• Lizzyy

    Mjölkigt akvarium, Alger?

    Hej.

    Vi har startat ett akvarium, har varit igång lite över en vecka. Vi hade växter samt så fick vi bebisfisk, en guppy och två platy samt en Scalari som är lite större.

    I fredags köpte jag 11 Neontetror,

    Alla fiskar ser ut att må toppen, fenor är fina och de simmar runt :)

    Men Vattnet börjar bli mjölkigt, och det ser ut som partiklar..

    VAD har vi gjort för fel?

    Algblommning tycker jag att det ser ut som..

    Vad gör vi? Byter vatten? Köper ngt medel? Skaffar en mal? 

  • Svar på tråden Mjölkigt akvarium, Alger?
  • Lizzyy

    Hur kollar man kalknivån? Hur vet man om pumpen fungerar ordentligt? 

    Kan faktiskt vara kalk... Men köper man test då eller? 

  • Fiyali
    Lizzyy skrev 2011-02-06 20:49:03 följande:
    Och rättare sagt, hur får man bort kalk?
    Kalket kommer oftast från stenarna. Man bör därför skölja stenarna nogrant innan man "fyller upp" akvariet för att tvätta bort så mycket som möjligt av det lösa kalkdammet.
    Det finns olika sorters pumpar, de som renar och kör runt vattnet och de som renar, och blåser in nytt syre. Vad för sorts har ni?
    Allt vatten i akvariet bör renas på tio timmar. Kapaciteten på pumpen beräknat på hur många lite akvariet rymmer.
    Man ska också se till att ha bra filter i pumpen, så att skiten inte slinker igenom.
  • Christel83

    En rekomendation är att byta 1/3 av vattnet en gång i veckan! Se till att du har en pump som är tillräcklig för de antal liter vatten akvariet rymmer! Försvinner inte det mjölkiga efter vattenbyte testa att släcka ner akvariet i några dagar och mata helst inte så brukar det släppa!

  • qenzo

    Jag är mest förundrad över att du släppt ner så mycket fisk efter så kort tid. Det är inte konstigt om vattnet får "tuppjuck" :) Du har all gödning, men inget som kan hantera den gödningen. Har du otur förlorar du din population av fisk. Få malar i handeln idag äter alger i någon större mängd, och ffa inte alger som mjölkar ditt vatten. Ancistrus, som är den vanligaste algätaren på marknaden, äter lite alger som liten, sedan blir de vuxna och lata och lägger ner den biten. Därför övergår de flesta till äppelsnäckor för att hålla botten och rutorna rena.
    Hur stort är ditt kar? Storlek på pump?

    Jag använder inga som helst medel i mina burkar utan kör en ordentlig uppstart istället.
    Karet går tomt (dvs utan fisk) ett par veckor. Sedan introducerar jag några äppelsnäckor (de bajsar rätt mycket samt äter alger/fallna blad) alt. en ancistrus (som bara tillför bajs), aldrig båda samtidigt, och då får jag alltså in gundmuren av de bakterier akvariet behöver för att fungera. Efter ett par veckor till introducerar jag övrig fisk. Ibland har jag skaffat någon liten guppy eller dyl att vara testpilot innan jag släppt ner övrig fisk.
    Ergo - min uppstart tar MINST 1 månad och i gengäld  har jag ytterst få problem.

    Att mörklägga ett nystartat kar är inget jag rek. Burken är instabil som det är redan.
    Inte heller har jag hört talas om någon annan alg än cyano att svara bra på en mörkläggning. 

Svar på tråden Mjölkigt akvarium, Alger?