• Niveaa

Möjligt att se kön i v 9?

Är det möjligt att se kön på barnet på ul i v9?
    när jag väntade mitt andra barn var jag in på en koll pga blödning.
    jag bad läkaren gissa könet. han sa att chansen var liten att han hade rätt men han trodde att det kunde vara en flicka.
    han hade rätt.
    men är det verkligen fysiskt möjligt att se kön i den veckan även om man är en erfaren läkare.
    Har ens könet utvecklat sig synligt i den veckan?

• Svar på tråden Möjligt att se kön i v 9?
  • LillaMammis

Nej ingen chans!

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • LillaMammis

Många föräldrar vill veta bebisens kön så tidigt som möjligt. I 20:e graviditetsveckan är det ganska lätt att se bebisens kön, om den ligger så att sonografen kan se. Skillnaden mellan pojkar och flickor är ganska tydlig vid det laget. Skillnaden blir tydligare ju längre graviditeten fortskrider och förutsatt att du har mycket fostervatten och bebisen inte ligger med benen i kors kan en ultraljudsundersökning i tredje trimestern vanligtvis visa könet.

I början av graviditeten är det däremot inte lika lätt. Bebisens kön bestäms visserligen redan vid befruktningen, men i början ser utsidan likadan ut på pojkar och flickor.

Fostrets könsorgan börjar både hos flickfoster och pojkfoster som en liten knopp eller svullnad som kallas genital papill. Om fostret är ett pojkfoster börjar testosteron bildas kring sjunde graviditetsveckan, vilket gör så att 'knoppen' börjar växa och utvecklas till penis och pung. Hos flickfoster bildar genitalpapillen istället klitoris och blygdläppar.

Detta sker gradvis och det är först från graviditetsvecka 11 som det går att se skillnad. Vid det laget har alla bebisar något som sticker ut. Hos pojkar tenderar 'knoppen' att peka uppåt i minst 30 graders vinkel från ryggraden. Hos flickor sticker den mer rakt ut, i en vinkel som är mindre än 30 gradier från ryggrader. Bebisen måste ligga på rygg för att man ska kunna se detta vid ultraljudsundersökning.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • enlitenbitkaka

Tror chansen att se i v.9 är minimal...och så svårt för att gissa hade han ju inte, 50/50.

Vi gjorde VUL i v.8 och då såg det bara ut som cashewnöt...kunde inte urskilja vare sig huvud eller annat. I v.10 såg vi en arm men inte så mycket mer. I v.11 så jag armar och fingrar men inte en chans att hon skulle kunna sett kön. Men runt v.15 tror jag absolut man kan se.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Niveaa

varför då ens gissa kan man undra.
    iofs så behöver inte v 9 stämma in på mig då mitt andra barn var 33 % tillväxthämmad men ändå.
    Om det inte fanns något att gissa på varför då ens gissa.

• Saaaraa

Jag hade UL idag, 9+5. Det är alltså i vecka 10, nästan 11. Omöjligt att ens kunna se då. En liten räka som man knappt ser någonting på.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Mamma till 3 M

v 14 tror jag könet utvecklar sig åt något av hållen.. innan dess ser könet likadant ut hos både killar o tjejer.

Svar på tråden Möjligt att se kön i v 9?