Heroa skrev 2011-02-06 20:09:06 följande:
Snart är det dags och tusen frågor börjar komma

När man kommer in på förlossningen, byter man om då, till deras kläder och vad är det i så fall? Har de olika kläder ifall man fryser/är varm?
Duschar man och sätter på sig egna kläder efter en stund efteråt eller har man deras kläder? Vi väntar första barnet och vet ju inte, men tänker oss att vi stannar ett par dagar på BB sen. Har man med egna bindor? Man lär vilja ha myskläder? Hur är kroppen, har mycket av magen gått ner, vätskan som samlats (typ 10 kg enbart i benen!) - har den sjunkit bort mycket?
Antar att det är mammakläder som gäller nån månad till efter förlossningen eller? Fast förstås amningsvänliga toppar då. Jag kan inte ha så många plagg längre pga all vätska men vill inte köpa på mig massa nytt för några veckor. Kanske kan jag ha nåt jag kunde ha för några veckor sen direkt efter förlossningen, lite lär ju hända direkt med kroppen?
Ska försöka svara på det här..
När jag kommit in på BB har jag gått de första dagarna i mina egna kläder (lååånga förlossningar) sedan när det blivit dags för förlossning då har jag fått en sån där "sexig" skjorta. Svettats ganska rejält så mycket mer än så behöver man inte..
Eftersom jag har tagit epidural har jag fått ligga kvar på förlossningen ett tag med första barnet, fick mat där och sedan blev jag körd till rummet på bb. Fick inte byta kläder förrän flera timmar efter förlossningen. Med andra barnet åkte jag på att sövas ner och skrapa ut moderkakan så det tog några timmar efter förlossningen där med innan jag kunde byta kläder. Det där är nog väldigt individuellt.
Jag tog inte med mig egna bindor, använde sjukhusets mega blöjor.

Med första barnet åkte vi hem efter ett dygn men andra barnet fick vi stanna 4 dagar efter för jag tappade så mycket blod så de ville hålla koll på mig, men jag ville hem så fort som möjligt efter förlossningen.
Hade med mig mysbyxor och t-shirt som jag gick i men jag kommer ihåg att jag saknade min morgonrock! Sen är foppisar väldigt bra att ha med åxå.
Man känner sig supersmal efter man fött ut barnet men jag tror det tar några dagar innan den sjunker ordentligt, något uppsvälld får man räkna med.
Jag har aldrig använt mamma kläder under varken graviditet eller efter förlossningen, kört med vanliga mjukisar, tights, t-shirtar och vanliga bh-ar, funkar bra ändå. Bh-ar är knepigt dock, mina boobisar svällde till dolly paron look a like efter jag fått sonen så det tog nästan 1 år innan jag kom ner till min vanliga storlek igen. Jag älskade dock sport bh-ar!
Hoppas du fick lite hjälp iaf, tänkte inte gå in på det här med fysiska saker som är efter förlossningen för det har du säkert läst om ändå. Det viktigaste är dock att ta det lugnt, inte förvänta sig att kroppen ska vara som den var innan och bara njuta av bejbisen!! Lyssna på din kropp och lyssna på bejbisen så blir det skitbra.
Något som är bra att ta med sig till bb är något gott att tugga på, lite godis, frukt och kanske någon tidning att läsa, både åt dig och gubben! Sen vet jag att jag var fruktansvärt törstig hela tiden (sjukhusets torra luft) så vi köpte mycket loka och jag hade en cola på förlossningen med massor med is i!! Åh.. Det var så gott! En annan bra sak att komma ihåg är saker åt gubben, vi har 12 mil till bb och när vi skulle få första barnent så glömde vi allt åt gubben! Inga rena kläder, tandborste eller nått..

Så när barn nummer två kom så packade jag ombyte åt mig, bejbisen och gubben i bb-väskan.