• Heroa

Praktiska frågor om kläder på förlossningen mm.

Snart är det dags och tusen frågor börjar komma Obestämd När man kommer in på förlossningen, byter man om då, till deras kläder och vad är det i så fall? Har de olika kläder ifall man fryser/är varm?

Duschar man och sätter på sig egna kläder efter en stund efteråt eller har man deras kläder? Vi väntar första barnet och vet ju inte, men tänker oss att vi stannar ett par dagar på BB sen. Har man med egna bindor? Man lär vilja ha myskläder? Hur är kroppen, har mycket av magen gått ner, vätskan som samlats (typ 10 kg enbart i benen!) - har den sjunkit bort mycket?

Antar att det är mammakläder som gäller nån månad till efter förlossningen eller? Fast förstås amningsvänliga toppar då. Jag kan inte ha så många plagg längre pga all vätska men vill inte köpa på mig massa nytt för några veckor. Kanske kan jag ha nåt jag kunde ha för några veckor sen direkt efter förlossningen, lite lär ju hända direkt med kroppen?

• Svar på tråden Praktiska frågor om kläder på förlossningen mm.
  • Tinnys

Det där är väldigt individuellt. Jag hade på mig sjukhuskläder under förlossningen. Hade även sjukhuskläder uder hela min vistelsetid på sjukhuset då jag hade ont. Med min andra var jag uppe och i mina mjukisbyxor redan efter en timme, färdigduschad och mådde toppen. Med tredje var det något mellanting mellan ett och två.
    Bindor fanns på sjukhuset men jag hade med mig always night, funkade med andra barnet inte med första och tredje då jag blödde massor. Mjuka kläder eller mamma kläder är väl att föredra de första veckorna men det är också väldigt olika. Mina barn vägde runt 5kg och jag gick väl typ ner det direkt men kroppen hänger inte med och inte resten av kilona. Vätskan i ben och fötter tog några dagar efter förlossningen innan det var borta. Vad som hände under förlossningen var att det i benen satte sig i fötterna, aj vad det inte var bekvämt, kunde inte ens ha tofflor...

• Maruid

För min del fick jag en sjukhusskjorta (lång) som jag hade på förlossningen. Jag var dock där i 40 timmar så då jag ville gå ut en runda och hämta luft tog jag på mig egna kläder. Men sjukhusskjortan hade jag under själva förlossningen och ungefär två timmar efter att vår son fötts duschade jag och bytte om till egena kläder innan vi flyttades till patienthotellet. Både jag och bebisen hade bara därefter våra så kallat egna saker.

Bindor fick jag med mig en del upp på patienthoellet men hade också packat egna. Detta kan vara oerhört olika beroende på vilket sjukhus man är på, själv födde jag i Lund. Där har man med sig i stort sett allt själv förutom det man behöver under själva förlossningen. Men självklart är där personal även på eftervården som kan hjälpa en och jag är helt övertygad om att de kan bisträcka med saker om man behöver.

Jag hade mammakläder på patienthotellet. Tappade dock min vikt ganska fort men jag hade inte gått upp så mycket och hade inte så mycket vatten heller för den delen. Men kroppen känns rätt off så det är skönt med mjuka kläder och gärna något som är lätt att amma i eftersom det ju ofta blir en hel del av den varan. Men magen försvinner ju liksom och blir helt mjuk så snart bebisen är ute så det är ju inte den stora klump man varit van att dra runt på tidigare.

Lycka till!

• Butikslager

Jag kan berätta hur det var för mig..

När vi kom in så var jag öppen tre cm, men värkarbetet var inte "igång på riktigt" så vi blev inskrivna på BB tillsvidare. Vi bor 12mil från förlossningen (ligger i annan stad, vi har inget BB här) så vi blir inte hemskickade.
    Fick en "nättrosa" och en "blöja" att ha på mig eftersom slemproppen höll på att lossna och det kom lite blod.

Gick i mina vanliga kläder tills jag blev inskriven på förlossningen. Då fick jag en stor skjorta att ha på mig.
    När Love fötts och vi skulle tillbaka till BB så tog jag en dusch och klädde på mig mina egna kläder igen + nättrosor och blöja.

Jag fick skjortor att ha på mig om jag ville, men trivdes bäst i mina egna kläder.

Gick upp 10kg under graviditeten och 7 av dom var borta dagen efter förlossningen två veckor senare hade jag gått ner allt. Jag hade ingen mage kvar alls på kvällen dagen sonen föddes. Han föddes vid 2, men det är ju individuellt.

Jag kunde ha mina vanliga kläder när jag kom hem, förrutom tajta jeans eftersom höfterna var bredare än tidigare. Inte för att magen var större alltså.

Vätskan kissar man ut på någon vecka. Springer på toa mycket och svettas massor.
    Tog med mig nättrosor och blöjor hem att ha på nätterna, annars använde jag vanliga bindor.

Lycka till! Du har något helt fantastiskt framför dig!
    Och det börjar med förlossningen! :)

• MizzTez
    Heroa skrev 2011-02-06 20:09:06 följande:
    Snart är det dags och tusen frågor börjar komma Obestämd När man kommer in på förlossningen, byter man om då, till deras kläder och vad är det i så fall? Har de olika kläder ifall man fryser/är varm?

Duschar man och sätter på sig egna kläder efter en stund efteråt eller har man deras kläder? Vi väntar första barnet och vet ju inte, men tänker oss att vi stannar ett par dagar på BB sen. Har man med egna bindor? Man lär vilja ha myskläder? Hur är kroppen, har mycket av magen gått ner, vätskan som samlats (typ 10 kg enbart i benen!) - har den sjunkit bort mycket?

Antar att det är mammakläder som gäller nån månad till efter förlossningen eller? Fast förstås amningsvänliga toppar då. Jag kan inte ha så många plagg längre pga all vätska men vill inte köpa på mig massa nytt för några veckor. Kanske kan jag ha nåt jag kunde ha för några veckor sen direkt efter förlossningen, lite lär ju hända direkt med kroppen?
    Ska försöka svara på det här..

När jag kommit in på BB har jag gått de första dagarna i mina egna kläder (lååånga förlossningar) sedan när det blivit dags för förlossning då har jag fått en sån där "sexig" skjorta. Svettats ganska rejält så mycket mer än så behöver man inte..

Eftersom jag har tagit epidural har jag fått ligga kvar på förlossningen ett tag med första barnet, fick mat där och sedan blev jag körd till rummet på bb. Fick inte byta kläder förrän flera timmar efter förlossningen. Med andra barnet åkte jag på att sövas ner och skrapa ut moderkakan så det tog några timmar efter förlossningen där med innan jag kunde byta kläder. Det där är nog väldigt individuellt.
    Jag tog inte med mig egna bindor, använde sjukhusets mega blöjor. Med första barnet åkte vi hem efter ett dygn men andra barnet fick vi stanna 4 dagar efter för jag tappade så mycket blod så de ville hålla koll på mig, men jag ville hem så fort som möjligt efter förlossningen.
    Hade med mig mysbyxor och t-shirt som jag gick i men jag kommer ihåg att jag saknade min morgonrock! Sen är foppisar väldigt bra att ha med åxå.
    Man känner sig supersmal efter man fött ut barnet men jag tror det tar några dagar innan den sjunker ordentligt, något uppsvälld får man räkna med.
    Jag har aldrig använt mamma kläder under varken graviditet eller efter förlossningen, kört med vanliga mjukisar, tights, t-shirtar och vanliga bh-ar, funkar bra ändå. Bh-ar är knepigt dock, mina boobisar svällde till dolly paron look a like efter jag fått sonen så det tog nästan 1 år innan jag kom ner till min vanliga storlek igen. Jag älskade dock sport bh-ar!

Hoppas du fick lite hjälp iaf, tänkte inte gå in på det här med fysiska saker som är efter förlossningen för det har du säkert läst om ändå. Det viktigaste är dock att ta det lugnt, inte förvänta sig att kroppen ska vara som den var innan och bara njuta av bejbisen!! Lyssna på din kropp och lyssna på bejbisen så blir det skitbra.
    Något som är bra att ta med sig till bb är något gott att tugga på, lite godis, frukt och kanske någon tidning att läsa, både åt dig och gubben! Sen vet jag att jag var fruktansvärt törstig hela tiden (sjukhusets torra luft) så vi köpte mycket loka och jag hade en cola på förlossningen med massor med is i!! Åh.. Det var så gott! En annan bra sak att komma ihåg är saker åt gubben, vi har 12 mil till bb och när vi skulle få första barnent så glömde vi allt åt gubben! Inga rena kläder, tandborste eller nått.. Så när barn nummer två kom så packade jag ombyte åt mig, bejbisen och gubben i bb-väskan.
  • MizzTez
    Butikslager skrev 2011-02-06 20:28:29 följande:
     Vi bor 12mil från förlossningen (ligger i annan stad, vi har inget BB här) så vi blir inte hemskickade.
    Norrlänning??
  • sarsparis

Det är väldigt olika. När jag kom in på förlossningssalen hade jag bara på mig sjukhusrocken. Den var så skönt men asful. Tyckte det kändes ofräscht att ha egna kläder på sig när vattnet smårann hela tiden och på slute även blod. Hade faktiskt inga trosor på mig. När vi kom till bb hade jag mysboxor och amningströja eller så hade jag den fula rocken, bara för att den var så praktiskt när man satt och ammade hela tiden.

Duscha kan man göra på bb. Ta med sköna trosor. bindor finns där men de är jättestora och obekväma. Köp någn typ av nattbinda att ta med. Mammakläderna kunde jag inte ha när sonen var född, de var för stor GladMagen var såklart som en degklump men vanliga mysboxor passade utmärkt. Har du mycket vätska i kroppen kommer du kissa ut det efter förlossningen.

• Butikslager
    MizzTez skrev 2011-02-06 20:35:35 följande:
    Norrlänning??
    Javisst :) Och nu vill dom lägga ner kirurgin också, fy fan.
    12 mil till närmaste operationssal.
  • lixomsofie

vilken bra tråd!!!!! tack!

såg att en av er födde i Lund.. om du läser, snälla berätta mer... jag bor nämligen i hästveda och står i valet och kvalet mellan kristianstad eller lund men just nu väger lund tyngre...

• Heroa

Kul med era svar, verkar som att de flesta gjort lika ungefär. Har föreställt mig att man får låna nåt man kan bloda och slemma ner under förlossningen och tiden där. Sen att man byter om till sitt egna. Ska nog ta med egna bindor ifall att man inte vill ha deras.

Men magen går alltså ner ganska direkt? Ja det är klart, bebisen ligger ju inte där inne och spänner ut den längre hehe. Kanske ska ta med lite olika kläder då för jag har gått upp massor i vätska de sista veckorna. Ska bli rätt skönt att få tillbaka sin kropp, även om den inte blir sig precis lik. Känns så himla nervöst, man vet ju liksom ingenting om hur man ska sköta om och klä barnet men det lär man sig väl snabbt.

Det där med kläder och mat åt mannen har jag försökt komma ihåg faktiskt, det är lätt hänt att man bara tänker på sig o bebisen. Det är bara så svårt att tänka sig in i vad man kommer vilja äta och dricka. Får köpa dextrosol och coca cola tror jag. Annars verkar det mesta i matväg finnas där för mamman, vad jag fått höra. Men som sagt pappan måste ha med sig eget.

• Butikslager
    Heroa skrev 2011-02-07 12:43:10 följande:
    Kul med era svar, verkar som att de flesta gjort lika ungefär. Har föreställt mig att man får låna nåt man kan bloda och slemma ner under förlossningen och tiden där. Sen att man byter om till sitt egna. Ska nog ta med egna bindor ifall att man inte vill ha deras.

Men magen går alltså ner ganska direkt? Ja det är klart, bebisen ligger ju inte där inne och spänner ut den längre hehe. Kanske ska ta med lite olika kläder då för jag har gått upp massor i vätska de sista veckorna. Ska bli rätt skönt att få tillbaka sin kropp, även om den inte blir sig precis lik. Känns så himla nervöst, man vet ju liksom ingenting om hur man ska sköta om och klä barnet men det lär man sig väl snabbt.

Det där med kläder och mat åt mannen har jag försökt komma ihåg faktiskt, det är lätt hänt att man bara tänker på sig o bebisen. Det är bara så svårt att tänka sig in i vad man kommer vilja äta och dricka. Får köpa dextrosol och coca cola tror jag. Annars verkar det mesta i matväg finnas där för mamman, vad jag fått höra. Men som sagt pappan måste ha med sig eget.
    Ett par stora mjukisbrallor, ammningslinne och en tjocktröja med dragkedja (lättare att amma) fungerar helt perfekt. Man vill ändå inte ha något som sitter åt och trycker.
  • mamma till tre busungar

Jag ville inte ha sjukhuskläder på förlossningen så jag använde en klänning som jag tyckte om. Den behövde tvättas sen....

• Phlippan87

jag fick byta om till sjukhusets skjorta ganska direkt när jag blev inskriven (bekvämare och lättare i mina ögon), sedan hade jag den tills vi åkte hem (fick självklart rena då och då)
    Magen gick ner ganska mycket för mig, men jag hade ett par mjukisbyxor som jag ahde haft hela graviditeten med mig och ganska stora linnen som jag också hade haft hela graviditeten, då var jag säker på att jag skulle kunna ha dem när vi åkte hem, hade mammajeans med mig också men det var inte något alternativ för mig då de kändes för tajta kring underlivet.
    bindor hade jag med mig men använde de jag fick där

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
Svar på tråden Praktiska frågor om kläder på förlossningen mm.