• Filena

Smackar och tappar vakumet :(

Jag har såna problem med amningen att jag bokstavligen håller på att bli vansinnig, jag får värsta psykbryten var och varannan morgon när jag kämpat med lillkillen en hel natt. Jag skulle så gärna vilja få något råd eller feedback om vad jag ska ta mig till, för jag vill så himla gärna att amningen ska fungera.

Min väldigt stora son på 7 veckor (han väger redan över 6,5 kg) tar till synes rätt grepp vid bröstet, men det händer något inne i munnen som gör att han smackar och tappar vakumet.  Jag har varit till amningsmottagningen som också konstaterade att det ser bra ut, men att något är knas. Min son är själv nöjd när han får ligga där och smacka. Dock leder det till att han sväljer enorma mängder luft och han har väldigt jobbigt när luften ska ut. Trots att han kan ha ett hyffsat stort grepp så är det ändå som att han suger på toppen av bröstvårtan, vilket inte är så skönt. När han har ätit klart är mina bröstvårtstoppar helt vita eftersom han har strypt blodtillförseln. Han vägrar ta napp och kan bara somna om han får snutta på mig. Sedan är det tvärt omöjligt att flytta på honom, för då vaknar han och så får vi börja om från början. Och om han mot förmodan lyckas somna så vaknar han efter en kvart och gråter för att han måste rapa eller prutta. Så kan han hålla på nätterna igenom. Jag är alldeles trasig av sömnbrist.

Han somnar också rätt snabbt om han blir buren i bärsjal och när han åker i vagnen. Men samma med sjalen, han vaknar så fort att jag sätter mig ner eller försiktigt försöker lirka ur honom ur sjalen.

Jag har börjat avsky amningen för att han sväljer så förbaskat mycket luft när han smackar så där. Finns det någon fler som har smackande bebisar???? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-06 21:37
    När han är full med luft och förtvivlad av smärtan försöker jag rapa honom, men det är inte alltid det går. Det enda som gör honom tyst då är att han får ligga och fortsätta snutta. Då ligger han och drar och sliter och smackar än värre. Hjälp!

• Svar på tråden Smackar och tappar vakumet :(
  • SailorGirl

Min dotter kniper till med käkarna. Att hon inte har tänder innebär inte att det inte gör ont!

Hon hade fel sugteknik i början, så vi körde ammningsnapp ett tag, tills hon fick rätt på det.

• Filena

Smackade hon då? Jag försökte amningsnapp tidigare, men då blev han så förtvivlad. Det gick bara inte. 

• SailorGirl

Nej, det gjorde hon inte, men nu med bara bröstet gör hon. Inte mycket dock. Lilla damen var inte alls förtjust i ammningsnapp först heller, för hon kunde inte suga så som hon gjort i magen och det var väldigt mycket att ha i munnen när hon inte hade rätt teknik. Brösten töms inte helt heller, så i förlängningen är det inget man ska använda, utaan bara kortsiktigt för att t.ex. bryta en felaktig vana eller skydda bröstvårtorna.

• Dr Mupp

Är tungan kollad? barn med lite för kort tungband kan smaska och tappa greppet.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mortilltre

Min lilltjej gjorde samma grej en kort period. Var verkligen skitjobbigt för i samma veva blev hon ledsen och knipig, spec. kvällstid. Fick oxå för mej att det var pga nedsvald luft. Hur som helst, smackandet gav med sej efter ett tag. Jag bråkade och grejade lite i onödan tror jag. Det hela löste ju sej själv efter ett tag. Tror min lilla var ca 5 veckor då smackandet dök upp. Dont give uppKyss

• mortilltre

Ett tips, köp apoteketsmag- semperdroppar, det gjorde vi och jag tyckte nog det hjälpte faktiskt. Vi körde både minifom och semperdroppar ;0)

• Filena

Tycker också att Sempers magdroppar gör att luften lättare kommer ut. Kämpar på ett tag till, tack mortilltree! :)

• LinnyUK

Min pojk smackade och fick inget bra sug. Visade sig att han hade ett kort tungband, inte mycket men tillräckligt för att han inte skulle få ett bra grepp och svalde en massa luft. Värt att kolla upp.

• karolina106

Vår tjej gjorde det, tungan var ok. Det växte bort efter några veckor, och när hon blev större fick hon lättare att få ut luften ur magen. 

Hon tar fortfarande ganska litet grepp, men varken hon eller jag lider så jag struntar i det.

• Filena

Så himla skönt att läsa att fler varit med om detta! Barnmorskan på amningsmottagningen verkade helst ställd över min sons smackande, så det kändes som att fenomenet var väldigt ovanligt. Vi kämpar på, så hoppas jag det löser sig med tiden. Det är så himla knäckande just nu bara att aldrig få sova någon längre stund för att stackars lillkillen har ont för att han har all denna luft i magen.

• Ilus

Sover han bra på ditt bröst?? Min lille kille är också svår att lägga ned när han somnat vid bröstet eller på bröstet när han ska rapas...
    Jag har ibland "gett upp" och valt att sova halvsittande med honom på bröstet. Jag vet en dels om sover med babybjörn för att vara säker på att man inte ska tappa barnet när man sover. Jag brukar ha på mig rätt tjock tröja och låta mitt täcke bli som en bärsele genom att stoppa in det under mina armar.

Inget som löser ditt amningsproblem - bara möjligtvis att få lite mer sömn och därmed få lite mer ork och kunna se lite ljusare på livet. Dessutom är det en bra ställning att ligga mage mot mage med barnet för att lätta på gasiga magar!

Lycka till! 

• Filena

Tack Ilus för ditt svar :) Ibland när jag är så desperat trött så brukar jag absolut inte våga lägga ifrån mig lillkillen, för jag vet att han kommer att vakna efter en pytteliten stund. Då brukar jag hala upp honom på mitt bröst och försiktigt lägga mig ner och sova så länge jag kan med honom på bröstet i soffan.

Jag har testat att amma liggandes under de senaste nätterna och det har fungerat hyffsat eftersom jag inte behöver flytta på honom när han ätit klart. Han får inte riktigt lika mycket luft i sig när vi liggammar.

De senaste två nätterna har jag fått sova mer än på länge sammanlagt, jag känner mig som en helt ny människa :D *ta i trä* 

Svar på tråden Smackar och tappar vakumet :(