• Anonym (TS)

Är det ALLTID idiotiskt och farligt att handla på avbetalning?

Läser man omkring lite så säger i princip alla att man ALDRIG NÅGONSIN ska handla något på avbetalning. Är det verkligen urdåligt i alla lägen? Vi behöver t.ex. lite möbler. Har kört på begagnat från blocket i flera år nu, skulle så gärna vilja ha något nytt och fräscht. Jag vet att vissa saker från blocket är i bra skick, men ofta försvinner de sakerna fort som ögat eftersom så många vill köpa.

En annan sak vi behöver är en diskmaskin. Köpt både diskmaskin och tvättmaskin på blocket förut, båda gick sönder efter några veckor. Vill ha nytt med garanti. Klart man kan spara, och vi brukar spara. Men nu blev sambon arbetslös och jag sjukskriven, pengar från FK och akassa väntar på sig. Därav har vi fått använda upp vår buffert, som vi sparat för att kunna köpa saker nytt.

Menar inte att jag vill köpa allt ovanstående på avbetalning, utan kanske välja t.ex. att köpa en diskmaskin på avbetalning. Vissa ställen har väl okej ränta?

Ja, det enda jag undrar är om det är så extremt puckat att ta avbetalning?

• Svar på tråden Är det ALLTID idiotiskt och farligt att handla på avbetalning?
  • Aemhildur

Näe det är inte puckat... Gör man det med sunt förnuft och måtta så tycker jag att man ska se det som en enormt bra hjälp, så att man faktiskt kan skaffa sig sådana saker utan att behöva spara i 3 år innan.
     Ok, visst... det är ränta på det. Men och...? Enstaka prylar kan man nog leva med lite ränta. 

• Menhir

Nja, det är ju alltid lite dyrare med avbetalning även om det är räntefritt. Och fortfarande kan man faktiskt få "kassarabatt" om man handlar kontant.

Men det viktigt är att inte ha längre avbetalning än prylen varar, men en diskmaskin fungerar ju som regel fortfarande efter 1 år vilket inte tex en resa gör (jag vet att du inte pratade om resor på avbetalning). Inte så bra att köpa en tv med 5 års avbetalning enligt mig alltså.

Så det är billigare att betala kontant men behöver inte vara fel att ta det på avbetalning heller, om det inte är för lång avbetalningsplan och saker som behåller sitt värde/funktion.

• Anonym

Jag tycker att det i princip alltid är dåligt. Den enda gången det kan vara ok är om man behöver något akut, men då borde man ha haft en buffert i stället.

Om ni vill ha möbler, spara ihop pengarna i stället. Då slipper ni betala mer än vad varan är värd (räntor, avgifter mm), eller att ni står utan jobb om något år och inte kan betala alls.

• feministbrud

Det du ska veta när du köper på avbetalning är att du verkligen har råd. 500 kr i månaden kanske inte låter så mycket, men är oftast det när alla räkningar ska betalas. Självklart är det ett bra alternativ om man inte kan hosta upp alla pengar på en gång, men helt bekymmersfritt är det sällan. Jag köpte mycket på avbetalning när jag var student, vilket var katastrofalt för min ekonomi. Som tur var sommarjobbade jag och kunde efter några hemska månader betala tillbaka allt i klump och jag lärde mig en läxa.

• Anonym

Det beror väl på hur ens ekonomi är. Eran är ju rätt dålig redan pga arbetslöshet och sjukskrivning, då känns det inte som något alternativ. Om ni har möjlighet att spara 500 kronor i månaden i 6 månader kan ni köpa diskmaskinen kontant. Kan ni inte spara 500 kronor i månaden så har ni heller inte råd att köpa på avbetalning.

• Libbe7

Hade det varit en tvättmaskin så ok i nödläge. Men man kan diska för hand.

• gryning2

Jag skulle aldrig köpa på avbetalning om det inte var urakut. Tänk om det händer något oförutsett som gör att man får svårt att betala sedan, kan leda till en trist situation. Om jag saknade buffert och t.ex. spisen eller kylskåpet gick sönder skulle jag kunna tänka mig avbetalning till exempel. Men diskmaskin kan aldrig vara så akut, och möbler skulle jag heller aldrig köpa på det sättet.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Anonym (TS)

Tack för era svar. Tänker också på att det inte ska vara för lång betalningsplan, max ett år eller 18 månader tänkte jag. Beroende på hur stor månadskostnaden blir.

Jag antar att vi har råd. Tog en dator på räntefri avbetalning förut när vi levde efter socialbidragets norm, och det gick bra. 600 kronor i månaden betalade vi. Då rökte vi dessutom upp över 1000 kronor och överkonsumerade mat och snacks, vilket vi inte gör nu.

• NadiaMi

Jag är generellt emot avbetalning men har ändå använt det ett par gånger.
    För en stor dyr möbel med tre års räntefri avbetalning, och för ett par vitvaror som betalades av på mindre än ett år (fast där avbetalningen i sig var upplagd på 2 år om man följde betalningsplanen istället för att betala in extra).

Jag skulle absolut kunna tänka mig att handla på avbetalning igen, men bara om jag kände mig säker på att kunna betala, och hade jag ingen inkomst som skulle täcka eller var osäker på om det skulle komma in pengar så skulle jag utan tvekan avstå och hellre klara mig utan, eller hitta ett billigare alternativ som jag kunde betala kontant.
    Det skulle helt enkelt kännas fel att medvetet binda upp mig på en utgift över en längre tid om jag inte kände mig säker på att kunna hålla alla betalningar.

Sedan finns det ju alltid en risk att något händer och man står där utan pengar iallafall - men är det något man inte kunde förutse eller kunde ha anat så är det ju iallafall inget man har orsakat medvetet, eller som man tagit en större risk för.

• Flissi

Jag har god buffert, men köper ändå grejer på avbetalning några gånger / år.
    Ser till att det bara är en avbetalning i taget och använder bara såna utan avgfter & ränta.
    Större kedjor brukar ju ofta köra räntefritt då & då.

Oftast betalar jag av det innan tiden gått ut.
    Tycker det är skönt att betala lite i taget & under tiden växer ju min buffert lite :O)

Svar på tråden Är det ALLTID idiotiskt och farligt att handla på avbetalning?