filmer, däremot kan man alltid ringa närmaste pastorsexpedition och få be om att prata med en präst eller diakon om man behöver prata.

• KMJ

Det där med biktbås och ett präst bakom ett gallaer är katolskt och biktningen har ett syfte att du måste bekänna dina synder och göra något för att botgöra dessa. I den kristna läran som Svk följer tror man att man inte kan botgöra sina synder utan jesus har redan förlåtit och tagit på sig synderna.

Det man kan gör a i svk är att gå till en präst, diakonissa/diakon och prata om allt kring livet och funderingar. Har aldrig själv gjort.

• Zoe888

Ja, du kan bikta dig för oss präster i SvK. Prästen har absolut tystnadsplikt vilket diakonen inte har. När du biktar dig så blir det först kanske samtal runt vad som hänt och vad som är verklig skuld och vad som är skamkänslor utan att den som vill bikta sig egentligen gjort något fel.

Bikten i sig är att bekänna fel man gjort och att få höra att man är förlåten av Gud. Poängen är just att få höra prästen säga förlåtelsens ord till dig personligen för något du fått säga högt. Du blir lika förlåten av Gud när du bekänner tyst och tar emot förlåtelsens ord i Bibeln/i en mässa, men bikten är till för att vi ska riktigt få ta till oss det personligen.

Vi har oftast inte biktbås men en del vill bikta sig med ryggen mot prästen. En del vill falla på knä, det finns olika traditioner. Välkommen

• Zoe888

Nu läste jag dig mer ordentligt Det är kanske inte bikt du är ute efter utan mer ett samtal och det är du väldigt välkommen att ha med en präst eller diakon.

• Amelie av Paris

Bikta dig kan du säkert göra i SvK. Inför den andliga vägledaren ska du bli helt "genomskinlig". Den andliga vägledaren kan hjälpa dig bättre via bikt/samtal om du är fullständigt ärlig och beredd att bli genomlyst. Inte alla människor som vågar! Kontakta annars ett kloster om du hellre talar med en munk. Googla på kloster sverige eller liknande. Det finns säkert något i närheten som antingen tillhör KK eller SvK.

Svar på tråden Kan man bikta sig i svenska kyrkan?