• sagofröken

Ska man skämmas för att ha fött med epidural?

För tre veckor sedan födde jag en underbar liten dotter. Jag hade bestämt innan att jag skulle föda utan medicinsk smärtlindring, "så naturligt som möjligt" skrev jag i födelseplanen. Så blev det inte. Efter 36 timmar med värkar hemma och fem timmar till på förlossningen så var jag helt slut. Somnade stående, kunde inte fokusera blicken. Öppningsskedet avstannade vid 5 centimeter och barnmorskan sa att hon skulle sätta in värkstimulerande dropp. Hon sa att en centimeter tar ungefär en timme. Jag skulle alltså ha fem timmar kvar och ingen energi alls. Då gav jag upp. Jag bad om epidural. Efter det fick jag vila en halvtimme och för att ta mig an de sista fem timmarna med nya krafter.

Egentligen var min förlossning en jättefin upplevelse (även om den följdes av moderkaka som vägrade lossna, blodförlust och senare en infektion i livmodern). Men när jag ser tillbaka så skäms jag för att jag inte orkade hela vägen. Jag misstänker också att komplikationerna efteråt berodde på epiduralen. När jag berättar om förlossningen så är epiduralen det första jag nämner, liksom ursäktande. Jag är rädd att andra ska tycka att jag "fuskade fram" barnet...

Är det någon som känner igen sig i det här? Hur kan jag släppa besvikelsen? Jag vill kunna se tillbaka med stolthet på min förlossning!

• Svar på tråden Ska man skämmas för att ha fött med epidural?
  • Hallonmumsan

du kan vara stolt att du faktiskt orkade så länge som du gjorde innan du tog den. alla har vi olika förlossningar och olika ont. jag är en av dom som har så ont att jag glömmer andas och tappar kraften i benen så jag inte kan stå. jag tog bedöving med första barnet men inte med andra för att det gick så fort men om jag ska vara ärlig så har jag mer skam för andra eftersom den gick så fort än att jag tog bedövning med första. fattar inte varför man ska ha ont i onödan och bli så trött att man sen istället får ta sugklocka för att man är för trött.

• Sally09

Du gjorde ju ett fantastiskt jobb och borde vara mer än stolt!!!

Jag födde utan smärtlindring och allt som allt tog det bara två och en halv timme, var knappt trött efteråt, JAG känner att jag inte fött barn på "riktigt" när jag får läsa historier som din. jag behövde ju egentligen inte kämpa så mycket och det gör att jag tycker jag kom lite för lätt undan när det snackas förlossningarObestämd

Men vad är det egentligen som säger att en förlossning måste vara minst en viss tid, minst ett visst antal stygn, med eller utan bedövning osv? Vi alla har burit våra barn i magen i nio månader och på ett eller annat sätt kom de ut. det är en fantastisk prestation hur det än gick till!

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110730♥¸.?°´¯) ♥
  • idis78

Utan epidural hade jag inte klarat förlossningen. Skäms inte för det!
    Tycker absolut inte du ska skämmas heller. Man gör det man måste för att orka!

• Mamma matte hustru

Men nä varför skulle du? Ska jag skämmas då som är  först epidural sen spinal sen snitt med första ?
    Efter 42 timmars värkarbete var jag rätt mördad var jag efter 18 timmar med då jag fick epidural inte fan skäms jag för det jag önskar att jag bett om epidural tio timmar tidigare.

• Maggis

Men nej. Varför ska du skämmas?
    Man gör väl vad man måste för att orka? Jag tycker det var ett klokt beslut. Och vaddå fuska fram barnet? Varför är det så viktigt att man ska orka och hålla ut? Att moderkakan inte ville lossna kan ju lika gärna vara något som hade hänt i alla fall, även utan epidural.

Det känns som att det gått enormt mycket prestige i det här med hur man föder och det tycker jag är så synd.
    Man skriver en förlossningsplan och tycker att man sviker om det är något som kommer till som man inte tänkt sig. Poängen är ju att det bara är en plan och att det måste finnas utrymme för förändringar eftersom man ju aldrig kan veta hur det utvecklas.

Jag tycker överlag att vi ska släppa kraven på oss själva att det ska vara så perfekt och naturligt och blablabla. Det finns tillräckligt med krav som det är redan utan att man ska förstöra ett av livets största händelser genom att nedvärdera sig själv och sin prestation om det nu inte blir riktigt som man hade tänkt sig.

I övrigt, ts: Grattis och bra jobbat!{#emotions_dlg.flower}

//Maggis
  • kaffe

Ts, det finns en anledning till att det finns smärtlindring att tillgå under en förlossning. Det för jäkligt ont.!

Hade du tänkt lika dant angående bedövning om du skulle dra ut en tand eller operera bort blindtarmen? 

• Januarimamma2011

Skämmas? Absolut inte! Jag skäms inte det minsta för att jag födde med epidural. Efter att ha haft pinvärkar och svimmat av utmattning välkomnade jag epiduralen. Utan den hade jag aldrig orkat. Jag fick kämpa i drygt ett dygn innan jag fick sprutan i ryggen och då var det verkligen en välsignelse. Min förlossning började vid 09-tiden på torsdagen, sonen kom ut strax efter klockan 17 på fredagen. Långdraget, smärtsamt och helt fantastiskt. Alla som har fött barn - oavsett om det var utan smärtlindring, med smärtlindring eller med snitt - ska vara stolta.

• Kajee

Om man inte har fött barn utan bedövning ue på åkern samtidigt som man plockade rovor så ska man skämmas.

Jag hade värkar lika länge som du med mitt första barn och det är verkligen inget jag påstår är en lätt förlossning fastän jag fick bedövning i flera omgångar och att dottern till slut togs med klocka. De andra två födde jag också med bedövning (4 timmars- och 8 timmars förlossningar) och jag skäms inte ett dugg.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Ska man skämmas för att ha fött med epidural?