• Lina S

orchidéer - klippa ner eller inte??

Någon som är orchidéexpert?

Jag har fått olika bud vad som gäller. En del säger att man alltid ska klippa ner stänglarna när de inte blommar mer.

Andra säger att man bara ska klippa ner dem om de typ vissnar, alltså när stängeln blir gulbrun.

Någon säger att man ska klippa vid fjärde "ögat".

Jag  blir inte klok på vad jag ska göra. De blommar ju oftast om, oavsett hur man gör, men vilket ger bäst resultat. Jag vet att de inte ska stå i direkt solljus.

Tack på förhand!

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Svar på tråden orchidéer - klippa ner eller inte??
  • AnnikaR

Vet inte om jag är någon orchidéexpert men har fått mina att blomma om flera gånger. Jag klipper "bara" ner det som har vissnat och blivit gult. Om det är så man ska göra vet jag inte men fungerar bra för mig!

Lycka till! 

• Nyfiken gul

jag har haft orkideer i många år och jag klipper BARA bort stängeln om den är helt brun.  det rådet fick jag av blomsteraffärern där jag köpte blommorna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Grodan82

Gör som inlägg 1 och 2 .
    Har fått nya blommor på stänglar som jag inte klippt ner så skulle aldrig klippa ner om dom inte blivit gul/bruna.
    och har haft otrolig tur med mina orkideer! Massor med blommor på dom nästan året om!!
    Lycka till!!!!

• Lina S

Tack för era svar!

Då fortsätter jag som jag brukar, att bara klippa om de vissnar.

Det var en kompis till mig som jobbade extra i en blomsteraffär som sa att de alltid klippte ner stänglarna till botten. Men jag tyckte det lät konstigt!

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Nyfiken gul
    Lina S skrev 2011-02-06 17:10:13 följande:
    Tack för era svar!

Då fortsätter jag som jag brukar, att bara klippa om de vissnar.

Det var en kompis till mig som jobbade extra i en blomsteraffär som sa att de alltid klippte ner stänglarna till botten. Men jag tyckte det lät konstigt!
    stänglarna ska bara klippas ner till botten om hela stängeln är brun och vissen - inte annars.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pimpinellan

Min har inte blommat om alls sen jag klippte ner den helt vissna stängeln. Sköter den enligt råden och gröna,fina blad har den,men inga blommor. Tråkväxt!

• Fröken Susidus

Orkidéer är ju sådana blommor som vill ha lite vatten och sedan använder sig av näringen som finns i växten. Dvs en stängel som långsamt dör ger nyttig näring åt växten under tiden, därför ska man bara klippa av stänglar som är döda.
    Jag brukar låta mina stå i bara genomskinliga plastkrukor när de inte blommar och vattna sparsamt.

Svar på tråden orchidéer - klippa ner eller inte??